"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej [0101-PED-II-3331N] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnostyka w pedagogice specjalnej [0101-PED-II-3331N]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:10 - 14:40
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Inglot-Kulas J. , Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-322

2. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. WN PWN, Warszawa 2014

3. Rubacha K. , Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych, [w:] Praktyka badań pedagogicznych. T. Bauman (red.), ,,Impuls”, Kraków 2013

4. Skałbania B., Wspieranie nauczycieli edukacji włączającej - między ofertą a oczekiwaniem. [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 303-314

5. Janicka-Panek T., <<Równaj w górę>> czyli jak indywidualizować pracę pedagogiczną…; Program nauczania, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2009

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013

2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356

3. a)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

b) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. 2017r., poz. 1635.

4. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne.

Zakres tematów:

1. Pojęcie diagnozy i jej znaczenie na gruncie pedagogiki; w tym pedagogiki specjalnej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego.

2 godz.

2. Zasady organizacji procesu diagnostycznego na wybranych przykładach (diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza potrzeb dziecka, diagnoza gotowości szkolnej, diagnoza i wspomaganie rozwoju ruchowego, rysunek dziecka jako sposób diagnozy i inne)

2godz.

3. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; rola poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji

2 godz.

4. Znaczenie diagnozy w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku

2 godz.

5. Zadania diagnostyczne w zakresie zadań zawodowych specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia

2 godz.

6. Diagnoza w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym; kryteria doboru metod i narzędzi oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie; etyka zawodowa diagnosty, sposoby opracowywania wyników diagnozy, wnioski i rekomendacje

2 godz.

7. Ćwiczenia w przeprowadzaniu wybranych diagnoz; prezentacje doświadczeń własnych prowadzącej i studentów; wnioski i rekomendacje dla praktyki terapeutycznej i pedagogicznej

3 godz.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana, analiza dokumentów i wytworów prac dzieci; podręczniki akademickie, monografie naukowe, laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , IPET, opinie i orzeczenia pp-p, narzędzia diagnozy wybranych zaburzeń, programy terapeutyczne, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne, konsultacje indywidualne, tutoring i inne.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

 karty pracy – zawierające pytania sprawdzające znajomość pojęć z zakresu diagnostyki

UMIEJĘTNOŚCI:

 karty pracy – pytanie problemowe dotyczące umiejętności wykorzystywania wiedzy z zajęć w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej; diagnoza dziecka z wybranym zaburzeniem (rodzajem potrzeb specjalnych), prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonej diagnozy, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta: waga mająca wpływ na ocenę końcową

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Oćw= K x 0,6 + P x 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

K – karty pracy z wykonanymi zadaniami cząstkowymi; w tym diagnoza jednostki; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

Egzamin – ustny, polegający na wylosowaniu zagadnień do omówienia; zakres egzaminu to analiza narzędzi diagnostycznych, kryteriów ich doboru, znaczenia wyników dla praktyki pedagogicznej i inne zagadnienia.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Uwagi:

Praca własna (np. czytanie literatury z zakresu diagnostyki pedagogicznej oraz metodyki dydaktyki specjalnej, analiza czasopism pod kątem kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej, podstawy programowej, programów nauczania oraz wychowania i opieki, przewodników metodycznych, i stron www instytucji, zajmujących się wspomaganiem rozwoju dzieci, edukacji włączającej, przygotowanie informacji na temat wybranych materiałów, urządzeń i narzędzi diagnostycznych, wyszukiwanie filmów edukacyjnych, prace projektowe, wykonywanie diagnoz, ewaluacja, analiza wniosków, rekomendacje dla dalszego doskonalenia i inne). Ważne podstawy prawne:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. 2017r., poz. 1635.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)