Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) [0101-PED-II-3391N]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) [0101-PED-II-3391N] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek |
Literatura: |
1. A. J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2015 2. J. Inglot-Kulas, Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-322 4. B. Skałbania, Wspieranie nauczycieli edukacji włączającej-między ofertą a oczekiwaniem., [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 303-314 3. Obwieszczenie MEN z dnia 9 lipca 2020r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozp. MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2020r., poz. 1280 3. Podstawa programowa (obowiązująca) 4. Programy nauczania i wychowania w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej; programy wspomagania rozwoju-opracowania metodyczne 5. Czasopisma, np. ,,Psychiatria" ,,Bliżej przedszkola", ,,Życie Szkoły", ,,Wychowawca" i inne Przepisy oświatowe adekwatne do potrzeb |
Zakres tematów: |
W ramach wyżej wymienionego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (B.3) student będzie poznawał akta prawne, regulujące pracę szkoły/placówki oświatowo-wychowawczej; w tym m.in. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzonymi w szkole/placówce formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobami jej dokumentowania, sposobami indywidualizowania pracy pedagogicznej, dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, terapeutycznej, wspomaganiem rozwoju dzieci/uczniów ze SPE, pracą psychologa, pedagoga specjalnego lub/i pedagoga szkolnego, terapeuty pedagogicznego, wychowawcą klasy/grupy, wychowawcą świetlicy szkolnej lub/i innym specjalistą, zatrudnionym w szkole/placówce, zapozna się z zakresem współpracy szkoły/placówki z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zrealizuje inne zadania z zakresu psychologiczno-pedagogicznego oraz opiekuńczego. Wymagania z tego zakresu mogą być realizowane poprzez studiowanie dokumentacji (bezpośrednio lub online) oraz obserwacje zajęć prowadzonych przez specjalistów, przygotowywanie się do obserwowania i asystowania/prowadzenia lekcji/zajęć. W ramach przygotowania kierunkowego (C.7) student będzie poznawał specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji, zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności będzie obserwował funkcjonowanie dziecka lub ucznia oraz nauczyciela w życiu szkoły/w grupie rówieśniczej/w rodzinie; dokona analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. W ramach przygotowania w zakresie edukacji włączającej (D.6.) student pozna i zrozumie: specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo--wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji; specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom /uczniom w szkole/grupie/środowisku społecznym lub placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności potrafi zaobserwować funkcjonowanie jednostki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w środowisku/ szkole lub placówce systemu oświaty; dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. W ramach przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (E.3WW.) student pozna i zrozumie: zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. Będzie umiał wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli/terapeutów/specjalistów; zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; analizować, z pomocą opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych student będzie gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami/terapeutami/specjalistami z zakresu edukacji włączającej w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Metody dydaktyczne: |
obserwacja, objaśnienie, opis, analiza dokumentów, studium przypadku, mentoring, metody problemowe, praktyczne, dyskusja, samokształcenie, tutoring, konsultacje indywidualne i zbiorowe, wykład problemowy, instruktaż i inne |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów uczenia się oraz sposób obliczania oceny końcowej Ocena końcowa 1. Analiza i ocena Dziennika praktyk, odzwierciedlającego przebieg realizacji zadań, potwierdzonych przez opiekuna praktyki w szkole/ placówce systemu oświaty. 2. Analiza i ocena jakości zapisów, dot. obserwowania/asystowania lub/i prowadzenia zajęć, refleksji własnych studenta, wyników ewaluacji (autoewaluacji ) oraz wniosków. 3. Analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zwierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy (inne niż przedłożone podczas pierwszej praktyki), 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami), 3 autorskie konspekty zajęć terapeutycznych wykorzystane w placówce, przygotowywane pomoce i inne materiały metodyczne, notatki własne z obserwacji pracy pedagogicznej, np. pracy zespołów ds. organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych, analizy dokumentów np. IPET); Opinii zakładowego opiekuna praktyki, Sprawozdania z praktyk. WIEDZA - obserwacja aktywności studenta podczas przygotowywania się do odbycia kolejnej praktyki, ocena zapisów w dziennikach praktyk, konsultacje indywidualne lub/i grupowe, uzasadnianie swoich propozycji metodycznych literaturą z zakresu pedagogiki specjalnej, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonanych przez studenta. UMIEJĘTNOŚCI - obserwacja umiejętności studenta podczas planowania zajęć, analiza zapisów w dziennikach praktyk, konsultacje indywidualne lub/i grupowe nt jakości obserwowanych oraz prowadzonych zajęć, sposobu dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć/zajęć z asystenturą, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, dane z samooceny oraz ewaluacji zajęć. Analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio. Obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego IPET, projektu wspomagania, podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk, informacja zwrotna z ewaluacji, interpretacja ocen i wniosków wystawionych przez szkołę/placówkę oświatową. Analiza oceny i opinii opiekuna praktyk z ramienia szkoły/placówki oświatowej; analiza osiągnięcia przez studenta efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli. OCENA DZ x 0,6 Ocena końcowa z praktyk jest ŚREDNIĄ WAŻONĄ obliczoną według następującego wzoru: OCENA KOŃCOWA = DZ x 0,6 + Dok x 0,4 • DZ – dziennik praktyk wraz z portfolio, sprawozdaniem i opinią zakładowego opiekuna praktyk, przebieg praktyk • Dok – jakość dokumentów wchodzących w skład portfolio i innych załączników Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Uwagi: |
Praca własna (np. czytanie literatury z zakresu pedagogiki specjalnej, edukacji włączającej, psychologii, wychowania, opieki, terapii pedagogicznej i profilaktyki, pogłębiona i wielokierunkowa analiza czasopism pedagogicznych, podstawy programowej, programów nauczania, przewodników metodycznych, projektów zajęć, IPET, diagnoz, orzeczeń i opinii pp-p a także stron www instytucji, zajmujących się kształceniem integracyjnym, specjalnym, wychowaniem, terapią, profilaktyką i opieką, wspomaganiem rozwoju; analiza przepisów prawa zewnętrznego oraz wewnętrznego szkół/placówek oświatowych, przygotowywanie materiałów metodycznych z zakresu terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania na zajęcia specjalistyczne (opracowywanie IPET, refleksyjne pisanie konspektów/scenariuszy/projektów zajęć), ewaluacja, analiza i uzasadnianie wniosków, rekomendacje dla dalszego doskonalenia i inne). Doceniane będą wszelkie próby samodzielnego poszukiwania wiedzy, literatury, konsultowanie efektów z prowadzącą . |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".