Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-5081N]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-5081N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8 12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7 Literatura uzupełniająca 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Sałata E., Nauczanie problemowe w edukacji technicznej. Wyd. ITeE-PIB, Radom 201 |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykłady 1. Planowanie i realizacja własnych projektów/prac; współdziałanie w grupie; 2. Znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa; 3. Zasady i wartości w ocenianiu zadań technicznych: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń; 4. Organizacja pracy, wykorzystanie urządzeń technicznych i technologii; z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych; 5. Odczytywanie podstawowych informacji technicznych i stosowanie w działaniu podczas wykonania wybranych prac; 6. Sposoby użytkowania: materiałów, narzędzi, urządzeń zgodnie z instrukcją, w tym multimedialną; Ćwiczenia 1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych: a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp., b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną, c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane, d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna; 2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych; 3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. 4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole. 5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych 6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć-4 godz. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, filmy, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, ćwiczenia, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje. Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, okazy naturalne i inne), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne. Przykłady projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), multimedia, filmy edukacyjne, podstawa programowa (Dz. U. 2017, poz. 356), programy wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły, ABC Techniki i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, PED2_W04, PED2_W15, PED2_W26. UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U05, PED2_U12. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, PED2_K02, PED2_K04, PED2_K06, PED2_K08 . Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4 Oć – ocena końcowa ćwiczeń Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 E-test sprawdzający Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Praca własna ((np. czytanie literatury z zakresu edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III, analiza czasopism pod kątem kształcenia technicznego, podstawy programowej, programów nauczania, przewodników metodycznych, projektów zajęć pozalekcyjnych i stron www instytucji, zajmujących się edukacją pozaszkolną; w tym techniczną, przygotowanie informacji na temat wybranych materiałów, urządzeń i narzędzi, wyszukiwanie filmów edukacyjnych, prace projektowe, pisanie konspektu/projektu z zakresu techniki, przygotowanie do realizacji projektu w przedszkolu i klasach I-III, ewaluacja, analiza wniosków, rekomendacje dla dalszego doskonalenia i inne) |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".