"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-4181S] Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-4181S]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [2024L] (w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 14:50 - 16:20
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
co drugi piątek (nieparzyste), 16:30 - 18:00
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawowa

1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty)

2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978(wybrane fragmenty)

3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019(wybrane fragmenty)

4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki techniki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2021(wybrane fragmenty)

5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990

6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010

7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975

8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane fragmenty)

9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982

10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 (wybrane tematycznie artykuły)

11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8

12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7

Uzupełniająca:

1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 ((wybrane fragmenty)

2. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Instytut Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2018(wybrane rozdziały)

Zakres tematów:

1. O potrzebie edukacji technicznej dziecka lub młodszego ucznia-idea inicjacji technicznej; Znaczenie dziecięcej aktywności w realizacji zadań technicznych

2. Projektowanie działań technicznych dziecka lub uczniów z klas I-III

– Pojęcie podstawy programowej i programu nauczania-uczenia się a rodzaje zadań wytwórczych w przedszkolu i klasach I-III

– Cele nauczania-uczenia się techniki w przedszkolu i szkole podstawowej (klasy I-III); operacjonalizacja celów

3. Dobór treści kształcenia i planowanie zajęć z uwzględnieniem wybranych teorii na przykładzie adekwatnych zadań technicznych

4. Zasady, metody, formy i środki pracy; w tym wybrane materiały, narzędzia i urządzenia

- Zasady kształcenia technicznego

-Metody wychowania technicznego; klasyfikacje wybranych autorów

– Formy kształcenia oraz ich wybrane klasyfikacje

-Środki dydaktyczne i środki pracy – wybrane materiały, narzędzia i urządzenia oraz platformy, portale i filmy edukacyjne

5. Projektowanie, realizowanie i ocenianie zajęć technicznych dla dzieci i młodszych uczniów na podstawie analizy gotowych projektów oraz własnych pomysłów

6. Projektowanie zajęć według autorskich koncepcji studentów w nawiązaniu do:

a) techniki,

b)kultury,

c) sztuki ludowej

7. Pomiar i ocena efektywności zajęć technicznych; Funkcje, kryteria i rodzaje ocen zadań wytwórczych oraz zajęć; Testy dydaktyczne i sprawdzające

8. Pomiar i ocena efektywności zajęć z zakresu edukacji technicznej

9. Monitorowanie i ewaluacja procesu kształcenia technicznego – pojęcia, rodzaje i metody; Wnioski i rekomendacje dla samokształcenia oraz doskonalenia zawodowego studentów;

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, filmy, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje, metody aktywizujące-śnieżna kula, rybi szkielet, neuron, drzewo decyzyjne i inne, konsultacje indywidualne, mentoring.

Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, okazy naturalne i inne), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne.

Analiza przykładowych projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), ocena zasobów multimedialnych, filmów edukacyjnych, podstawy programowej (Dz. U. 2017, poz. 356), programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopism, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły, ABC Techniki i inne, platformy edukacyjnej SCHOLARIS i innych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej,

UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji,

Zadania techniczne - prezentacja treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska.

Postawa na zajęciach-obecność, czynny udział w zajęciach oraz dyskusji dydaktycznej, informacja zwrotna z ewaluacji grupy i prowadzącego

Ocena końcowa obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z wykonania zadań technicznych oraz aktywności na zajęciach.

Uwagi:

Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, okazy naturalne i inne), materiały z recyklingu, urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne.

Analiza przykładowych projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)