Profilaktyka i prewencja kryminalna [0101-PED-II-3431S]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka i prewencja kryminalna [0101-PED-II-3431S] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Rokicki | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1.Podgórecki A., Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1976. 2.Lewicki A., Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1969. 3.Gutkowska A., Konformizm i nonkonformizm w społeczeństwie rzeczywiście wielokulturowym. Zagadnienia teoretyczne i empiryczne, „Archiwum Kryminologii”, Tom XXXVIII/2016, s. 347-424. 4.Poklek R., Badania osobopoznawcze w penitencjarystyce, „Resocjalizacja Polska” Rozprawy, 14/2017, s. 41-57. 5.Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 6.Bałandynowicz A., Zapobieganie przestępczości, Warszawa 1998. 7.Waszkiewicz P., Traktat o dobrej prewencji kryminalnej, Warszawa-Newark 2015. 8.Gaberle A., Nierozłączna triada: przestępczość - przestępca, społeczeństwo, Gdańsk 2003. 9.Hołyst B., Socjologia kryminalistyczna, t. 2, Warszawa 2007. 10.Czapska J. (red.), Koordynacja działań lokalnych na rzecz bezpieczeństwa, Kraków 2014. Uzupełniająca: 1.Prewencja Policji. Perspektywy i wyzwania, Warszawa 2015. 2.Sprengel B., Policja Państwowa a prewencja kryminalna, [w:] Adrian Tyszkiewicz (red.), Policja Państwowa w 3.Drugiej Rzeczypospolitej. Wybrane aspekty organizacji i funkcjonowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015. 4.Szymański A., Policja w systemie profilaktyki i resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa 2013. 5.Waszkiewicz P., Traktat o dobrej prewencji kryminalnej, Warszawa-Newark 2015. 6.Błachut J., Gaberle A., Krajewski K., Kryminologia, Gdańsk 1999. 7.Głowacki R., Europejska sieć prewencji kryminalnej, Warszawa 2008 8.Malec J., Przestępczość – to ciekawe zjawisko, Warszawa 2006 UWAGA W ramach literatury przedmiotowej podstawowej, jak i uzupełniającej wykładowca osobiście wyposaża studentów w teksty, których brak w bazie uczelnianej Biblioteki ANSB; niektóre ze wskazanych pozycji bibliograficznych znajdują się także w bazie internetowej. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Wytłumaczenie podstawowych pojęć: kryminologia, kryminalistyka, penologia, wiktymologia, penitencjarystyka, profilaktyka kryminalna, prewencja kryminalna oraz ich odniesienie do polityki kryminalnej jako nauki i praktyki oraz zakresu szczegółowych polityk kryminalnych: karnej, tworzenia prawa karnego, ścigania przestępstw, penitencjarystyki, kryminalizacji. 2.Dyscypliny współpracujące i pomocnicze dla profilaktyki i prewencji kryminalnej: psychologia, socjologia, pedagogika (zwłaszcza resocjalizacyjna), psychiatria (zagadnienie poczytalności oskarżonego), medycyna sądowa (ustalenie przyczyny zgonu, rodzaju uszkodzeń ciała), filozofia (zagadnienie związku przyczynowego), logika i semantyka (w zakresie wykładni przepisów prawa). 3.Profilaktyka przestępczości i strategie walki z przestępczością (przestępczość, rozmiar przestępczości, podział przestępczości, źródła przestępczości ujawnionej, profilaktyka kryminalistyczna. 4.Znaczenie profilaktyczne polityki karnej i polityki penitencjarnej. 5.Metody zapobiegania przestępczości: • prewencja indywidualna • prewencja generalna: odstraszenie, wpływ wychowawczy • działania legislacyjne • zmiana środowiska naturalnego • oddziaływania penitencjarne • współpraca społeczności lokalnych z policją, strażą miejską, • kontrola społeczna. 6.Znaczenie metod kontroli społecznej w profilaktyce i prewencji kryminalnej – Mechanizmy kontroli społecznej, sformalizowana i niesformalizowana kontrola społeczna. 7.Strategie walki z przestępczością: destruktywna, konstruktywna; wady i zalety strategii walki z przestępczością. 8.Służby i podmioty instytucjonalne współpracujące w ramach profilaktyki i prewencji kryminalnej. 9.Znaczenie teorii dewiacji Adama Podgóreckiego w profilaktycznym asymilowaniu zachowań odmiennych. 10.Konformizm, nonkonformizm, z perspektywy profilaktyki i prewencji kryminalnej. 11.Teoria stresu, frustracji i deprywacji z perspektywy profilaktyki i prewencji kryminalnej. 12.Znaczenie trafnej diagnozy w profilaktyce i prewencji kryminalnej. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia konwersatoryjne, konwersacyjna/uczestnicząca/dialogowa metoda zspotkań konwersatoryjnych, dyskusja dydaktyczna, praca z książką i materiałami dokumentarnymi. Pomoce: podręczniki akademickie, monografie naukowe, artykuły naukowe, dokumenty prawne. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie konwersatoriów obejmuje: -obecność na zajęciach konwersatoryjnych z aktywnym udziałem w formie dyskusji problemowej, -odpowiedź ustna z treści zajęć konwersatoryjnych na ocenę, -przygotowanie Spisu (rejestru teleadresowego) służb i podmiotów instytucjonalnych podejmujących zadania w zakresie i prewencji kryminalnej w porządku alfabetycznym nazw własnych i wyszczególnieniem zadań statutowych, Ocena z przedmiotu uzyskiwana jest jako średnia ważona trzech składników: aktywności na zajęciach konwersatoryjnych 0,25, pracy pisemnej (Spis służb i podmiotów) 0,25, odpowiedzi ustnej z zakresu przedmiotowego zajęć konwersatoryjnych 0,50. Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".