"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z wychowankiem z niepełnosprawnością sprzężoną i Zespołem Aspargera [0101-PED-II-4201N] Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy z wychowankiem z niepełnosprawnością sprzężoną i Zespołem Aspargera [0101-PED-II-4201N]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:50 - 16:20
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:30 - 18:00
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1.B. Bobik, Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość,[w:] Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr 3(24)/2017, s. 86-100

2.U. Frith, Autyzm wyjaśnienie tajemnicy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008

3. S.I. Greenspan, S. Wieder, Dotrzeć do dziecka z autyzmem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

4. B. Marcinkowska, Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe (cześć II), Ministerstwo Edukacji Narodowej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010, s. 174-176

5.Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2016. B. Skałbania., Wspieranie nauczycieli edukacji włączającej - między ofertą a oczekiwaniem. [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 303-314

7.A. Prokopiak, Z. Palak, Autyzm i rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017

08. A. Stelmaszewska, Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny(IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej, Wyd. ORE, Warszawa 2015

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. M. Zaorska, Psychopedagogiczne uwarunkowania specjalnej edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną,[w:] Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1(19)/2013, s. 7

2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356 (wybrane załączniki)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. z 2017r., poz. 1635

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017r., poz. 1578

6. Czasopisma: Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania,

Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo

Zakres tematów:

1. Pojęcia (terminy i definicje): autyzm, spektrum autyzmu, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona; przyczyny, objawy oraz sposoby diagnozowania

2 godz.

2. Regulacje prawne dot. sytuacji dzieci i uczniów z autyzmem, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną

2godz.

3. Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość

2 godz.

4. Metodyka pracy z wychowankiem z niepełnosprawnością sprzężoną-zasady, wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania jednostki, metody, formy, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne

2 godz.

5. Metodyka pracy z wychowankiem z autyzmem i zespołem Aspergera-zasady, wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania jednostki, metody, formy, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne

2 godz.

6. Wybrane metody terapii: Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz; Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne; Logoterapia; metoda behawioralna- założenia i przeznaczenie

2 godz.

7. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym; w tym z autyzmem, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością sprzężoną

2godz.

8. Utrwalenie wiadomości i umiejętności; sprawozdanie z samodzielnych analiz dostępnej literatury i materiałów metodycznych nt autyzmu, spektrum autyzmu, zespołu Aspergera, niepełnosprawności sprzężonej

1godz.

Metody dydaktyczne:

Metody i techniki kształcenia: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie, rozmowa kierowana, mentoring, tutoring, konsultacje indywidualne, studium przypadku, analiza dokumentów, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne;

Pomoce dydaktyczne: podręczniki akademickie (wybrane rozdziały), monografie naukowe (wybrane rozdziały), laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne; adresy stron www instytucji zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń, IPET, opinie i orzeczenia p p-p, programy terapeutyczne, przepisy prawne (fragmenty wybranych podstaw prawnych wspomagania), autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

Dzielenie się wynikami analiz własnych z literatury zagadnienia, podawanie literatury źródłowej wykorzystanej w autorskich opracowaniach

UMIEJĘTNOŚCI:

Udzielanie pisemnych odpowiedzi na pytania problemowe, dotyczące umiejętności wykorzystywania wiedzy z zajęć w praktyce terapeutycznej; diagnoza dziecka z autyzmem lub zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną oraz prognozowanie rozwoju (studium przypadku wybranego dziecka)

Prezentacja wykonanych zadań na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Aktywność, obecność, dyskusja dydaktyczna, udzielanie informacji zwrotnej, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności: waga mająca wpływ na ocenę końcową

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Oćw= K x 0,6 + P x 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

K – Dzielenie się wynikami analiz własnych z literatury zagadnienia, podawanie literatury źródłowej wykorzystanej w autorskich opracowaniach. Udzielanie pisemnych odpowiedzi na pytania problemowe, dotyczące umiejętności wykorzystywania wiedzy z zajęć w praktyce terapeutycznej; diagnoza dziecka z autyzmem lub zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną oraz prognozowanie rozwoju (studium przypadku wybranego dziecka); waga mająca wpływ na ocenę końcową- 0,6

P – Prezentacja wykonanych zadań na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska. Obecność, aktywność, udział w dyskusji, udzielanie informacji zwrotnej, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania, zaangażowanie edukacyjne, wnioski z obserwacji pracy studenta i jego własnej aktywności, wykorzystanie wskazówek metodycznych prowadzącej zajęcia, korzystanie z tutoringu i konsultacji indywidualnych: waga mająca wpływ na ocenę końcową -0,4

Kryteria oceny: koncepcja studium przypadku, struktura/plan opisu, trafny dobór literatury, edycja tekstu.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Uwagi:

Praca własna Studentów: np. czytanie literatury dot. sytuacji dzieci i uczniów z autyzmem, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną oraz metodyki pracy pedagogiczno-terapeutycznej, analiza czasopism pod kątem kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej, podstawy programowej, programów nauczania oraz wychowania i opieki, przewodników metodycznych, i stron www instytucji, zajmujących się wspomaganiem rozwoju dzieci, edukacji włączającej, przygotowanie studium przypadku dziecka z ww. zaburzeniami, wyszukiwanie filmów edukacyjnych, ćwiczeń, IPET, prace projektowe, ewaluacja, analiza wniosków i inne zadania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)