Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania [0101-PED-JM-9061S]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania [0101-PED-JM-9061S] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016 2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980 5. Uzupełniająca: 1. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 2. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu 3. Wybrane przepisy prawa oświatowego |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole; miejsce zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych w systemie wspomagania rozwoju dziecka/młodszego ucznia 2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapeutycznych 3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne i społeczne uwarunkowania procesów poznawczych i sytuacji przedszkolnej/szkolnej dziecka/ucznia 4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w nauce czytania i pisania; w tym stosowanie nowoczesnych technologii 5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 7. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy wytworów pracy ucznia i zdarzeń pedagogicznych. 8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej i wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie; w tym współpraca z rodzicami dziecka/ucznia ze SPE |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład klasyczny, problemowy lub/i konwersatoryjny, ,ćwiczenia praktyczne, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. opinii i orzeczeń p p-p, WOPFU, IPET, programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych narzędzi diagnozy wybranych zaburzeń, wytworów prac dzieci/uczniów, pakietów edukacyjnych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych . |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: Analiza opracowania konspektu zajęć oraz praktycznej realizacji w grupie studenckiej, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) lub dydaktyczno-wyrównawczych ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. Zaliczenie-średnia z ocen za realizację zadań cząstkowych. Egzamin Test/Karta pracy złożona z zadań, sprawdzających wiedzę, umiejętności i postawy studentów, złożony z pytań/zadań otwartych, wymagających rozbudowanych odpowiedzi, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, wykorzystania TIK oraz umiejętności projektowania rozwiązywania problemów pedagogicznych (z zakresu metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych). Ocena stopnia znajomości i rozumienia zasad prowadzenia ww. zajęć, analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów; w tym adekwatności doboru ćwiczeń terapeutycznych stosownie do przejawianych przez ucznia trudności. Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W zakresie wiedzy: W wyniku pracy własnej oraz zajęć student opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania W zakresie umiejętności: Student samodzielnie i pod kierunkiem prowadzącej analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do planowania, organizowania i realizowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".