Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-4181S]
Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji technicznej [0101-PED-JM-4181S] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty) 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978(wybrane fragmenty) 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019(wybrane fragmenty) 4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki techniki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2021(wybrane fragmenty) 5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane fragmenty) 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 (wybrane tematycznie artykuły) 11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8 12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7 Uzupełniająca: 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 ((wybrane fragmenty) 2. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Instytut Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2018(wybrane rozdziały) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. O potrzebie edukacji technicznej dziecka lub młodszego ucznia-idea inicjacji technicznej; Znaczenie dziecięcej aktywności w realizacji zadań technicznych 2. Projektowanie działań technicznych dziecka lub uczniów z klas I-III – Pojęcie podstawy programowej i programu nauczania-uczenia się a rodzaje zadań wytwórczych w przedszkolu i klasach I-III – Cele nauczania-uczenia się techniki w przedszkolu i szkole podstawowej (klasy I-III); operacjonalizacja celów 3. Dobór treści kształcenia i planowanie zajęć z uwzględnieniem wybranych teorii na przykładzie adekwatnych zadań technicznych 4. Zasady, metody, formy i środki pracy; w tym wybrane materiały, narzędzia i urządzenia - Zasady kształcenia technicznego -Metody wychowania technicznego; klasyfikacje wybranych autorów – Formy kształcenia oraz ich wybrane klasyfikacje -Środki dydaktyczne i środki pracy – wybrane materiały, narzędzia i urządzenia oraz platformy, portale i filmy edukacyjne 5. Projektowanie, realizowanie i ocenianie zajęć technicznych dla dzieci i młodszych uczniów na podstawie analizy gotowych projektów oraz własnych pomysłów 6. Projektowanie zajęć według autorskich koncepcji studentów w nawiązaniu do: a) techniki, b)kultury, c) sztuki ludowej 7. Pomiar i ocena efektywności zajęć technicznych; Funkcje, kryteria i rodzaje ocen zadań wytwórczych oraz zajęć; Testy dydaktyczne i sprawdzające 8. Pomiar i ocena efektywności zajęć z zakresu edukacji technicznej 9. Monitorowanie i ewaluacja procesu kształcenia technicznego – pojęcia, rodzaje i metody; Wnioski i rekomendacje dla samokształcenia oraz doskonalenia zawodowego studentów; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, filmy, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje, metody aktywizujące-śnieżna kula, rybi szkielet, neuron, drzewo decyzyjne i inne, konsultacje indywidualne, mentoring. Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, okazy naturalne i inne), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne. Analiza przykładowych projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), ocena zasobów multimedialnych, filmów edukacyjnych, podstawy programowej (Dz. U. 2017, poz. 356), programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopism, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły, ABC Techniki i inne, platformy edukacyjnej SCHOLARIS i innych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, Zadania techniczne - prezentacja treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska. Postawa na zajęciach-obecność, czynny udział w zajęciach oraz dyskusji dydaktycznej, informacja zwrotna z ewaluacji grupy i prowadzącego Ocena końcowa obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z wykonania zadań technicznych oraz aktywności na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, okazy naturalne i inne), materiały z recyklingu, urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne. Analiza przykładowych projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej). |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".