"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy prawne systemu oświaty w Polsce [0101-PED-JM-3141S] Semestr zimowy 2024/2025
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy prawne systemu oświaty w Polsce [0101-PED-JM-3141S]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:10 - 14:40
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawowa:

1. ISAP-Internetowy Serwis Aktów Prawnych

2. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

3. Janicka-Panek T., Praca jako kategoria aksjologiczna, etyczna i metodologiczna,[w:] Kształcenie Ustawiczne XXI stulecia. Zbiór artykułów XX Międzynarodowych pedagogiczno-metodycznych czytań pamięci O.P. Rudnickiej, Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Zbiór 6 (18), Kijów 2023, ss. 30-33

4. Janicka-Panek T., Stokowska-Zagdan E., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu i uczniowi w szkole w Polsce; podstawy prawne, ,,ESTETYKA I ETYKA PEDAGOGICZNEJ DZIAŁALNOŚCI”, Kijów 2023, Zbiór 27, ISSN 2226-4051 (Print), ISSN 2616-6631 (Online), ss. 38-54

5. Konwencja Praw Dziecka (1989) ; wybrane fragmenty

6. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006) (wybrane fragmenty)

7. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami

8. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne)

9. Ustawa o systemie oświaty (wybrane regulacje prawne)

10. Ustawa Kodeks pracy(wybrane regulacje prawne)

11. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948) ; wybrane fragmenty

Uzupełniająca:

1. Janicka –Panek T., Obowiązki dyrektora w zakresie monitorowania podstawy programowej. ,,Monitor Prawny Dyrektora”, 2014/10 (118)

2. Janicka –Panek T., Monitorowanie podstawy programowej. Obowiązki dyrektora. ,,PRZEDSZKOLE. MIESIĘCZNIK DYREKTORA”,2017/2 (93)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…), Dz. U. z 2017r., poz. 356 (zał. 1, z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna)

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610

6. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

7. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

8. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEN, Kuratorium Oświaty, jst i inne

9. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne (wybrane artykuły lub ich fragmenty)

Zakres tematów:

1. Funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji; system oświaty w Polsce i jego współczesne cechy/wyzwania

2. Podstawy prawa oświatowego; wybrane akty prawne - ogólne i szczegółowe

3. Nauczycielska pragmatyka zawodowa; w tym prawa i obowiązki nauczycieli; regulacje prawne i odpowiedzialność zawodowa

4. Zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego; przykłady, analizy, znaczenie dla praktyki pedagogicznej i zawodowej, np. Standardy ochrony małoletnich i niepełnoletnich, regulamin pracy i inne

5. Prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością

6. Zasady bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu lub szkole oraz poza nimi (np. podczas spaceru, wycieczki itp.)

7. Zasady udzielania pierwszej pomocy (informacyjnie) oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w

instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej

8. Rozpoznawanie sytuacji i zagrożeń we współczesnym przedszkolu i szkole

9. Działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz

stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji

10. Kadra zatrudniona w przedszkolu/szkole/placówce; zadania, kompetencje; w tym rady pedagogicznej; współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy

11. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami zewnętrznymi, np. poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, strażą pożarną i innymi

12. Bazy danych w zakresie korzystania z przepisów prawa oświatowego oraz interpretacji (dobrych praktyk), (np. ISAP, www MEN, KO, jst, ZUS, poradni p-p i innych

13. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy/konwersatoryjny, ćwiczenia, praca z tekstem (np. przepisami prawa oświatowego), studium przypadku, konsultacje indywidualne, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , model odwróconej klasy, mentoring i tutoring, mikronauczanie (praca w małych grupach), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, WOPFU, IPET, orzeczenia i opinie pp-p, platformy edukacyjne i strony www, np. ISAP, SCHOLARIS, MEN, KO, jst, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI

Sprawdzające pytania, zamknięte lub/i otwarte, problemowe; Ocena wystawiona na podstawie poziomu zrozumienia podstaw prawnych, umiejętności analizy i syntezy poszczególnych informacji oraz rozwiązywania problemów, wymagających odniesienia do podstaw prawnych

-Indywidualnie i grupowo realizowane w trakcie semestru zlecone zadanie, opracowanie oraz zaprezentowanie pomysłu rozwiązania/interpretacji z wykorzystaniem przepisów prawa oświatowego; umiejętność korzystania z ISAP (Internetowy Serwis Aktów Prawnych), stron internetowych wybranych instytucji współpracujących z przedszkolem/szkołą

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest obliczona według następujących zasad:

Oćw= Z * 0,6 + P * 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

Z – prace własne studenta (wykonane w trakcie semestru zadania cząstkowe); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, udział w dyskusji dydaktycznej, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna od uczestników grupy/ewaluacja, portfolio złożone z materiałów z zajęć oraz samokształcenia i inne działania); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

Uwagi:

W trakcie zajęć student pozna regulacje prawne, dot. funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych, średnich, placówek systemu oświaty; w tym edukacji włączającej. Dokona analizy uregulowań formalnych systemu oświaty w Polsce w oparciu o wiedzę z wykładów oraz krytyczne samodzielne studiowanie literatury i przepisów prawa oświatowego (wybrane fragmenty i paragrafy), zarówno w odniesieniu do szkół ogólnodostępnych, jak i integracyjnych oraz specjalnych. Pogłębi wiedzę na temat prawa zewnętrznego oraz wewnętrznego. W wyniku udziału w zajęciach będzie w przyszłości świadomym uczestnikiem rady pedagogicznej w przedszkolu/szkole, będzie rozróżniał kompetencje organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zrozumie, na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci w placówce oraz poza nią (wycieczki, zajęcia pozaszkolne itp.).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)