BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3 [0101-PED-JM-1111N]
Semestr zimowy 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3 [0101-PED-JM-1111N] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca Uzupełniająca: 1. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 2. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2023 3. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 4. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 2. Odpowiedzialność studenta (np. podczas praktyki) i nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia-wymogi prawne i etyczne 3. Wychowanie do bezpieczeństwa w uczelni, w przyszłej pracy zawodowej, w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej -znaczenie szkoleń bhp; procedury i instrukcje bhp, kąciki ppoż, zasady ewakuacji i pierwszej pomocy przedmedycznej (informacyjnie) i inne zagadnienia 4. Regulacje prawne z zakresu bhp, np. Kodeks Pracy; Dz. X, Ustawa Prawo oświatowe i inne, obowiązująca podstawa programowa i inne 5. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w przedszkolu/szkole/placówce oświatowej 6. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 7. Organizacja pracy i stanowiska pracy; ergonomia na stanowisku pracy nauczyciela 8. Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 9. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia poza terenem przedszkola/szkoły 10. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach kryzysowych; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni 11. Analiza zasobów wirtualnych z zakresu BHP (www CIOP, MEiN, KO, ZUS, jst i innych) |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykłady ilustrowane, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, np. Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, statutu przedszkola/szkoły, wewnętrznych aktów prawnych dot. bhp, dyskusja w oparciu o filmy edukacyjne, literaturę do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, MEiN, ISAP, Kuratorium Oświaty, studium przypadku na temat wypadkowości, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp UMIEJĘTNOŚCI Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji) Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); |
||||||||||||
Uwagi: |
Zagadnienia BHP zostaną odniesione do pracy pedagogicznej w przedszkolach/szkołach/placówkach oświatowych. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".