"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika korekcyjna [0101-PED-II-2421N] Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika korekcyjna [0101-PED-II-2421N]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [2024L] (w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawowa:

1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016

2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011

3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998

4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980

5 Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu

7. Wybrane przepisy prawa oświatowego

Zakres tematów:

1 Analiza podstaw prawnych dla pedagogiki korekcyjnej (zajęć korekcyjno-kompensacyjnych)

2. Cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej

3. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka

specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami

w uczeniu się

4. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

5. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

7. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny

ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

8. Miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

9. Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu

nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę

specyficznych trudności w uczeniu się

10. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań

terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów

poznawczych

11. Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.;

12. Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno-

-pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się

oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych (studium przypadku)

13. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim

systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli

wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej oraz wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie

15. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki przedmiotu, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz samodzielnego studiowania literatury

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. opinii i orzeczeń pp-p, WOPFU, IPET, programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, narzędzi diagnozy wybranych zaburzeń, wytworów prac dzieci/uczniów, programów terapeutycznych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych .

Metody i kryteria oceniania:

Realizacja ćwiczeń, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK .

Obecność i aktywność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności, oceny z ewaluacji - informacja zwrotna od grupy oraz prowadzącego.

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań, np. ćwiczeń terapeutycznych i innych).

Uwagi:

Wskazane jest zwrócenie uwagi - podczas odbywania praktyk pedagogicznych lub hospitacji instytucji edukacyjnych - na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole oraz sposoby i formy wspomagania uczniów w rozwoju, w kontekście dokumentacji takiej jak orzeczenia czy opinie PP-P.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)