"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu [0101-PED-JM-0031S] Semestr letni 2024/2025
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu [0101-PED-JM-0031S]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [2024L] (w trakcie)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
co drugi piątek (nieparzyste), 9:40 - 11:10
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997

2. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

3. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994

4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

6.Janicka-Panek T., Na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej(z teorii i praktyki), Wyd. Łukasiewicz-ITeE PIB, Radom 2024

7. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970

8. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959

Literatura uzupełniająca

1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

2. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964

3. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami (2018r.)

Zakres tematów:

1. Historyczne i współczesne założenia pedagogiczne oraz psychologiczne integrowania procesu wychowania oraz kształcenia; całościowość w teorii wychowania i dydaktyce; koncepcje pedagogiczne wychowania oraz kształcenia systemem zintegrowanym (np. O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus –Stańskiej i innych) – przypomnienie łożeń pedagogicznych, z zakresu integralności wychowania

2. Zasady, sposoby i modele integrowania wychowania/edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; rodzaje struktur w procesie integralnego wychowania w przedszkolu

3. Cele, treści, zasady, metody i środki, formy organizacji zajęć w wychowaniu integralnym w przedszkolu; modele i osie integracji według W. Puśleckiego

4. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami, ocena efektów

5. Projektowanie zajęć całodniowych w przedszkolu – przegląd propozycji metodycznych.

6. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w integralnym wychowaniu przedszkolnym.

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca z tekstem, film, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, metoda problemowa, metody waloryzacji wiedzy: impresja i ekspresja, konsultacje indywidualne, mentoring.

Analiza dokumentów takich jak: obowiązująca podstawa programowa, programy wychowania przedszkolnego, programy nauczania zintegrowanego, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS, pomoce dydaktyczne typowe dla integrowanych edukacji/obszarów wychowania i kształcenia, film dydaktyczny, techniki ewaluacji zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA (czytanie literatury z zakresu wychowania i kształcenia zintegrowanego, przygotowania sprawozdania z przeczytanej książki, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów edukacyjnych, podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy literatury nt integralnego wychowania spośród pozycji podanych lub samodzielnie wybranych/nowych publikacji).

UMIEJĘTNOŚCI (wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji),

Uwagi:

Wskazane jest powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, L. Jeleńska i innych.

Znajomość dydaktyk szczegółowych; tym razem pod kątem integralności w wychowaniu i edukacji. Celem zajęć będzie tworzenie integralnych projektów wychowania przedszkolnego; całodniowych lub kilku dniowych projektów edukacyjnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)