Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki [0101-PED-JM-9071N]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki [0101-PED-JM-9071N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 3. Gruszczyk -Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. WSiP SA, Warszawa 1999 4. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 2006 5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń z zakresu doskonalenia umiejętności matematycznych 7. Wybrane przepisy prawa oświatowego, regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rodzaje, przyczyny, przejawy trudności w uczeniu się matematyki oraz wybrane teorie na ten temat, np. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej, E. Zielińskiej 2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady wspomagania rozwoju umiejętności matematycznych dzieci i młodszych uczniów 3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań terapeutycznych 4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki; w tym stosowanie TIK 5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - z brakiem dojrzałości w zakresie rozumowania operacyjnego, z trudnościami w opanowaniu pojęcia liczby i systemu liczbowego 6. Zasady korekcji i kompensacji wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w rozumieniu treści zadań tekstowych; ilustrowanie zadań, algorytmy 7., Ułatwienia stosowane w opanowaniu czterech działań matematycznych 8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 10. Współpraca z rodzicami dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki dot. wspomagania rozwoju przedszkolaków i młodszych uczniów. 11. Zagadnienia zgłoszone do omówienia przez studentów. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład klasyczny, problemowy lub/i konwersatoryjny, ,ćwiczenia praktyczne, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, np. Polskiego Towarzystwa Dyslektycznego, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. opinii i orzeczeń p p-p, WOPFU, IPET, programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych narzędzi diagnozy wybranych zaburzeń, wytworów prac dzieci/uczniów, pakietów edukacyjnych, autorskich kart pracy, kart ewaluacyjnych i innych . |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: Analiza opracowania konspektu zajęć oraz praktycznej realizacji w grupie studenckiej, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) lub dydaktyczno-wyrównawczych ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. Zaliczenie-średnia arytmetyczna wynikająca z ocen uzyskanych za wykonywanie zadań cząstkowych. Egzamin Test/Karta pracy, sprawdzająca wiedzę, umiejętności i postawy studentów, złożone z pytań/zadań otwartych, wymagających rozbudowanych odpowiedzi, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, wykorzystania TIK oraz umiejętności projektowania ćwiczeń wspomagających zdolności matematyczne z wybranego zakresu, np. diagnozy, znajomości pojęć liczbowych, liczenia i innych zagadnień. Ocena stopnia znajomości i rozumienia zasad prowadzenia ww. zajęć, analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów; w tym adekwatności doboru ćwiczeń do rodzaju matematycznej trudności. Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W zakresie wiedzy: W wyniku pracy własnej oraz zajęć student opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w uczeniu się matematyki. W zakresie umiejętności: Student samodzielnie i pod kierunkiem prowadzącej analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do planowania, organizowania i realizowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami matematycznymi. Zakłada się przygotowywanie przez studentów ćwiczeń praktycznych do ograniczania trudności w uczeniu się matematyki, wyszczególnionych m. in. przez Urszulę Oszwę i Edytę Gruszczyk-Kolczyńską. W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".