"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej [0101-PED-JM-6051N] Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej [0101-PED-JM-6051N]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 10:25
sala E123
Budynek E jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Janicka-Panek
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Wyd. CKE, Warszawa 2007

2. Dąbrowski M., (Za)trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. IBE, Warszawa 2013

3. Janicka-Panek T. O równaniach w klasie pierwszej raz jeszcze. „ Życie Szkoły”, 1998 nr 6

4. Janicka Panek T., Program nauczania dla klas I-III; Elementarz Odkrywców, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017

5. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G. I in., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., Kielce 2015

6. Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej …(Dz. U. z 2017r.)

7. Programy nauczania, podręczniki, przewodniki metodyczne, pakiety edukacyjne, multibooki, zbiory zadań dla klas I-III.

Literatura uzupełniająca

1. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls, Kraków 2006

2. Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki. WSiP, Warszawa 1988

Zakres tematów:

Ćwiczenia wprowadzające-powtórzenie

1. Interpretacja podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Analiza kompetencji matematycznych absolwenta edukacji wczesnoszkolnej.

2. Kształtowanie umiejętności matematycznych (prostych i złożonych), potrzebnych w sytuacjach życiowych; algorytmy, intuicje i heurystyki.

3. Tok metodyczny wprowadzenia dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia; pojęcie formuł matematycznych

Ćwiczenia ( zajęcia – 2 - 4godz.)

1. Rodzaje zadań i sposoby ich rozwiązywania; znaczenie rozwiązywania zadań z treścią. Algorytm rozwiązywania zadań z treścią.

2. Rozwiązywanie zadań tekstowych; w tym na porównywanie różnicowe i ilorazowe.

3. Układanie i przekształcanie zadań z treścią; równania matematyczne.

4. Metoda kruszenia i jej walory edukacyjne.

5. Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania w klasach I-III.

6. Pojęcia związane z czasem: godzina, minuta, sekunda, doba.

7. Obliczenia kalendarzowe: tydzień, miesiąc, rok

8. Obliczenia dotyczące długości.

9. Obliczenia dotyczące wagi/ważenia.

10. Obliczenia dotyczące pojemności.

11. Rozwijanie zaciekawienia/uzdolnień matematycznych.

12. Ocena postępów edukacyjnych uczniów w zakresie edukacji matematycznej; ewaluacja pracy nauczyciela; wnioski i rekomendacje do dalszego doskonalenia zawodowego.

13. Trudności w nauczaniu i uczeniu się matematyki: przyczyny, przejawy i sposoby wspomagania w pokonywaniu trudności.

14. Przygotowanie uczniów do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym; dziesiątkowy układ pozycyjny.

Metody dydaktyczne:

Wykład, ćwiczenia praktyczne, wprawki w prowadzeniu zajęć i realizacji ćwiczeń, konsultacje indywidualne, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, obserwacje, eksperymenty, doświadczenia; autoewaluacja, wdrażanie do samooceny i samokształcenia.

Karty Grabowskiego, plansze matematyczne, obiekty naturalne do przeliczania, zegary, miarki, centymetr krawiecki, monety, banknoty, termometry, naczynia o różnej pojemności, wagi i odważniki, diagramy, domino matematyczne, gry i zabawy matematyczne, zbiory zadań, karty pracy, sprawdziany i wiele innych środków dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Czytanie literatury, powtarzanie materiału, przygotowywanie się do zajęć, aktywność podczas zajęć (obecność/lista obecności i aktywności); opracowanie konspektu zajęć matematycznych/projektu edukacyjnego dla uczniów klasy II lub III; PED2_W03, PED2_W04.

Umiejętności

Prezentacja efektów pracy indywidualnej i grupowej; aktywny udział w realizacji ćwiczeń podczas zajęć/asystowanie; symulacje matematyczne studentów; udział w dyskusji, obserwacja aktywności studentów podczas dyskusji i popierania swojego stanowiska argumentacją merytoryczną, ewaluacja zajęć w grupie, opracowanie wniosków i rekomendacji, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U13, PED2_U23.

Kompetencje społeczne

Współpraca w grupie, określenie swoich mocnych i słabych stron oraz obszarów do doskonalenia

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom) oraz rozwiązanie sprawdzianu dla uczniów klasy III; PED2_K07, PED2_K09, PED2_K10.

E - opracowanie kartoteki badanych efektów do wykonanego sprawdzianu oraz rozwiązanie przydzielonego losowo zadania z treścią z wykorzystaniem obowiązującego algorytmu.

Uwagi:

Przedmiot jest kontynuacją zajęć (poprzednie semestry poświęcone były wychowaniu przedszkolnemu w zakresie kształtowania pojęć liczbowych i zabaw matematycznych oraz treściom realizowanym w klasie I). Praca w tym semestrze nastawiona będzie na wzbogacanie pojęć i umiejętności matematycznych, szczególnie przydatnych do pracy pedagogicznej i osiągania efektów z podstawy programowej/programu nauczania przypisanych dla edukacji matematycznej, klas II i III edukacji wczesnoszkolnej.

Ten semestr zajęć pozwoli przygotować studentów na tyle, by Ci Państwo z kolei przygotowali w przyszłości uczniów/absolwentów edukacji wczesnoszkolnej do uczenia się matematyki w nauczaniu systematycznym, od klasy IV poczynając. Układ treści przedmiotu we wszystkich semestrach odzwierciedla logikę rozkładu materiału w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)