"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna [0101-PED-JM-3091S] Semestr zimowy 2024/2025
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna [0101-PED-JM-3091S]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:20 - 12:50
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

1. Adamek I., Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, WSP, Kraków 1998 (wybrane rozdziały)

2. Duraj-Nowakowa K., Muchacka B.(red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998 (wybrane rozdziały)

3. Janicka-Panek T., Kalishchuk S.M., Serhieienkova O.P., Kompetencje kluczowe w ujęciu międzynarodowym i trening modelu rozwoju kompetencji osobistych i społecznych, ВЧЕНІ ЗАПИСКИ ТАВРІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО Серія: Психологія, Том 35 (74) № 1 2024, МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ТАВРІЙСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО, ss. 42-48

4.Janicka-Panek T., Na drodze do zintegrowanego kształcenia dzieci i młodszych uczniów (z teorii i praktyki), Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2024

5. Karwowska-Struczyk M. i in. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011 (wybrane rozdziały)

6. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkola. Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

1. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2011

2. Kwiatowska M., Topińska Z. (red.), Pedagogika przedszkolna, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały)

3. Adamek I., Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, WSP, Kraków 1998

4.Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993

5. Czasopisma BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU, DYREKTOR PRZEDSZKOLA i inne.

Zakres tematów:

1. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki; pojęcia, terminy, definicje, kryteria naukowości

2. Społeczne i edukacyjne wyzwania współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

3. Miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki; przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

4. Wychowanie dzieci; fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie historycznej,

Interdyscyplinarnej ( psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej)

5. Metodologia badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Dziecko jako podmiot badań pedagogiki

6. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; kompetencje i warsztat pracy współczenego nauczyciela

7. Koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe i społeczne;

8. Interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka

9. Perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem; wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci i młodszych uczniów

10. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji wychowawczych i edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci; funkcje i zadania wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

11. Cele i zasady współpracy przedszkola/szkoły z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy

12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji współpracujących z przedszkolem, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. narzędzi diagnozy dojrzałości szkolnej, wytworów prac dzieci/uczniów, programów wychowania przedszkolnego i pakietów edukacyjnych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych .

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI

-Test/karta pracy egzaminacyjnej dla studenta; pytania sprawdzające (zamknięte lub/i otwarte, problemowe); Ocena wystawiona na podstawie poziomu rozumienia tekstów pedagogicznych, umiejętności analizy i syntezy oraz rozwiązywania problemów, wymagających odniesienia do literatury pedagogicznej.

-Indywidualnie i grupowo realizowane w trakcie semestru zlecone zadanie, opracowanie oraz zaprezentowanie pomysłu rozwiązania/interpretacji problemu pedagogicznego z wykorzystaniem samokształcenia.

POSTAWY

Współpraca w grupie (w parze) podczas realizacji przydzielonych zadaniach, obecność oraz aktywność podczas zajęć, chęć samokształcenia oraz efekty tego procesu.

Egzamin

Karta pracy/test złożony z zadań teoretyczno-praktycznych.

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Uwagi:

Student pozna podczas zajęć procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodszych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, filozoficznej (np. progresywizm, konstruktywizm)pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej; w tym rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; także dzieci ze SPE.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)