Podstawy edukacji technicznej [0101-PED-JM-4081S]
Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji technicznej [0101-PED-JM-4081S] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały) 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały) 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki edukacji technicznej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. ITeE-PIB, Radom 2023 5. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 6. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 (wybrane rozdziały) 7. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane rozdziały) 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Wybrane artykuły Eleonory Stanisławskiej w ŻYCIU SZKOŁY, poświęcone wychowaniu technicznemu Uzupełniająca 1. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy ( bhp). ITeE-PIB, Radom 2018 (wybrane rozdziały) 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Pakiety edukacyjne, podręczniki do zajęć zintegrowanych w klasach I-III, portale i strony www |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia wychowania technicznego; rodowód oraz przejawy obecności w historii myśli pedagogicznej; technika a sztuka 2. Pojęcia związane z edukacją techniczną oraz procesem wytwórczym, m.in. takie jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne 3. Uzasadnienie zajęć technicznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; cele i zadania, funkcje; uzasadnienie dla prac ręcznych. 4. Technika w integralnym wychowaniu przedszkolnym oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; cele, zadania i funkcje, projekty 5. Planowanie procesu wytwórczego; pojęcie dobrej organizacji pracy; zasady bhp na zajęciach technicznych 6. Charakterystyka edukacji technicznej w obowiązującej podstawie programowej; niezbędne warunki realizacji; szanse i zagrożenia. 7. Kompetencje użytkownika wytworów techniki, majsterkowicza i przyszłego wynalazcy; elementy kultury pracy. 8. Technika na marginesie czy w centrum integracji w wybranych projektach metodycznych/edukacyjnych. 9. Materiały (np. papier, drewno, tkanina, plastik, folia aluminowa i inne), urządzenia techniczne i narzędzia w edukacji technicznej dzieci i młodszych uczniów. 10. Konspekty zajęć z edukacji technicznej; budowa konspektu, modele zajęć 11. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć z zakresu edukacji technicznej; 12. Korzystanie z informacji technicznej oraz instrukcji podczas wykonywania zadań; czytanie prostych schematów 13. Funkcje edukacji technicznej; elementy orientacji zawodowej; znaczenie prac użytkowych na rzecz przedszkola, szkoły i środowiska 14. Historia wybranych wynalazków; projekty, np.: Wynalazki, które zmieniły historię ludzkości , Historia kolejnictwa na przykładzie wycieczki do Parowozowni w Skierniewicach, Muzeum Historii Skierniewic 15. Wybrane prace użytkowe w przedszkolu i klasach I-III 16. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, filmy instruktażowe i edukacyjne, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje, wycieczki np. do Parowozowni w Skierniewicach, Muzeum Historii Skierniewic; analiza dokumentów-przykłady projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), multimedia, filmy edukacyjne, podstawa programowa (Dz. U. 2017, poz. 356), programy wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS, materiały (różne rodzaje okazów naturalnych, papieru, drewna, tkanin, metali, plastiku i innych materiałów), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, naturalne materiały (kasztany, orzechy, żołędzie, patyki, szyszki, słoma, nasiona i inne). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA (czytanie literatury, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy wybranej książki z zakresu podstaw i znaczenia edukacji technicznej w rozwoju osobowości dzieci/młodszych uczniów (np. T.W. Nowacki, Tworząca ręka; wykorzystanie wiedzy teoretycznej do projektowania zadań technicznych, wykonywanych indywidualnie lub w parach; UMIEJĘTNOŚCI (wyszukiwanie materiałów, korzystanie z informacji i zasobów Internetu, Wikipedii lub/i portali edukacyjnych, np. SCHOLARIS, wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem, wykonaniem zadania technicznego i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, dyskusja nad projektem, argumentowanie swojego stanowiska; KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, udział w dyskusji nad zadaniem i jego jakością, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji). Ocena końcowa zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); Zadania i zadania techniczne; wykonywanie zlecanych przez prowadzącą zadań; w tym zadań technicznych; prezentacja treści oraz wykonanych z różnych materiałów prac: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach wybranych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści /zadań technicznych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i projektów zajęć/konspektów w grupie studentów, w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury oraz dostępnych źródeł. Postawa na zajęciach – obecność i czynny udział w zajęciach oraz przy realizacji projektów, uczestnictwo w dyskusji dydaktycznej, informacja zwrotna od studentów w grupie - podczas ewaluacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Planuje się zajęcia poza uczelnią, wycieczki np. do Parowozowni w Skierniewicach, Muzeum Historii Skierniewic, Muzeum Guzików w Łowiczu itp. Warto przygotować sobie następujące materiały: Materiały (różne rodzaje okazów naturalnych, papieru, drewna, tkanin, tekstyliów, metali, plastiku i innych materiałów), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, naturalne materiały (kasztany, orzechy, żołędzie, patyki, szyszki, słoma, nasiona i inne). |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".