Współpraca nauczyciela z rodziną i środowiskiem społecznym [0101-PED-JM-8101N]
Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współpraca nauczyciela z rodziną i środowiskiem społecznym [0101-PED-JM-8101N] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.), Rodzina-Szkoła-Środowisko społeczne-obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), Wyd. PWSZ, Skierniewice 2016 (wybrane rozdziały) 2. Janicka-Panek T., Dialog dorosłego z dzieckiem jako źródło wiedzy o rozwoju wychowanka oraz jego środowisku wychowawczym, [w:] E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu, Difin, Warszawa 2021(wybrane rozdziały) 3. Kwaśniewska G., Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, UMCS, Lublin 2007(wybrane rozdziały) 4. Piotrowicz R. ( red.), Małe dziecko. Troska , akceptacja, bezpieczeństwo uczenia, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały) 5. Piotrowicz R. (red.), Małe dziecko. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały) 6. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012(wybrane rozdziały) Uzupełniająca: 1. Czasopisma pedagogiczne (wybrane artykuły) 2. Wybrane przepisy prawa oświatowego dot. współpracy placówek oświatowych z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka oraz środowiskiem społecznym. 3. Czasopisma branżowe : DYREKTOR PRZEDSZKOLA, DYREKTOR SZKOŁY, BLIŻEJ PRZEDSZKOLA i inne. 4.Górnicka B.., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej - wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015 (wybrane rozdziały) |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Warsztat pracy nauczyciela - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Kulturotwórcza rola szkoły a zadania nauczyciela. 2. Współpraca nauczyciela z rodzicami dzieci/uczniów w kontekście przepisów prawnych i wymogów etycznych, np. Standardy Ochrony Małoletnich. 3. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/placówce-procedury, obieg informacji, współpraca z rodziną dziecka, instytucjami, np. poradniami, organem prowadzącym, organem sprawującym nadzór pedagogiczny, samorządem; dokumentacja, 4. Ochrona danych osobowych (RODO) i bezpieczeństwo podmiotów współpracujących; sposoby i zasady archiwizowania dokumentacji 5. Planowanie pracy wychowawczo-opiekuńczej oraz realizowanie, dokumentowanie; w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. 6. Organizacja, modele i standardy współpracy podmiotów edukacyjnych w środowisku dziecka/ucznia 7.Metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci/uczniów; przykłady dobrych praktyk, narzędzia i techniki ewaluacji 8. Analiza wybranych zdarzeń z obszaru omawianej problematyki - studium przypadku 9. Rola i organizacja wewnętrznych systemów doskonalenia jakości warsztatu pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej 10. Zagadnienia zgłoszone przez studentów, powiązane z problematyką zajęć. |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, nagrania wywiadów ze specjalistami; adresy stron www instytucji opiekuńczo-wychowawczych, studium przypadku, metoda monograficzna, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, mikronauczanie, metoda analizy dokumentów, np. stron internetowych przedszkola/szkoły, jst, pedagoga szkolnego, dokumentacji dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wytworów prac dzieci/uczniów/podopiecznych/wychowanków, analiza działań placówki w środowisku lokalnym, m. impresji i ekspresji, metody praktyczne . |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: - realizacja zadań, np. samodzielne , krytyczne i twórcze prezentowanie zagadnień, przydzielonych do opracowania przez prowadzącego, np. obszary współpracy nauczycieli z rodzicami dzieci/uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym, -prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, stopień zrozumienia omówionych podczas zajęć zagadnień. -wkład pracy własnej, innowacyjność KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Warto zbierać dane na temat współpracy kadry zarządzającej oświatą, nauczycieli przedszkoli/edukacji wczesnoszkolnej z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem społecznym, instytucjami wspomagającymi przedszkole/szkołę w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych oraz lokalnym samorządem. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".