Dydaktyka nauczania zintegrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-4041S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka nauczania zintegrowanego |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do metodyki kształcenia systemem zintegrowanym (całościowym) w edukacji wczesnoszkolnej, bez podziału na przedmioty/edukacje, z wykorzystaniem powiązań między treściami kształcenia. Analizie poddane zostaną cele, metody, formy, środki dydaktyczne oraz przebieg zajęć zintegrowanych. Studenci uzyskają umiejętność opracowywania zintegrowanych projektów zajęć w klasach I-III z wykorzystaniem nie tylko prostych asocjacyjnych modeli kształcenia, ale tworzenia nowych konstrukcji i powiązań między treściami. Uwzględnione zostaną kompetencje kluczowe jako cele edukacji. |
Pełny opis: |
1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej 2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć); istota i odmiany. 3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy, K. Linke: ośrodki rzeczy i ośrodki życia 4. Integracja w ujęciu J. Walczyny, Ł. Muszyńskiej 5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego 6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia; w ujęciu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej 7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania 8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji) 10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje 11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi) 12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. 13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998 2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001 3. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018 7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) Literatura uzupełniająca 1. Dolata R. i in., Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym. IBE, Warszawa 2014 2. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 199 1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 2. Staniek M., Muzyczna koncepcja edukacji matematycznej. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2017 3. Staniek M., Rozśpiewane figury. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2012 4. Staniek M., Papierowe czary – zabawy ruchowe do wierszy i piosenek. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2018 5. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".