Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) [0101-PED-II-2351N]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) [0101-PED-II-2351N] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek |
Literatura: |
Podstawa programowa (obowiązująca) Programy nauczania i wychowania w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna I. Adamek, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej i inne książki według potrzeb Poradniki metodyczne Czasopisma, np. ,,Bliżej przedszkola", ,,Życie Szkoły", ,,Wychowawca" i inne Przepisy oświatowe adekwatne do potrzeb |
Zakres tematów: |
W ramach pierwszej praktyki student będzie poznawał akta prawne, regulujące pracę szkoły/placówki oświatowo-wychowawczej; w tym m.in. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzonymi w szkole/placówce formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobami jej dokumentowania, sposobami indywidualizowania pracy pedagogicznej, dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, wspomaganiem rozwoju dzieci/uczniów ze SPE, pracą psychologa lub/i pedagoga szkolnego, terapeuty pedagogicznego, wychowawcą klasy/grupy, wychowawcą świetlicy szkolnej lub/i innym specjalistą, zatrudnionym w szkole/placówce, zapozna się z zakresem współpracy szkoły/placówki z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zrealizuje inne zadania z zakresu psychologiczno-pedagogicznego oraz opiekuńczego. Wymagania z tego zakresu mogą być realizowane poprzez studiowanie dokumentacji (bezpośrednio lub online) oraz obserwacje zajęć prowadzonych przez specjalistów, przygotowywanie się do obserwowania i asystowania/prowadzenia lekcji/zajęć. W ramach przygotowania kierunkowego student będzie poznawał specyfikę funkcjonowania przedszkola, funkcjonującego odrębnie lub w strukturach szkoły (oddział przedszkolny) lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji, zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu. W zakresie umiejętności będzie obserwował funkcjonowanie dziecka lub ucznia oraz nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły (oddział przedszkolny); dokona analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, studium przypadku, objaśnienie, wyjaśnienie, obserwacja, analiza dokumentów, rozmowa kierowana i inne |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa 1. Analiza i ocena Dziennika praktyk, odzwierciedlającego przebieg realizacji zadań, potwierdzonych przez opiekuna praktyki w szkole/ placówce oświatowej. 2. Analiza i ocena jakości zapisów, dot. poznawania specyfiki przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty, obserwacji funkcjonowania dziecka/ucznia, asystowania w prowadzeniu zajęć, własnych uwag studenta, wyników ewaluacji i autoewaluacji oraz wniosków. 3. Analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zawierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy stosowane w placówce, 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami); innych dokumentów (np. wybranych regulacji prawnych, statutu, konspektów/scenariuszy obserwowanych zajęć edukacyjno-terapeutycznych, programów zajęć, programów wspomagania; w tym ćwiczeń, IPET, notatek własnych z zajęć i innych), Opinii zakładowego opiekuna praktyki, Sprawozdania z praktyk i ewaluacji. WIEDZA - obserwacja aktywności studenta podczas przygotowywania się do odbycia praktyki, analiza zapisów w dziennikach praktyk, w portfolio, konsultacje indywidualne lub/i grupowe, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonanych przez studenta. UMIEJĘTNOŚCI - obserwacja umiejętności studenta podczas planowania zajęć, analiza zapisów w dziennikach praktyk, konsultacje indywidualne lub/i grupowe nt jakości prowadzonych zajęć, sposobu dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć/zajęć z asystenturą, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć. Analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio. Obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie analiz konkretnego IPET, dobranych ćwiczeń, projektu wspomagania, podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk, informacja zwrotna z ewaluacji, interpretacja ocen i wniosków wystawionych przez przedszkole/szkołę/placówkę systemu oświaty. Analiza oceny i opinii opiekuna praktyk z ramienia przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty; analiza spełnienia przez uczestnika studiów efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli; wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie poznawania realizacji zadań/konkretnego projektu; OCENA DZ x 0,6 Ocena końcowa z praktyk jest ŚREDNIĄ WAŻONĄ obliczoną według następującego wzoru: OCENA KOŃCOWA = DZ x 0,6 + Dok x 0,4 • DZ – dziennik praktyk wraz z portfolio, sprawozdaniem i opinią zakładowego opiekuna praktyk, przebieg praktyk • Dok – jakość dokumentów wchodzących w skład portfolio i innych załączników Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Uwagi: |
Wskazane elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. Placówki posiadają wyposażenie/infrastrukturę (pomoce dydaktyczne, urządzenia techniczne, tablice interaktywne, pakiety edukacyjne i inne media), które umożliwia realizację efektów zawartych w obowiązującej podstawie programowej dla dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji, służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu. 3. Dostęp do dokumentacji szkoły/placówki oświatowej; w tym regulującej pracę w szkołach/ placówkach opiekuńczo-wychowawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".