Diagnostyka w pedagogice specjalnej [0101-PED-II-3331N]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej [0101-PED-II-3331N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:10 - 14:40
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Inglot-Kulas J. , Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-322 2. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. WN PWN, Warszawa 2014 3. Rubacha K. , Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych, [w:] Praktyka badań pedagogicznych. T. Bauman (red.), ,,Impuls”, Kraków 2013 4. Skałbania B., Wspieranie nauczycieli edukacji włączającej - między ofertą a oczekiwaniem. [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 303-314 5. Janicka-Panek T., <<Równaj w górę>> czyli jak indywidualizować pracę pedagogiczną…; Program nauczania, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2009 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356 3. a)Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 b) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. 2017r., poz. 1635. 4. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne. |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie diagnozy i jej znaczenie na gruncie pedagogiki; w tym pedagogiki specjalnej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego. 2 godz. 2. Zasady organizacji procesu diagnostycznego na wybranych przykładach (diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza potrzeb dziecka, diagnoza gotowości szkolnej, diagnoza i wspomaganie rozwoju ruchowego, rysunek dziecka jako sposób diagnozy i inne) 2godz. 3. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; rola poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji 2 godz. 4. Znaczenie diagnozy w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku 2 godz. 5. Zadania diagnostyczne w zakresie zadań zawodowych specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 2 godz. 6. Diagnoza w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym; kryteria doboru metod i narzędzi oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie; etyka zawodowa diagnosty, sposoby opracowywania wyników diagnozy, wnioski i rekomendacje 2 godz. 7. Ćwiczenia w przeprowadzaniu wybranych diagnoz; prezentacje doświadczeń własnych prowadzącej i studentów; wnioski i rekomendacje dla praktyki terapeutycznej i pedagogicznej 3 godz. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana, analiza dokumentów i wytworów prac dzieci; podręczniki akademickie, monografie naukowe, laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , IPET, opinie i orzeczenia pp-p, narzędzia diagnozy wybranych zaburzeń, programy terapeutyczne, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne, konsultacje indywidualne, tutoring i inne. |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: karty pracy – zawierające pytania sprawdzające znajomość pojęć z zakresu diagnostyki UMIEJĘTNOŚCI: karty pracy – pytanie problemowe dotyczące umiejętności wykorzystywania wiedzy z zajęć w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej; diagnoza dziecka z wybranym zaburzeniem (rodzajem potrzeb specjalnych), prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonej diagnozy, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta: waga mająca wpływ na ocenę końcową ĆWICZENIA Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad: Oćw= K x 0,6 + P x 0,4 Oćw – ocena końcowa ćwiczeń K – karty pracy z wykonanymi zadaniami cząstkowymi; w tym diagnoza jednostki; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Egzamin – ustny, polegający na wylosowaniu zagadnień do omówienia; zakres egzaminu to analiza narzędzi diagnostycznych, kryteriów ich doboru, znaczenia wyników dla praktyki pedagogicznej i inne zagadnienia. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Praca własna (np. czytanie literatury z zakresu diagnostyki pedagogicznej oraz metodyki dydaktyki specjalnej, analiza czasopism pod kątem kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej, podstawy programowej, programów nauczania oraz wychowania i opieki, przewodników metodycznych, i stron www instytucji, zajmujących się wspomaganiem rozwoju dzieci, edukacji włączającej, przygotowanie informacji na temat wybranych materiałów, urządzeń i narzędzi diagnostycznych, wyszukiwanie filmów edukacyjnych, prace projektowe, wykonywanie diagnoz, ewaluacja, analiza wniosków, rekomendacje dla dalszego doskonalenia i inne). Ważne podstawy prawne: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. 2017r., poz. 1635. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".