"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-5081N] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-5081N]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978

2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978

3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019

4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990

6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010

7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975

8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985

9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982

10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4

11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8

12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7

Literatura uzupełniająca

1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007

2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008

3. Sałata E., Nauczanie problemowe w edukacji technicznej. Wyd. ITeE-PIB, Radom 201

Zakres tematów:

Wykłady

1. Planowanie i realizacja własnych projektów/prac; współdziałanie w grupie;

2. Znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa;

3. Zasady i wartości w ocenianiu zadań technicznych: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń;

4. Organizacja pracy, wykorzystanie urządzeń technicznych i technologii; z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych;

5. Odczytywanie podstawowych informacji technicznych i stosowanie w działaniu podczas wykonania wybranych prac;

6. Sposoby użytkowania: materiałów, narzędzi, urządzeń zgodnie z instrukcją, w tym multimedialną;

Ćwiczenia

1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych:

a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp.,

b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną,

c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane,

d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna;

2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych;

3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych.

4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole.

5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych

6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć-4 godz.

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, filmy, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, ćwiczenia, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje.

Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, okazy naturalne i inne), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne.

Przykłady projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), multimedia, filmy edukacyjne, podstawa programowa (Dz. U. 2017, poz. 356), programy wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły, ABC Techniki i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, PED2_W04, PED2_W15, PED2_W26.

UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U05, PED2_U12.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, PED2_K02, PED2_K04, PED2_K06, PED2_K08 .

Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4

Oć – ocena końcowa ćwiczeń

Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

E-test sprawdzający

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Uwagi:

Praca własna ((np. czytanie literatury z zakresu edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III, analiza czasopism pod kątem kształcenia technicznego, podstawy programowej, programów nauczania, przewodników metodycznych, projektów zajęć pozalekcyjnych i stron www instytucji, zajmujących się edukacją pozaszkolną; w tym techniczną, przygotowanie informacji na temat wybranych materiałów, urządzeń i narzędzi, wyszukiwanie filmów edukacyjnych, prace projektowe, pisanie konspektu/projektu z zakresu techniki, przygotowanie do realizacji projektu w przedszkolu i klasach I-III, ewaluacja, analiza wniosków, rekomendacje dla dalszego doskonalenia i inne)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)