Seminarium magisterskie [0101-PED-II-3101S]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [0101-PED-II-3101S] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Baraniak B., Metody badania pracy, WAiP, Warszawa 2009 Bauman T (red.), Praktyka badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2013 Janicka Panek T., Problemy badawcze pedagogiki wczesnoszkolnej na podstawie współczesnych zjawisk społecznych. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2015 Janicka Panek T., O trudnej sztuce wyszukiwania owocnych tematów badań. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012 Janicka Panek T. (red.), Projekty badawcze w naukach społecznych (z teorii i praktyki). Wyd. PWSZ, Skierniewice 2010 Janicka Panek T., Badania ( z wykorzystaniem strategii ilościowych) realizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. O badaniach ilościowych -raz jeszcze. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2000 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych; Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akad. ,,Żak“, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych, [w:] Praktyka badań pedagogicznych. T. Bauman (red.), ,,Impuls”, Kraków 2013 Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów. Impuls, Kraków 2002 Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela. WSiP, Warszawa 1997 Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac licencjackich i magisterskich z pedagogiki. WSP TWP, Warszawa 2010 |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Badanie naukowe; proces badawczy: - zasady prowadzenia badań -rodzaje badań i ich cechy -etapy badania pedagogicznego - cele i problemy badawcze -warsztat pisarski nauczyciela-badacza -pojęcie, cechy i funkcje hipotezy roboczej -zmienne i ich wskaźniki -metody, techniki i narzędzia badań pedagogicznych -wyznaczanie próbki do badań -organizacja i przebieg badań -pisanie pracy awansowej 3. Bieżące omawianie wymagań merytorycznych i edytorskich dot. przygotowania pracy dyplomowej 5. Bibliografia i jej struktura 7.Konsultowanie poszczególnych części pracy dyplomowej; rozmowy indywidualne ze studentami -analiza ilościowa i jakościowa danych empirycznych -metody statystyczne -opracowanie i prezentacja wyników badań; dyskusja wyników; wnioski i postulaty -autorefleksja 8.Omówienie znaczenia przygotowanie pracy dyplomowej w kontekście rozwoju zawodowego studenta/kandydata do zawodu nauczyciela 9. Wnioski do samokształcenia |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
-Wykład, dyskusja, opis, wyjaśnienie, burza mózgów, metody problemowe, metody praktyczne, analiza dokumentów, ćwiczenia, metody statystyczne -Projekty badawcze, literatura przedmiotu, literatura zagadnienia, karty pracy, przykłady tabel z wynikami badań pedagogicznych jako przykłady, analiza dokumentów i inne. Stosowanie technik wizualnych w procesie projektowania i poszukiwania problemów badań pedagogicznych ; Ćwiczenia z zakresu transkrypcji i interpretacji tekstu (na przykładzie wybranych definicji, kluczowych dla problematyki przygotowywanej pracy dyplomowej); Ćwiczenia systematyzujące i utrwalające. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach seminaryjnych (lista obecności i aktywności); referowanie stanu przygotowania pracy dyplomowej, sprawozdanie z krytycznej analizy samodzielnie studiowanej literatury pedagogicznej i metodologicznej, wykonanie badań pedagogicznych przy użyciu co najmniej dwóch meto , analiza ilościowa i jakościowa wyników badań własnych, porównywanie wyników badań własnych z wynikami badań innych autorów, przygotowanie i obrona pracy awansowej, przygotowanej zgodnie z zasadami prawa autorskiego, badanie pracy w JSA. Istotnym kryterium w ocenie kompetencji społecznych będzie odpowiedzialność i sumienność studenta. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Praca własna studenta (np. krytyczne studiowanie literatury, prace koncepcyjne na podstawie literatury merytorycznej i metodologicznej, opracowanie autorskiej koncepcji badań pedagogicznych, dobór metod i technik badawczych inspirowanych celami i problematyką badań własnych, przygotowanie narzędzi do gromadzenia danych empirycznych; pilotaż badań, korekta narzędzi, realizacja badań, opracowanie i analiza wyników badań, wnioski i rekomendacje, sposoby wykorzystania wyników badań w obecnej i przyszłej praktyce pedagogicznej, przygotowanie się do egzaminu ) |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".