Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna [0101-PED-JM-3091S]
Semestr zimowy 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna [0101-PED-JM-3091S] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Adamek I., Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, WSP, Kraków 1998 (wybrane rozdziały) 2. Duraj-Nowakowa K., Muchacka B.(red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998 (wybrane rozdziały) 3. Janicka-Panek T., Kalishchuk S.M., Serhieienkova O.P., Kompetencje kluczowe w ujęciu międzynarodowym i trening modelu rozwoju kompetencji osobistych i społecznych, ВЧЕНІ ЗАПИСКИ ТАВРІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО Серія: Психологія, Том 35 (74) № 1 2024, МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ТАВРІЙСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО, ss. 42-48 4.Janicka-Panek T., Na drodze do zintegrowanego kształcenia dzieci i młodszych uczniów (z teorii i praktyki), Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2024 5. Karwowska-Struczyk M. i in. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011 (wybrane rozdziały) 6. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkola. Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005 Uzupełniająca: 1. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2011 2. Kwiatowska M., Topińska Z. (red.), Pedagogika przedszkolna, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały) 3. Adamek I., Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, WSP, Kraków 1998 4.Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993 5. Czasopisma BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU, DYREKTOR PRZEDSZKOLA i inne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki; pojęcia, terminy, definicje, kryteria naukowości 2. Społeczne i edukacyjne wyzwania współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 3. Miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki; przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi 4. Wychowanie dzieci; fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie historycznej, Interdyscyplinarnej ( psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej) 5. Metodologia badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Dziecko jako podmiot badań pedagogiki 6. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; kompetencje i warsztat pracy współczenego nauczyciela 7. Koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe i społeczne; 8. Interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka 9. Perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem; wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci i młodszych uczniów 10. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji wychowawczych i edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci; funkcje i zadania wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej 11. Cele i zasady współpracy przedszkola/szkoły z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy 12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji współpracujących z przedszkolem, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. narzędzi diagnozy dojrzałości szkolnej, wytworów prac dzieci/uczniów, programów wychowania przedszkolnego i pakietów edukacyjnych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych . |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI -Test/karta pracy egzaminacyjnej dla studenta; pytania sprawdzające (zamknięte lub/i otwarte, problemowe); Ocena wystawiona na podstawie poziomu rozumienia tekstów pedagogicznych, umiejętności analizy i syntezy oraz rozwiązywania problemów, wymagających odniesienia do literatury pedagogicznej. -Indywidualnie i grupowo realizowane w trakcie semestru zlecone zadanie, opracowanie oraz zaprezentowanie pomysłu rozwiązania/interpretacji problemu pedagogicznego z wykorzystaniem samokształcenia. POSTAWY Współpraca w grupie (w parze) podczas realizacji przydzielonych zadaniach, obecność oraz aktywność podczas zajęć, chęć samokształcenia oraz efekty tego procesu. Egzamin Karta pracy/test złożony z zadań teoretyczno-praktycznych. Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Student pozna podczas zajęć procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodszych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, filozoficznej (np. progresywizm, konstruktywizm)pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej; w tym rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; także dzieci ze SPE. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".