"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie [0101-PED-JM-8081N] Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie [0101-PED-JM-8081N]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [2024L] (w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawowa

1. Babbie Earl , Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały)

2. Janicka-Panek Teresa, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Skierniewice-Radom 2020 (wybrane rozdziały)

3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008(wybrane rozdziały)

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011(wybrane rozdziały)

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010(wybrane rozdziały)

6.Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały)

Uzupełniająca

1.Szlosek F (red.), Badanie-Dojrzewanie-Rozwój, Trafność i rzetelność badań naukowych, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom 2023 (wybrane rozdziały)

2. Welskop W., Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014

Zakres tematów:

1. Podstawowe założenia oraz struktura pracy dyplomowej. Omówienie części teoretycznej, metodologicznej oraz empirycznej opracowania.

2. Omówienie zakresu merytorycznego pracy awansowej (wybrane teorie, koncepcje, kategorie i pojęcia dotyczące podejmowanej w opracowaniu problematyki).

3. Cele przygotowania pracy dyplomowej a wzbogacanie kompetencji kandydatów do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

4. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. Cechy i zasady poznania naukowego. Cele badań naukowych. Etyczne ograniczenia i wymogi wobec badań pedagogicznych.

5. Opis procedury badawczej/diagnostycznej wraz z założeniami metodologicznymi planowanych badań.

6. Rodzaje badań pedagogicznych. Ilościowe i jakościowe procedury badania zjawisk społecznych oraz ich historyczna zmienność. Metodologiczna komplementarność badań ilościowych i jakościowych.

7. Organizacja i etapy badań naukowych. Schematy organizacji badań. Procedura opracowywania koncepcji badań pedagogicznych. Struktura koncepcji.

8. Określanie przedmiotu i celu badań. Kategorie celów badań (poznawczy, praktyczny, teoretyczny). Formułowanie problemów badawczych i hipotez roboczych.

9. Dobór metod i technik badawczych jako warunek rzetelności w poznawaniu prawdy naukowej.

10. Narzędzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie. Reguły technicznej i poznawczej poprawności budowy narzędzi badawczych. Narzędzia socjometrii oraz ich zastosowanie w badaniach pedagogicznych.

11. Pomiar w badaniach pedagogicznych. Zasady interpretowania wyników danych źródłowych. Formy prezentacji wyników badań pedagogicznych.

12. Procedura formułowania wniosków z badań z uwzględnieniem odniesienia do postawionych celów pracy.

13. Formalne i pozaformalne warunki poprawności pedagogicznych badań naukowych. Wnioskowanie jako sztuka i cel

14. Analiza możliwości implementowania wniosków i zaleceń z badań do praktyki pedagogicznej (przedszkolnej, wczesnoszkolnej, terapeutycznej i innych).

Metody dydaktyczne:

Metody asymilacji wiedzy (podające), np. dyskusja dydaktyczna, pogadanka, praca z tekstem, objaśnienie, opis, wykład ilustrowany

Metody problemowe - m. samodzielnego dochodzenia do wiedzy, studium przypadku, metoda sytuacyjna, burza mózgów,

Metody praktyczne - ćwiczenia.

Metody statystyczne z wykorzystaniem TIK.

Konsultacje indywidualne, mentoring.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena dokonywana jest na podstawie pisemnych fragmentów pracy oraz ustnej/zwizualizowanej ich prezentacji podczas seminarium; istotne jest argumentowanie oraz dyskusja w grupie seminaryjnej.

Harmonogram prac i warunków zaliczeń:

I etap - sem. letni 2024-2025, przygotowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej problematyki badań oraz założeń teoretycznych badań własnych

II etap - sem. zimowy 2025-2026, przygotowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej koncepcji badawczej oraz autorskich narzędzi

III etap - sem. letni 2025-2026, opracowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej wyników badań, wniosków i rekomendacji, przygotowanie do obrony.

Ocenie podlega - w każdym z etapów - poziom opracowania merytorycznego, trafność wybranych metod realizacji pracy magisterskiej, rzetelność procesu badawczego, umiejętność planowania i wykonania działań (w przypadku semestru, któremu jest przypisany etap).

Uwagi:

Zakres tematów obejmuje trzy semestry; tempo realizacji uzależnione jest/będzie od liczby osób na seminarium, rodzaju podjętych badań oraz zaangażowania studentów w przygotowanie założeń teoretycznych oraz badawczych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)