Seminarium magisterskie [0101-PED-JM-8081N]
Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [0101-PED-JM-8081N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa 1. Babbie Earl , Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały) 2. Janicka-Panek Teresa, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Skierniewice-Radom 2020 (wybrane rozdziały) 3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008(wybrane rozdziały) 4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011(wybrane rozdziały) 5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010(wybrane rozdziały) 6.Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały) Uzupełniająca 1.Szlosek F (red.), Badanie-Dojrzewanie-Rozwój, Trafność i rzetelność badań naukowych, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom 2023 (wybrane rozdziały) 2. Welskop W., Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014 |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe założenia oraz struktura pracy dyplomowej. Omówienie części teoretycznej, metodologicznej oraz empirycznej opracowania. 2. Omówienie zakresu merytorycznego pracy awansowej (wybrane teorie, koncepcje, kategorie i pojęcia dotyczące podejmowanej w opracowaniu problematyki). 3. Cele przygotowania pracy dyplomowej a wzbogacanie kompetencji kandydatów do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej 4. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. Cechy i zasady poznania naukowego. Cele badań naukowych. Etyczne ograniczenia i wymogi wobec badań pedagogicznych. 5. Opis procedury badawczej/diagnostycznej wraz z założeniami metodologicznymi planowanych badań. 6. Rodzaje badań pedagogicznych. Ilościowe i jakościowe procedury badania zjawisk społecznych oraz ich historyczna zmienność. Metodologiczna komplementarność badań ilościowych i jakościowych. 7. Organizacja i etapy badań naukowych. Schematy organizacji badań. Procedura opracowywania koncepcji badań pedagogicznych. Struktura koncepcji. 8. Określanie przedmiotu i celu badań. Kategorie celów badań (poznawczy, praktyczny, teoretyczny). Formułowanie problemów badawczych i hipotez roboczych. 9. Dobór metod i technik badawczych jako warunek rzetelności w poznawaniu prawdy naukowej. 10. Narzędzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie. Reguły technicznej i poznawczej poprawności budowy narzędzi badawczych. Narzędzia socjometrii oraz ich zastosowanie w badaniach pedagogicznych. 11. Pomiar w badaniach pedagogicznych. Zasady interpretowania wyników danych źródłowych. Formy prezentacji wyników badań pedagogicznych. 12. Procedura formułowania wniosków z badań z uwzględnieniem odniesienia do postawionych celów pracy. 13. Formalne i pozaformalne warunki poprawności pedagogicznych badań naukowych. Wnioskowanie jako sztuka i cel 14. Analiza możliwości implementowania wniosków i zaleceń z badań do praktyki pedagogicznej (przedszkolnej, wczesnoszkolnej, terapeutycznej i innych). |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody asymilacji wiedzy (podające), np. dyskusja dydaktyczna, pogadanka, praca z tekstem, objaśnienie, opis, wykład ilustrowany Metody problemowe - m. samodzielnego dochodzenia do wiedzy, studium przypadku, metoda sytuacyjna, burza mózgów, Metody praktyczne - ćwiczenia. Metody statystyczne z wykorzystaniem TIK. Konsultacje indywidualne, mentoring. |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dokonywana jest na podstawie pisemnych fragmentów pracy oraz ustnej/zwizualizowanej ich prezentacji podczas seminarium; istotne jest argumentowanie oraz dyskusja w grupie seminaryjnej. Harmonogram prac i warunków zaliczeń: I etap - sem. letni 2024-2025, przygotowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej problematyki badań oraz założeń teoretycznych badań własnych II etap - sem. zimowy 2025-2026, przygotowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej koncepcji badawczej oraz autorskich narzędzi III etap - sem. letni 2025-2026, opracowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej wyników badań, wniosków i rekomendacji, przygotowanie do obrony. Ocenie podlega - w każdym z etapów - poziom opracowania merytorycznego, trafność wybranych metod realizacji pracy magisterskiej, rzetelność procesu badawczego, umiejętność planowania i wykonania działań (w przypadku semestru, któremu jest przypisany etap). |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zakres tematów obejmuje trzy semestry; tempo realizacji uzależnione jest/będzie od liczby osób na seminarium, rodzaju podjętych badań oraz zaangażowania studentów w przygotowanie założeń teoretycznych oraz badawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".