Metodyka pracy z wychowankiem z niepełnosprawnością sprzężoną i Zespołem Aspargera [0101-PED-II-4201N]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy z wychowankiem z niepełnosprawnością sprzężoną i Zespołem Aspargera [0101-PED-II-4201N] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:50 - 16:20
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:30 - 18:00
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1.B. Bobik, Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość,[w:] Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr 3(24)/2017, s. 86-100 2.U. Frith, Autyzm wyjaśnienie tajemnicy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008 3. S.I. Greenspan, S. Wieder, Dotrzeć do dziecka z autyzmem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014 4. B. Marcinkowska, Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe (cześć II), Ministerstwo Edukacji Narodowej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010, s. 174-176 5.Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2016. B. Skałbania., Wspieranie nauczycieli edukacji włączającej - między ofertą a oczekiwaniem. [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 303-314 7.A. Prokopiak, Z. Palak, Autyzm i rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017 08. A. Stelmaszewska, Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny(IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej, Wyd. ORE, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. M. Zaorska, Psychopedagogiczne uwarunkowania specjalnej edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną,[w:] Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1(19)/2013, s. 7 2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356 (wybrane załączniki) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. z 2017r., poz. 1635 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017r., poz. 1578 6. Czasopisma: Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcia (terminy i definicje): autyzm, spektrum autyzmu, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona; przyczyny, objawy oraz sposoby diagnozowania 2 godz. 2. Regulacje prawne dot. sytuacji dzieci i uczniów z autyzmem, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną 2godz. 3. Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość 2 godz. 4. Metodyka pracy z wychowankiem z niepełnosprawnością sprzężoną-zasady, wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania jednostki, metody, formy, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne 2 godz. 5. Metodyka pracy z wychowankiem z autyzmem i zespołem Aspergera-zasady, wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania jednostki, metody, formy, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne 2 godz. 6. Wybrane metody terapii: Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz; Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne; Logoterapia; metoda behawioralna- założenia i przeznaczenie 2 godz. 7. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym; w tym z autyzmem, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością sprzężoną 2godz. 8. Utrwalenie wiadomości i umiejętności; sprawozdanie z samodzielnych analiz dostępnej literatury i materiałów metodycznych nt autyzmu, spektrum autyzmu, zespołu Aspergera, niepełnosprawności sprzężonej 1godz. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody i techniki kształcenia: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana, mentoring, tutoring, konsultacje indywidualne, studium przypadku, analiza dokumentów, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne; Pomoce dydaktyczne: podręczniki akademickie (wybrane rozdziały), monografie naukowe (wybrane rozdziały), laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, IPET, opinie i orzeczenia p p-p, programy terapeutyczne, przepisy prawne (fragmenty wybranych podstaw prawnych wspomagania), autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: Dzielenie się wynikami analiz własnych z literatury zagadnienia, podawanie literatury źródłowej wykorzystanej w autorskich opracowaniach UMIEJĘTNOŚCI: Udzielanie pisemnych odpowiedzi na pytania problemowe, dotyczące umiejętności wykorzystywania wiedzy z zajęć w praktyce terapeutycznej; diagnoza dziecka z autyzmem lub zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną oraz prognozowanie rozwoju (studium przypadku wybranego dziecka) Prezentacja wykonanych zadań na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Aktywność, obecność, dyskusja dydaktyczna, udzielanie informacji zwrotnej, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności: waga mająca wpływ na ocenę końcową ĆWICZENIA Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad: Oćw= K x 0,6 + P x 0,4 Oćw – ocena końcowa ćwiczeń K – Dzielenie się wynikami analiz własnych z literatury zagadnienia, podawanie literatury źródłowej wykorzystanej w autorskich opracowaniach. Udzielanie pisemnych odpowiedzi na pytania problemowe, dotyczące umiejętności wykorzystywania wiedzy z zajęć w praktyce terapeutycznej; diagnoza dziecka z autyzmem lub zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną oraz prognozowanie rozwoju (studium przypadku wybranego dziecka); waga mająca wpływ na ocenę końcową- 0,6 P – Prezentacja wykonanych zadań na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska. Obecność, aktywność, udział w dyskusji, udzielanie informacji zwrotnej, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania, zaangażowanie edukacyjne, wnioski z obserwacji pracy studenta i jego własnej aktywności, wykorzystanie wskazówek metodycznych prowadzącej zajęcia, korzystanie z tutoringu i konsultacji indywidualnych: waga mająca wpływ na ocenę końcową -0,4 Kryteria oceny: koncepcja studium przypadku, struktura/plan opisu, trafny dobór literatury, edycja tekstu. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Praca własna Studentów: np. czytanie literatury dot. sytuacji dzieci i uczniów z autyzmem, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną oraz metodyki pracy pedagogiczno-terapeutycznej, analiza czasopism pod kątem kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej, podstawy programowej, programów nauczania oraz wychowania i opieki, przewodników metodycznych, i stron www instytucji, zajmujących się wspomaganiem rozwoju dzieci, edukacji włączającej, przygotowanie studium przypadku dziecka z ww. zaburzeniami, wyszukiwanie filmów edukacyjnych, ćwiczeń, IPET, prace projektowe, ewaluacja, analiza wniosków i inne zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".