"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem uzdolnionym [0101-PED-JM-7121N] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praca z dzieckiem uzdolnionym [0101-PED-JM-7121N]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:05
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawowa

1. Gajak-Toczek M., Rozwijanie postaw twórczych uczniów. Wybrane aspekty, [w:]Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej, G. Cęcelek, P. Miller, P. Klimczyk (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.17-37

2. Helm J. H., Katz L.G., Mali badacze; Metoda projektu w edukacji elementarnej. Wyd. CODN, Warszawa2003

3. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

4. Janicka-Panek T., Wzbogacanie szans edukacyjnych dzieci i młodszych uczniów z wykorzystaniem profilu inteligencji wielorakich, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss. 156-174

5. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. GWP, Gdańsk, 2020 (wybrane rozdziały)

6. Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały)

7. Szmidt K.J., Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997(wybrane rozdziały)

Uzupełniająca

1. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Wyd. Laurum, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały)

2. Grochmal-Bach B., Diagnostyczna i terapeutyczna rola zabaw twórczych.[w:] Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998, ss. 141-148

3. Kopik A., Zatorska A., Wielorakie podróże-edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 (wybrane rozdziały)

4. Zamecka-Zalas O., Metoda design thinking na poziomie planowania i prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uczniami, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.240-260

5. Artykuły wybrane z czasopism: Bliżej Przedszkola, Wychowanie Przedszkolne, Życie Szkoły i inne

6. Podstawa programowa (Dz. U z 2017r., poz. 356; zał.1 - wych. przedszkolne oraz z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna), pakiety edukacyjne.

Zakres tematów:

1. Pojęcie zdolności i uzdolnień w literaturze zagadnienia; pedagogika twórczości; wybrane koncepcje i główne założenia

2. Przejawy uzdolnień dziecięcych; w tym sposoby diagnozowania

3. Rola inspirującego środowiska wychowawczego i edukacyjnego (Kraina Ruchu Twórczego, Kraina Bajki, Kraina Wiedzy, Kraina Wyobraźni, Dziecięce Ośrodki Zainteresowań)

4. Metody i formy rozwijania twórczości dziecięcej

5. Metoda projektów w pracy z małymi dziećmi; Metoda design thinking

6. Kierowanie projektami dla małych dzieci

7. Wybrane sposoby promocji działań dzieci w przedszkolu i klasach I-III

8. Regionalizm i turystyka szkolna jako inspiracje do twórczej działalności dziecka

9. Dziecko konstruktorem i wynalazcą; analiza wytworów pracy dzieci i młodszych uczniów, formułowanie wniosków

10. Współpraca z rodzicami dzieci/młodszych uczniów oraz instytucjami a rozwój postaw twórczych

11. Twórczość dziecięca epizodem integrującym oddziaływania wychowawcze i edukacyjne

12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany, ćwiczenia praktyczne-projekty, dyskusja, praca z tekstem, filmy instruktażowe i edukacyjne, prezentacje multimedialne, metoda problemowa, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje, konsultacje indywidualne, mentoring, wycieczki, zajęcia zawodoznawcze, analiza dokumentów-przykłady projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), multimedia, filmy edukacyjne, podstawa programowa (Dz. U. 2017, poz. 356), programy wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły, ABC TECHNIKI i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS, materiały, narzędzia i urządzenia.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA (czytanie literatury, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy wybranej książki z zakresu dziecięcej twórczości, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do projektowania innowacyjnych zadań, wykonywanych indywidualnie lub w parach;

UMIEJĘTNOŚCI (wyszukiwanie materiałów, korzystanie z informacji i zasobów Internetu, Wikipedii lub/i portali edukacyjnych, np. SCHOLARIS, wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem, wykonaniem niekonwencjonalnego zadania i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, dyskusja nad projektem, argumentowanie swojego stanowiska;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, udział w dyskusji nad zadaniem i jego jakością, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego autorskiego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji).

Ocena końcowa zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych);

Zadania-prezentacja treści oraz wykonanych z różnych materiałów prac: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach wybranych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści /zadań technicznych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i projektów zajęć/konspektów w grupie studentów, w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury oraz dostępnych źródeł.

Postawa na zajęciach – obecność i czynny udział w zajęciach oraz przy realizacji twórczych projektów, uczestnictwo w dyskusji dydaktycznej, informacja zwrotna od studentów w grupie - podczas ewaluacji.

Ocena końcowa obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen, uzyskanych m.in. z testów, ćwiczeń, prac projektowych i aktywności podczas zajęć.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Uwagi:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, diagnozowanie uzdolnień, wprowadzenie do organizowania działalności twórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do rozwijania kreatywności. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie twórczości dziecięcej; analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, korzystanie z zasobów Internetu (specjalistycznych portali i platform edukacyjnych). W sposób bezpośredni studenci doświadczą poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań .

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)