Podstawy edukacji technicznej [0101-PED-JM-4081N]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia praktyczne,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji technicznej [0101-PED-JM-4081N] | ||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia praktyczne [ĆW-P], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10
sala E123 Budynek E jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50
sala E123 Budynek E jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Janicka-Panek | ||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy ( bhp). ITeE-PIB, Radom 2018 5. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 6. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 7. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, warszawa 2010 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Cykl artykułów E. Stanisławskiej w ŻYCIU SZKOŁY Literatura uzupełniająca 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Sałata E., Nauczanie problemowe w edukacji technicznej. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2010 4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy. Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005 |
||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia wychowania technicznego; rodowód oraz przejawy obecności w historii myśli pedagogicznej; technika a sztuka 2. Pojęcia związane z edukacją techniczną oraz procesem wytwórczym, m.in. takie jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne 3. Uzasadnienie zajęć technicznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; cele i zadania, funkcje; uzasadnienie dla prac ręcznych. 4. Technika w integralnym wychowaniu przedszkolnym oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; cele, zadania i funkcje, projekty 5. Planowanie procesu wytwórczego; pojęcie dobrej organizacji pracy; zasady bhp na zajęciach technicznych 6. Charakterystyka edukacji technicznej w obowiązującej podstawie programowej; niezbędne warunki realizacji; szanse i zagrożenia. 7. Kompetencje użytkownika wytworów techniki, majsterkowicza i przyszłego wynalazcy; elementy kultury pracy. 8. Technika na marginesie czy w centrum integracji w wybranych projektach metodycznych/edukacyjnych. 9. Materiały (np. papier, drewno, tkanina, plastik i inne), urządzenia techniczne i narzędzia w edukacji technicznej dzieci i młodszych uczniów. 10. Konspekty zajęć z edukacji technicznej; budowa konspektu, modele zajęć 11. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć z zakresu edukacji technicznej; 12. Korzystanie z informacji technicznej oraz instrukcji podczas wykonywania zadań; czytanie prostych schematów 13. Funkcje edukacji technicznej; elementy orientacji zawodowej; znaczenie prac użytkowych na rzecz przedszkola, szkoły i środowiska 14. Historia wybranych wynalzków; projekty, np.: Wynalazki, które zmieniły historię ludzkości 15. Wybrane prace użytkowe w przedszkolu i klasach I-III |
||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia praktyczne, wykład ilustrowany, dyskusja, praca z tekstem, filmy instruktażowe i edukacyjne, prezentacje multimedialne, opis, objaśnienie, mikronauczanie, metoda problemowa, metoda realizacji konkretnego wytworu, obserwacje. Przykłady projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej), multimedia, filmy edukacyjne, podstawa programowa (Dz. U. 2017, poz. 356), programy wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, czasopisma, np. Bliżej przedszkola, Życie Szkoły i inne, platforma edukacyjna SCHOLARIS, materiały (/różne rodzaje okazów naturalnych, papieru, drewna, tkanin, metali, plastiku i innych materiałów), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, naturalne materiały (kasztany, orzechy, żołędzie, patyki, szyszki i inne). |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA (czytanie literatury, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy wybranej książki z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów (np. T.W. Nowacki, Tworząca ręka; wykorzystanie wiedzy teoretycznej do projektowania zadań technicznych, wykonywanych indywidualnie lub w parach; PED2_W04, PED2_W10, PED2_W15. UMIEJĘTNOŚCI (wyszukiwanie materiałów, korzystanie z informacji i zasobów Internetu, Wikipedii lub/i portali edukacyjnych, np. SCHOLARIS, wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem, wykonaniem zadania technicznego i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, dyskusja nad projektem, argumentowanie swojego stanowiska; PED2_U02, PED2_U03, PED2_U10, PED2_U12, PED2_U17. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, udział w dyskusji nad zadaniem i jego jakością, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji) PED2_K10, PED2_K08, PED2_K05 . Ok= Zt x 0,6+ P x 0,4 Ok – ocena końcowa Zt – Zadanie techniczne; wykonywanie zlecanych przez prowadzącą zadań; w tym zadań technicznych; prezentacja treści oraz wykonanych z różnych materiałów prac: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści /zadań technicznych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i projektów zajęć/konspektów w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowisk, korzystania z literatury oraz dostępnych źródeła: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Warto zwrócić uwagę na znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji technicznej, dokonywać analizy aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej pod kątem reprezentatywności treści kształcenia z e. technicznej oraz powiązania techniki z innymi edukacjami (wszak mamy kształcenie systemem zintegrowanym). |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".