Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu [0101-PED-JM-0031S]
Semestr letni 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu [0101-PED-JM-0031S] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998 2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001 3. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997 4. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 5. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994 6. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 7. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 8. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970 9. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 10. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959 Literatura uzupełniająca 1. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018 2. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 3. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964 4. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historyczne i współczesne założenia pedagogiczne oraz psychologiczne integrowania procesu wychowania oraz kształcenia; całościowość w teorii wychowania i dydaktyce; koncepcje pedagogiczne wychowania oraz kształcenia systemem zintegrowanym (np. O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus –Stańskiej i innych) – wykłady poświęcone poszczególnym systemom i pedagogom. 2. Zasady, sposoby i modele integrowania wychowania/edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; rodzaje struktur w procesie integralnego wychowania w przedszkolu 3. Cele, treści, zasady, metody i środki, formy organizacji zajęć w wychowaniu integralnym oraz kształceniu zintegrowanym 4. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami, ocena efektów 5. Projektowanie zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej – przegląd propozycji metodycznych. 6. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w integralnym wychowaniu przedszkolnym. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, film, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, metoda problemowa, metody waloryzacji wiedzy: impresja i ekspresja, metoda realizacji konkretnego wytworu, ćwiczenia, konsultacje indywidualne, mentoring. Obowiązująca podstawa programowa, programy wychowania przedszkolnego, programy nauczania zintegrowanego, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS, pomoce dydaktyczne typowe dla integrowanych edukacji/obszarów wychowania i kształcenia, film dydaktyczny, techniki ewaluacji zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA (czytanie literatury z zakresu wychowania i kształcenia zintegrowanego, przygotowania sprawozdania z przeczytanej książki, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów edukacyjnych, podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy literatury nt integralnego wychowania spośród pozycji podanych lub samodzielnie wybranych/nowych publikacji) PED2_W01, PED2_W02, PED2_W03, PED2_W. UMIEJĘTNOŚCI (wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U03, PED2_U08. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji),PED2_K01, PED2_K07, PED2_K10. Ow=Ze x 0,6+ P x 0, Ow – ocena końcowa wykładu Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom, na czym polega całościowe ujęcie wychowania dziecka w przedszkolu. Potwierdzeniem tego będzie m.in. przywołanie poglądów wybranych pedagogów z historii myśli pedagogicznej, np. Ludwiki Jeleńskiej, Owidiusza Decroly i innych, analiza podstawy programowej, ujmującej integralnie rozwój dziecka (efekty wychowania w przedszkolu przypisane do sfer osobowości dziecka), łączenie wychowania i edukacji oraz funkcji opiekuńczej. Ponadto zwrócenie uwagi na kontynowanie wychowania na etapie edukacji wczesnoszkolnej, w formie kształcenia systemem zintegrowanym. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".