Podstawy prawne systemu oświaty w Polsce [0101-PED-JM-3141N]
Semestr zimowy 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy prawne systemu oświaty w Polsce [0101-PED-JM-3141N] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. ISAP-Internetowy Serwis Aktów Prawnych 2. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 3. Janicka-Panek T., Praca jako kategoria aksjologiczna, etyczna i metodologiczna,[w:] Kształcenie Ustawiczne XXI stulecia. Zbiór artykułów XX Międzynarodowych pedagogiczno-metodycznych czytań pamięci O.P. Rudnickiej, Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Zbiór 6 (18), Kijów 2023, ss. 30-33 4. Janicka-Panek T., Stokowska-Zagdan E., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu i uczniowi w szkole w Polsce; podstawy prawne, ,,ESTETYKA I ETYKA PEDAGOGICZNEJ DZIAŁALNOŚCI”, Kijów 2023, Zbiór 27, ISSN 2226-4051 (Print), ISSN 2616-6631 (Online), ss. 38-54 5. Konwencja Praw Dziecka (1989) ; wybrane fragmenty 6. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006) (wybrane fragmenty) 7. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami 8. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne) 9. Ustawa o systemie oświaty (wybrane regulacje prawne) 10. Ustawa Kodeks pracy(wybrane regulacje prawne) 11. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948) ; wybrane fragmenty Uzupełniająca: 1. Janicka –Panek T., Obowiązki dyrektora w zakresie monitorowania podstawy programowej. ,,Monitor Prawny Dyrektora”, 2014/10 (118) 2. Janicka –Panek T., Monitorowanie podstawy programowej. Obowiązki dyrektora. ,,PRZEDSZKOLE. MIESIĘCZNIK DYREKTORA”,2017/2 (93) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…), Dz. U. z 2017r., poz. 356 (zał. 1, z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna) 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610 6. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 7. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 8. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEN, Kuratorium Oświaty, jst i inne 9. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne (wybrane artykuły lub ich fragmenty) |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji; system oświaty w Polsce i jego współczesne cechy/wyzwania 2. Podstawy prawa oświatowego; wybrane akty prawne - ogólne i szczegółowe 3. Nauczycielska pragmatyka zawodowa; w tym prawa i obowiązki nauczycieli; regulacje prawne i odpowiedzialność zawodowa 4. Zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego; przykłady, analizy, znaczenie dla praktyki pedagogicznej i zawodowej, np. Standardy ochrony małoletnich i niepełnoletnich, regulamin pracy i inne 5. Prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością 6. Zasady bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu lub szkole oraz poza nimi (np. podczas spaceru, wycieczki itp.) 7. Zasady udzielania pierwszej pomocy (informacyjnie) oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej 8. Rozpoznawanie sytuacji i zagrożeń we współczesnym przedszkolu i szkole 9. Działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji 10. Kadra zatrudniona w przedszkolu/szkole/placówce; zadania, kompetencje; w tym rady pedagogicznej; współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy 11. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami zewnętrznymi, np. poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, strażą pożarną i innymi 12. Bazy danych w zakresie korzystania z przepisów prawa oświatowego oraz interpretacji (dobrych praktyk), (np. ISAP, www MEN, KO, jst, ZUS, poradni p-p i innych 13. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład problemowy/konwersatoryjny, ćwiczenia, praca z tekstem (np. przepisami prawa oświatowego), studium przypadku, konsultacje indywidualne, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , model odwróconej klasy, mentoring i tutoring, mikronauczanie (praca w małych grupach), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, WOPFU, IPET, orzeczenia i opinie pp-p, platformy edukacyjne i strony www, np. ISAP, SCHOLARIS, MEN, KO, jst, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI Test/karta pracy dla studenta; sprawdzające pytania zamknięte lub/i otwarte, problemowe; Ocena wystawiona na podstawie poziomu zrozumienia podstaw prawnych, umiejętności analizy i syntezy poszczególnych informacji oraz rozwiązywania problemów, wymagających odniesienia do podstaw prawnych. -Indywidualnie i grupowo realizowane w trakcie semestru zlecone zadanie, opracowanie oraz zaprezentowanie pomysłu rozwiązania/interpretacji problemu edukacyjnego z wykorzystaniem przepisów prawa oświatowego; umiejętność korzystania z ISAP (Internetowy Serwis Aktów Prawnych), stron internetowych wybranych instytucji współpracujących z przedszkolem/szkołą/rodzicami i środowiskiem lokalnym. POSTAWY Współpraca w grupie (w parze) podczas realizacji przydzielonych zadaniach, obecność oraz aktywność podczas zajęć, chęć samokształcenia oraz efekty tego procesu. Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
W trakcie zajęć student pozna regulacje prawne, dot. funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych, średnich, placówek systemu oświaty; w tym edukacji włączającej. Dokona analizy uregulowań formalnych systemu oświaty w Polsce w oparciu o wiedzę z wykładów oraz krytyczne samodzielne studiowanie literatury i przepisów prawa oświatowego (wybrane fragmenty i paragrafy), zarówno w odniesieniu do szkół ogólnodostępnych, jak i integracyjnych oraz specjalnych. Pogłębi wiedzę na temat prawa zewnętrznego oraz wewnętrznego. W wyniku udziału w zajęciach będzie w przyszłości świadomym uczestnikiem rady pedagogicznej w przedszkolu/szkole, będzie rozróżniał kompetencje organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zrozumie, na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci w placówce oraz poza nią (wycieczki, zajęcia pozaszkolne itp.). |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".