Metodyka edukacji matematycznej [0101-PED-JM-6051N]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej [0101-PED-JM-6051N] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 10:25
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Wyd. CKE, Warszawa 2007 2. Dąbrowski M., (Za)trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. IBE, Warszawa 2013 3. Janicka-Panek T. O równaniach w klasie pierwszej raz jeszcze. „ Życie Szkoły”, 1998 nr 6 4. Janicka Panek T., Program nauczania dla klas I-III; Elementarz Odkrywców, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017 5. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G. I in., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., Kielce 2015 6. Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej …(Dz. U. z 2017r.) 7. Programy nauczania, podręczniki, przewodniki metodyczne, pakiety edukacyjne, multibooki, zbiory zadań dla klas I-III. Literatura uzupełniająca 1. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls, Kraków 2006 2. Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki. WSiP, Warszawa 1988 |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia wprowadzające-powtórzenie 1. Interpretacja podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Analiza kompetencji matematycznych absolwenta edukacji wczesnoszkolnej. 2. Kształtowanie umiejętności matematycznych (prostych i złożonych), potrzebnych w sytuacjach życiowych; algorytmy, intuicje i heurystyki. 3. Tok metodyczny wprowadzenia dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia; pojęcie formuł matematycznych Ćwiczenia ( zajęcia – 2 - 4godz.) 1. Rodzaje zadań i sposoby ich rozwiązywania; znaczenie rozwiązywania zadań z treścią. Algorytm rozwiązywania zadań z treścią. 2. Rozwiązywanie zadań tekstowych; w tym na porównywanie różnicowe i ilorazowe. 3. Układanie i przekształcanie zadań z treścią; równania matematyczne. 4. Metoda kruszenia i jej walory edukacyjne. 5. Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania w klasach I-III. 6. Pojęcia związane z czasem: godzina, minuta, sekunda, doba. 7. Obliczenia kalendarzowe: tydzień, miesiąc, rok 8. Obliczenia dotyczące długości. 9. Obliczenia dotyczące wagi/ważenia. 10. Obliczenia dotyczące pojemności. 11. Rozwijanie zaciekawienia/uzdolnień matematycznych. 12. Ocena postępów edukacyjnych uczniów w zakresie edukacji matematycznej; ewaluacja pracy nauczyciela; wnioski i rekomendacje do dalszego doskonalenia zawodowego. 13. Trudności w nauczaniu i uczeniu się matematyki: przyczyny, przejawy i sposoby wspomagania w pokonywaniu trudności. 14. Przygotowanie uczniów do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym; dziesiątkowy układ pozycyjny. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, ćwiczenia praktyczne, wprawki w prowadzeniu zajęć i realizacji ćwiczeń, konsultacje indywidualne, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, obserwacje, eksperymenty, doświadczenia; autoewaluacja, wdrażanie do samooceny i samokształcenia. Karty Grabowskiego, plansze matematyczne, obiekty naturalne do przeliczania, zegary, miarki, centymetr krawiecki, monety, banknoty, termometry, naczynia o różnej pojemności, wagi i odważniki, diagramy, domino matematyczne, gry i zabawy matematyczne, zbiory zadań, karty pracy, sprawdziany i wiele innych środków dydaktycznych. |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Czytanie literatury, powtarzanie materiału, przygotowywanie się do zajęć, aktywność podczas zajęć (obecność/lista obecności i aktywności); opracowanie konspektu zajęć matematycznych/projektu edukacyjnego dla uczniów klasy II lub III; PED2_W03, PED2_W04. Umiejętności Prezentacja efektów pracy indywidualnej i grupowej; aktywny udział w realizacji ćwiczeń podczas zajęć/asystowanie; symulacje matematyczne studentów; udział w dyskusji, obserwacja aktywności studentów podczas dyskusji i popierania swojego stanowiska argumentacją merytoryczną, ewaluacja zajęć w grupie, opracowanie wniosków i rekomendacji, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U13, PED2_U23. Kompetencje społeczne Współpraca w grupie, określenie swoich mocnych i słabych stron oraz obszarów do doskonalenia Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom) oraz rozwiązanie sprawdzianu dla uczniów klasy III; PED2_K07, PED2_K09, PED2_K10. E - opracowanie kartoteki badanych efektów do wykonanego sprawdzianu oraz rozwiązanie przydzielonego losowo zadania z treścią z wykorzystaniem obowiązującego algorytmu. |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Przedmiot jest kontynuacją zajęć (poprzednie semestry poświęcone były wychowaniu przedszkolnemu w zakresie kształtowania pojęć liczbowych i zabaw matematycznych oraz treściom realizowanym w klasie I). Praca w tym semestrze nastawiona będzie na wzbogacanie pojęć i umiejętności matematycznych, szczególnie przydatnych do pracy pedagogicznej i osiągania efektów z podstawy programowej/programu nauczania przypisanych dla edukacji matematycznej, klas II i III edukacji wczesnoszkolnej. Ten semestr zajęć pozwoli przygotować studentów na tyle, by Ci Państwo z kolei przygotowali w przyszłości uczniów/absolwentów edukacji wczesnoszkolnej do uczenia się matematyki w nauczaniu systematycznym, od klasy IV poczynając. Układ treści przedmiotu we wszystkich semestrach odzwierciedla logikę rozkładu materiału w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".