BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3 [0101-PED-JM-1111N]
Semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3 [0101-PED-JM-1111N] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:50 - 16:20
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||
Literatura: |
Podstawowa 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2022 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca Uzupełniająca 1. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019 2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2021 4. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 5. Czasopisma: ,,Dyrektor Szkoły", ,,Bliżej Przedszkola" i inne. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej 2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne 3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej 4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia. 7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach pandemii; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - prozdrowotne w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni. 8. Inne zagadnienia według potrzeb studentów. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykłady ilustrowane, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, obserwacje, studium przypadku, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą, ćwiczenia w opracowaniu karty wycieczki i harmonogramu ; Pomoce dydaktyczne: tematyczne prezentacje multimedialne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych (Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, podstawa programowa, filmy edukacyjne, literatura do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty, apteczka szkolna i inne. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie kart pracy z zakresu bhp UMIEJĘTNOŚCI Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny, profilaktyka wypadkowości i inne, zgłoszone przez studentów) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej karcie wycieczki oraz harmonogramie, udzielanie informacji zwrotnej podczas dyskusji w grupie (udział w ewaluacji) Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych);Ok=Ze x 0,6+ P x 0,4 Ok – ocena końcowa Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w zleconych do opracowania i zaprezentowania projektach oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury i dostępnych źródeł: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||
Uwagi: |
Studenci będą proszeni o zapoznawanie się z wybranymi aktami prawnymi dot. bezpieczeństwa dzieci, uczniów i pracowników przedszkola oraz szkoły; niezbędne akty prawne zostaną udostępnione studentom w wersji elektronicznej ; można je także odnaleźć w ISAP-Internetowym Serwisie Aktów Prawnych. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".