Pedagogika korekcyjna [0101-PED-II-2421N]
Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika korekcyjna [0101-PED-II-2421N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016 2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980 5 Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu 7. Wybrane przepisy prawa oświatowego |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1 Analiza podstaw prawnych dla pedagogiki korekcyjnej (zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) 2. Cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej 3. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 4. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 5. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 7. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 8. Miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 9. Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się 10. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych 11. Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.; 12. Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno- -pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych (studium przypadku) 13. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej oraz wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie 15. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki przedmiotu, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz samodzielnego studiowania literatury |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia praktyczne, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. opinii i orzeczeń pp-p, WOPFU, IPET, programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, narzędzi diagnozy wybranych zaburzeń, wytworów prac dzieci/uczniów, programów terapeutycznych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych . |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja ćwiczeń, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK . Obecność i aktywność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności, oceny z ewaluacji - informacja zwrotna od grupy oraz prowadzącego. Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań, np. ćwiczeń terapeutycznych i innych). |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Wskazane jest zwrócenie uwagi - podczas odbywania praktyk pedagogicznych lub hospitacji instytucji edukacyjnych - na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole oraz sposoby i formy wspomagania uczniów w rozwoju, w kontekście dokumentacji takiej jak orzeczenia czy opinie PP-P. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".