Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej [0101-PED-JM-0041S]
Semestr letni 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej [0101-PED-JM-0041S] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998 2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001 3. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018 7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami Literatura uzupełniająca 1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 2. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej 2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć); istota i odmiany. 3. Metoda ośrodków pracy jako sposób integrowania treści kształcenia, metod, form i środków dydaktycznych-twórcy, kontynuatorzy, współczesne kontynuacje 4. Integracja w ujęciu J. Walczyny 5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego 6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia 7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania 8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji) 10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje 11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi) 12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. 13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany, ćwiczenia, dyskusja, praca z tekstem, film, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, metody waloryzacji wiedzy: impresja i ekspresja, techniki: śnieżna kula, metaplan, drzewo decyzyjne, neuron, rybi szkielet i inne, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje, techniki ewaluacji zajęć (buźki, kosz i walizeczka, termometr aktywności i inne). Przykłady projektów zajęć zintegrowanych z przedszkoli (miesięczne plany pracy) i klas I-III (rozkłady materiału nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej), multimedia, filmy edukacyjne, obowiązująca podstawa programowa, programy wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS, papier plakatowy, materiały piśmiennicze, projektor multimedialny, laptop, odtwarzacz, nagrania utworów, pomoce dydaktyczne typowe dla integrowanych edukacji/obszarów kształcenia |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury z zakresu kształcenia zintegrowanego, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów/podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, wykonanie techniką metaplanu modeli integracji treści kształcenia z wybranych dziedzin wiedzy/obszarów wychowania ) PED2_W03, PED2_W04, PED2_W24. UMIEJĘTNOŚCI (prace domowe i projektowe)wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji) PED2_K02, PED2_K05, PED2_K07, PED2_K10 . Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4 Ow – ocena końcowa =E Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami kształcenia systemem zintegrowanym bez sztucznego dzielenia treści na przedmioty nauczania. Studenci poznają wiodące koncepcje kształcenia tym sposobem, np. Jadwigi Walczyny, Bogdana Suchodolskiego, Krystyny Duraj -Nowakowej, teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, Teorię kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia, metodę projektów i inne. Oprócz wiedzy planuje się kształtowanie umiejętności z zakresu planowania i organizowania zajęć, w których ujmuje się treści integralnie, wykorzystując różne sposoby/epizody do integracji. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".