Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego z metodyką zajęć [0101-PED-II-3421N]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego z metodyką zajęć [0101-PED-II-3421N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 10:25
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Inglot-Kulas J., Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-3221. 2. B. Stemplewska, Wybrane problemy społeczno-emocjonalne dzieci z zespołem ADHD i Zespołem Aspergera, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 3. M. Wichrowski, Diagnoza zachowań aspołecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 4. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, IMPULS, Kraków 2015 (wybrane rozdziały) Uzupełniająca: 1. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie 2. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 (wybrane fragmenty) 3.Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne 4. Akty prawne (wybrane fragmenty) |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zaburzenia emocjonalne i społeczne - pojęcia, terminy i definicje, teorie 2. Zaburzenia emocjonalne u dzieci – przyczyny, uwarunkowania, znaczenie środowiska rodzinnego i grupy rówieśniczej 3. Zaburzenia emocjonalne– objawy a. Tiki b. Jąkanie c. Lęki d. Moczenia nocne e. Zaburzenia łaknienia 4. Zaburzenia emocjonalne– rodzaje a. Zaburzenia nerwicowe b. Agresja c. Nadpobudliwość d. Zahamowanie psychoruchowe e. Obojętność uczuciowa 5. Zaburzenia społeczne – przyczyny, uwarunkowania, znaczenie środowiska rodzinnego i grupy rówieśniczej 6. Zaburzenia społeczne – objawy i rodzaje; w tym pojęcie niedostosowania społecznego 7. Pojęcie diagnozy oraz terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego; zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego. 8. Zasady organizacji procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego (na wybranych przykładach) 9. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; w tym rola poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji 10. Znaczenie diagnozy oraz terapii w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku 11. Zadania diagnostyczne oraz terapeutyczne a praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 12. Rodzaje terapii rozwoju emocjonalnego i społecznego; organizacja procesu terapeutycznego 13. Prezentacja ćwiczeń z zakresu terapii rozwoju emocjonalnego i społecznego |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana (konsultacje indywidualne, mentoring); praca z tekstem (podręczniki akademickie - wybrane rozdziały, monografie naukowe (wskazane fragmenty), prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, wywiady ze specjalistami; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń rozwoju emocjonalno-społecznego, studium przypadku, mentoring, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, metoda analizy dokumentów, np. opinii i orzeczeń pp-p, WOPFU, IPET, narzędzi diagnozy wybranych zaburzeń, wytworów prac dzieci/uczniów, programów terapeutycznych/socjoterapeutycznych, autorskich kart pracy, ćwiczeń, kart ewaluacyjnych i innych . |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: realizacja ćwiczeń, np. opracowanie ćwiczeń/sposobów wspomagania rozwoju emocjonalno -społecznego, adekwatnie do wskazanego przypadku dziecka, wyników diagnozy formalnej (orzeczenie p p-p lub opinia) lub nieformalnej ( z nominacji nauczycielskiej), karta pracy do udostępnionego tekstu o charakterze naukowym; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń terapeutycznych/socjoterapeutycznych, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. Waga mająca wpływ na ocenę końcową: ĆWICZENIA Ocena końcowa jest obliczona według następujących zasad: Oćw= Z * 0,6 + P * 0,4 Oćw – ocena końcowa ćwiczeń Z – praca własna studenta (wykonane zadania cząstkowe); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, udział w dyskusji dydaktycznej, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna od uczestników grupy/ewaluacja, portfolio złożone z materiałów z zajęć oraz samokształcenia i inne działania); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W zakresie wiedzy: Student posiada elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych jednostek w różnym wieku oraz podstaw kształcenia, wychowania i opieki. W zakresie umiejętności: Student analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do projektowania własnych działań z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".