"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Agroturystyka i permakultura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0203-OGR-1-7161N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0811) Produkcja roślinna i zwierzęca Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Agroturystyka i permakultura
Jednostka: Instytut Nauk Przyrodniczych
Grupy: Ogrodnictwo, semestr VII, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają historię rozwoju turystyki, możliwości i zasady tworzenia gospodarstw agroturystycznych, a także poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC.

Aby ugruntować swoją wiedzę, realizują projekt poznawczy w wybranym przez siebie gospodarstwie agroturystycznym lub permakulturowym.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci poznają:

- wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności,

- podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych,

- walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej,

- obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości,

- powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi,

- możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody;

- możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń;

- podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody;

- podstawy projektowania permakulturowego;

- podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi.

Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS):

1. Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady (zgodnie z planem studiów): godz. 25

2. Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia, laboratoria, warsztaty, lektoraty itp. (zgodnie z planem studiów): godz. 0

3. Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): godz. 25

4. Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 25 godz.

Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 2 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa

- Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

-Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Podsiadła, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin.

- Remiarz, T. 2022. Ogrody leśne w praktyce. Wyd. Permakultura.Edu.Pl, Podlesie

- Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa.

- Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

- Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa

- Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student (posiada wiedzę, zna i rozumie)

- zna i rozumie swoją rolę jako twórcy systemów permakulturowych, zna i rozumie swoją rolę jako członka społeczności wiejskiej (OGR_W04)

- dysponuje wiedzą o środowisku przyrodniczym obszarów wiejskich oraz możliwościach jej wykorzystania jako podstaw do prowadzenia działalności agroturystycznej i permakulturowej (OGR_W06)

- zna i rozumie znaczenie technik stosowanych w gospodarstwie dla środowiska przyrodniczego, atrakcyjności działalności agroturystycznej i rozwoju obszarów wiejskich (OGR_W07)

- dysponuje podstawową wiedzą w zakresie produkcji ogrodniczej metodami permakulturowymi, świadczenia usług pozarolniczych na terenach wiejskich, prowadzenia działalności agroturystycznej i dywersyfikacji zatrudnienia na terenach wiejskich (OGR_W09)

UMIEJETNOŚCI

Student (ma umiejętności, potrafi, umie)

- posiada umiejętność identyfikacji składu gatunkowego roślin ogrodniczych, w tym zielarskich i dawnych odmian oraz im towarzyszących dziko rosnących o walorach użytkowych i ozdobnych (OGR_U01)

- potrafi określić warunki środowiskowe i etyczne dla produkcji wysokiej jakości żywności, zna funkcje infrastruktury ekologicznej, w tym obszarów leśnych, łąk itp. oraz ich znaczenie dla rozwoju obszarów wiejskich, w tym działalności agroturystycznej i permakulturowej (OGR_U07)

- potrafi przygotowywać pisemne i ustne prezentacje oraz prezentacje multimedialne dotyczące zjawisk przyrodniczych i procesów technologicznych występujących w ogrodnictwie oraz funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych w oparciu o podstawy nauk biologicznych i chemicznych, a także w oparciu o samodzielnie przeprowadzony wywiad w terenie (OGR_U16)

- potrafi wykonać proste opracowania projektowe z zakresu organizacji permakulturowej produkcji ogrodniczej lub urządzania terenów rekreacyjnych na terenach wiejskich oraz ocenić opłacalność prowadzenia działalności agroturystycznej, również w duchu permakultury (OGR_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student (ma świadomość, jest gotów do)

- ma świadomość odpowiedzialności ciążącej na ogrodnikach i rolnikach za stan środowiska przyrodniczego obszarów wiejskich i jest gotów rozwijać działalność ogrodniczą w oparciu o ideę rozwoju zrównoważonego, z wykorzystaniem prawideł projektowania permakulturowego i zasad ochrony przyrody (OGR_K02)

- jest gotów kreatywnie pracować podczas prac zespołowych, kompetentnie rozdziela zadania do wykonania i określa ich priorytety w czasie ćwiczeń kameralnych i terenowych (OGR_K05)

- ma świadomość uwarunkowań ekonomiczno-prawnych prowadzenia gospodarstw agroturystycznych oraz permakulturowych i rozumie konieczność ścisłej i aktywnej współpracy w grupach producenckich, związkach i zrzeszeniach producentów, czy usługodawców w zakresie usług turystycznych (OGR_K06)

Metody i kryteria oceniania:

W ramach zajęć dydaktycznych wykorzystywane są następujące metody i pomoce dydaktyczne:

- wykład

- panel dyskusyjny

- prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego)

- projekt

- praca w zespole

- podręczniki

- omawiane projekty zagospodarowania permakulturowego

W ramach zaliczenia zajęć studenci przygotowują projekt polegający na:

- osobistym odwiedzeniu (w grupie dwuosobowej) wybranego gospodarstwa agroturystycznego lub permakulturowego i przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z właścicielami oraz zgromadzeniu dokumentacji fotograficznej i innej wymaganej projektem

- sporządzenie prezentacji multimedialnej na podstawie zgromadzonych danych i materiałów

- opracowanie oceny danego gospodarstwa w odniesieniu do podanych parametrów

- przedstawienie prezentacji multimedialnej przed grupą.

Mogą również opracować projekt zagospodarowania permakulturowego realnie istniejącej działki lub przestrzeni (100% oceny).

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Traut - Seliga
Prowadzący grup: Anna Traut - Seliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci poznają:

- wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności,

- podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych,

- walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej,

- obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości,

- powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi,

- możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody;

- możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń;

- podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody;

- podstawy projektowania permakulturowego;

- podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi.

Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS):

1. Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady (zgodnie z planem studiów): godz. 25

2. Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia, laboratoria, warsztaty, lektoraty itp. (zgodnie z planem studiów): godz. 0

3. Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): godz. 25

4. Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 25 godz.

Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 2 ECTS

Literatura:

Literatura

Literatura podstawowa

- Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Podsiadła, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin.

- Remiarz, T. 2022. Ogrody leśne w praktyce. Wyd. Permakultura.Edu.Pl, Podlesie

- Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa.

- Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

- Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa

- Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Traut - Seliga
Prowadzący grup: Anna Traut - Seliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają historię rozwoju turystyki, możliwości i zasady tworzenia gospodarstw agroturystycznych, a także poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC.

Aby ugruntować swoją wiedzę, realizują projekt poznawczy w wybranym przez siebie gospodarstwie agroturystycznym lub permakulturowym.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci poznają:

- wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności,

- podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych,

- walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej,

- obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości,

- powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi,

- możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody;

- możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń;

- podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody;

- podstawy projektowania permakulturowego;

- podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi.

Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS):

1. Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady (zgodnie z planem studiów): godz. 25

2. Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia, laboratoria, warsztaty, lektoraty itp. (zgodnie z planem studiów): godz. 0

3. Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): godz. 25

4. Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 25 godz.

Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 2 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa

- Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

-Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Podsiadła, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin.

- Remiarz, T. 2022. Ogrody leśne w praktyce. Wyd. Permakultura.Edu.Pl, Podlesie

- Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa.

- Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa.

- Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

- Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa

- Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Traut - Seliga
Prowadzący grup: Anna Traut - Seliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci poznają:

- wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności,

- podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych,

- walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej,

- obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości,

- powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi,

- możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody;

- możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń;

- podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody;

- podstawy projektowania permakulturowego;

- podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi

Literatura:

Literatura podstawowa

• Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

• Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa.

• Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa.

• Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

• Podsiadłą, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin.

• Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa.

• Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa.

• Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

- Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa

- Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)