"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) [0101-PED-II-2351N] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) [0101-PED-II-2351N]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2021L] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawa programowa (obowiązująca)

Programy nauczania i wychowania w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej

A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna

I. Adamek, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej i inne książki według potrzeb

Poradniki metodyczne

Czasopisma, np. ,,Bliżej przedszkola", ,,Życie Szkoły", ,,Wychowawca" i inne

Przepisy oświatowe adekwatne do potrzeb

Zakres tematów:

W ramach pierwszej praktyki student będzie poznawał akta prawne, regulujące pracę szkoły/placówki oświatowo-wychowawczej; w tym m.in. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzonymi w szkole/placówce formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobami jej dokumentowania, sposobami indywidualizowania pracy pedagogicznej, dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, wspomaganiem rozwoju dzieci/uczniów ze SPE, pracą psychologa lub/i pedagoga szkolnego, terapeuty pedagogicznego, wychowawcą klasy/grupy, wychowawcą świetlicy szkolnej lub/i innym specjalistą, zatrudnionym w szkole/placówce, zapozna się z zakresem współpracy szkoły/placówki z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zrealizuje inne zadania z zakresu psychologiczno-pedagogicznego oraz opiekuńczego. Wymagania z tego zakresu mogą być realizowane poprzez studiowanie dokumentacji (bezpośrednio lub online) oraz obserwacje zajęć prowadzonych przez specjalistów, przygotowywanie się do obserwowania i asystowania/prowadzenia lekcji/zajęć.

W ramach przygotowania kierunkowego student będzie poznawał specyfikę funkcjonowania przedszkola, funkcjonującego odrębnie lub w strukturach szkoły (oddział przedszkolny) lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji, zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu. W zakresie umiejętności będzie obserwował funkcjonowanie dziecka lub ucznia oraz nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły (oddział przedszkolny); dokona analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, studium przypadku, objaśnienie, wyjaśnienie, obserwacja, analiza dokumentów, rozmowa kierowana i inne

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

1. Analiza i ocena Dziennika praktyk, odzwierciedlającego przebieg realizacji zadań, potwierdzonych przez opiekuna praktyki w szkole/ placówce oświatowej.

2. Analiza i ocena jakości zapisów, dot. poznawania specyfiki przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty, obserwacji funkcjonowania dziecka/ucznia, asystowania w prowadzeniu zajęć, własnych uwag studenta, wyników ewaluacji i autoewaluacji oraz wniosków.

3. Analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zawierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy stosowane w placówce, 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami); innych dokumentów (np. wybranych regulacji prawnych, statutu, konspektów/scenariuszy obserwowanych zajęć edukacyjno-terapeutycznych, programów zajęć, programów wspomagania; w tym ćwiczeń, IPET, notatek własnych z zajęć i innych), Opinii zakładowego opiekuna praktyki, Sprawozdania z praktyk i ewaluacji.

WIEDZA - obserwacja aktywności studenta podczas przygotowywania się do odbycia praktyki, analiza zapisów w dziennikach praktyk, w portfolio, konsultacje indywidualne lub/i grupowe, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonanych przez studenta.

UMIEJĘTNOŚCI - obserwacja umiejętności studenta podczas planowania zajęć, analiza zapisów w dziennikach praktyk, konsultacje indywidualne lub/i grupowe nt jakości prowadzonych zajęć, sposobu dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć/zajęć z asystenturą, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć. Analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio. Obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie analiz konkretnego IPET, dobranych ćwiczeń, projektu wspomagania, podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk, informacja zwrotna z ewaluacji, interpretacja ocen i wniosków wystawionych przez przedszkole/szkołę/placówkę systemu oświaty. Analiza oceny i opinii opiekuna praktyk z ramienia przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty; analiza spełnienia przez uczestnika studiów efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli; wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie poznawania realizacji zadań/konkretnego projektu;

OCENA DZ x 0,6

Ocena końcowa z praktyk jest ŚREDNIĄ WAŻONĄ obliczoną według następującego wzoru:

OCENA KOŃCOWA = DZ x 0,6 + Dok x 0,4

• DZ – dziennik praktyk wraz z portfolio, sprawozdaniem i opinią zakładowego opiekuna praktyk, przebieg praktyk

• Dok – jakość dokumentów wchodzących w skład portfolio i innych załączników

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Uwagi:

Wskazane elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk:

1. Placówki posiadają wyposażenie/infrastrukturę (pomoce dydaktyczne, urządzenia techniczne, tablice interaktywne, pakiety edukacyjne i inne media), które umożliwia realizację efektów zawartych w obowiązującej podstawie programowej dla dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji, służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu.

3. Dostęp do dokumentacji szkoły/placówki oświatowej; w tym regulującej pracę w szkołach/ placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)