"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki [0101-PED-JM-9071S] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki [0101-PED-JM-9071S]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 8:00 - 9:30
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
każdy piątek, 9:40 - 11:10
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Podstawowa:

1. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011

2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998

3. Gruszczyk -Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. WSiP SA, Warszawa 1999

4. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 2006

5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń z zakresu doskonalenia umiejętności matematycznych

7. Wybrane przepisy prawa oświatowego, regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce

8. Publikacje E. Gruszczyk-Kolczyńskiej na temat wspomagania dzieci w rozwoju umiejętności matematycznych, np. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997

Zakres tematów:

1. Rodzaje, przyczyny, przejawy trudności w uczeniu się matematyki oraz wybrane teorie na ten temat, np. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej, E. Zielińskiej, U. Oszwy i innych autorów

2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady wspomagania rozwoju umiejętności matematycznych dzieci i młodszych uczniów

3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań

terapeutycznych

4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki; w tym stosowanie TIK

5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - z brakiem dojrzałości w zakresie rozumowania operacyjnego, z trudnościami w opanowaniu pojęcia liczby i systemu liczbowego

6. Zasady korekcji i kompensacji wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w rozumieniu treści zadań tekstowych; ilustrowanie zadań, algorytmy

7., Ułatwienia stosowane w opanowaniu czterech działań matematycznych

8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia

9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia

10. Współpraca z rodzicami dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki dot. wspomagania rozwoju przedszkolaków i młodszych uczniów.

11. Zagadnienia zgłoszone do omówienia przez studentów.

Metody dydaktyczne:

Wykład klasyczny, problemowy lub/i konwersatoryjny, ,ćwiczenia praktyczne, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. opinii i orzeczeń p p-p, WOPFU, IPET, programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych narzędzi diagnozy wybranych zaburzeń, wytworów prac dzieci/uczniów, pakietów edukacyjnych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych .

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 Analiza opracowania konspektu zajęć oraz praktycznej realizacji w grupie studenckiej, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) lub dydaktyczno-wyrównawczych ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Zaliczenie-średnia arytmetyczna wynikająca z ocen uzyskanych za wykonywanie zadań cząstkowych.

Egzamin

Test/Karta pracy, sprawdzająca wiedzę, umiejętności i postawy studentów, złożone z pytań/zadań otwartych, wymagających rozbudowanych odpowiedzi, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, wykorzystania TIK oraz umiejętności projektowania ćwiczeń wspomagających zdolności matematyczne z wybranego zakresu, np. diagnozy, znajomości pojęć liczbowych, liczenia i innych zagadnień. Ocena stopnia znajomości i rozumienia zasad prowadzenia ww. zajęć, analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów; w tym adekwatności doboru ćwiczeń do rodzaju matematycznej trudności.

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Egzamin

Karta pracy złożona z zadań praktyczno-teoretycznych.

Uwagi:

W zakresie wiedzy:

W wyniku pracy własnej oraz zajęć student opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w

uczeniu się matematyki.

W zakresie umiejętności:

Student samodzielnie i pod kierunkiem prowadzącej analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do planowania, organizowania i realizowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami matematycznymi.

W zakresie kompetencji społecznych:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)