Agroturystyka i permakultura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0203-OGR-1-7161N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0811) Produkcja roślinna i zwierzęca
|
Nazwa przedmiotu: | Agroturystyka i permakultura |
Jednostka: | Instytut Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Ogrodnictwo, semestr VII, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają historię rozwoju turystyki, możliwości i zasady tworzenia gospodarstw agroturystycznych, a także poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC. Aby ugruntować swoją wiedzę, realizują projekt poznawczy w wybranym przez siebie gospodarstwie agroturystycznym lub permakulturowym. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają: - wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności, - podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych, - walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej, - obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości, - powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi, - możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody; - możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń; - podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody; - podstawy projektowania permakulturowego; - podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi. Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS): 1. Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady (zgodnie z planem studiów): godz. 25 2. Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia, laboratoria, warsztaty, lektoraty itp. (zgodnie z planem studiów): godz. 0 3. Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): godz. 25 4. Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 25 godz. Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa - Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. -Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa. - Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa. - Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Podsiadła, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin. - Remiarz, T. 2022. Ogrody leśne w praktyce. Wyd. Permakultura.Edu.Pl, Podlesie - Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa. - Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa. - Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca - Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa - Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student (posiada wiedzę, zna i rozumie) - zna i rozumie swoją rolę jako twórcy systemów permakulturowych, zna i rozumie swoją rolę jako członka społeczności wiejskiej (OGR_W04) - dysponuje wiedzą o środowisku przyrodniczym obszarów wiejskich oraz możliwościach jej wykorzystania jako podstaw do prowadzenia działalności agroturystycznej i permakulturowej (OGR_W06) - zna i rozumie znaczenie technik stosowanych w gospodarstwie dla środowiska przyrodniczego, atrakcyjności działalności agroturystycznej i rozwoju obszarów wiejskich (OGR_W07) - dysponuje podstawową wiedzą w zakresie produkcji ogrodniczej metodami permakulturowymi, świadczenia usług pozarolniczych na terenach wiejskich, prowadzenia działalności agroturystycznej i dywersyfikacji zatrudnienia na terenach wiejskich (OGR_W09) UMIEJETNOŚCI Student (ma umiejętności, potrafi, umie) - posiada umiejętność identyfikacji składu gatunkowego roślin ogrodniczych, w tym zielarskich i dawnych odmian oraz im towarzyszących dziko rosnących o walorach użytkowych i ozdobnych (OGR_U01) - potrafi określić warunki środowiskowe i etyczne dla produkcji wysokiej jakości żywności, zna funkcje infrastruktury ekologicznej, w tym obszarów leśnych, łąk itp. oraz ich znaczenie dla rozwoju obszarów wiejskich, w tym działalności agroturystycznej i permakulturowej (OGR_U07) - potrafi przygotowywać pisemne i ustne prezentacje oraz prezentacje multimedialne dotyczące zjawisk przyrodniczych i procesów technologicznych występujących w ogrodnictwie oraz funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych w oparciu o podstawy nauk biologicznych i chemicznych, a także w oparciu o samodzielnie przeprowadzony wywiad w terenie (OGR_U16) - potrafi wykonać proste opracowania projektowe z zakresu organizacji permakulturowej produkcji ogrodniczej lub urządzania terenów rekreacyjnych na terenach wiejskich oraz ocenić opłacalność prowadzenia działalności agroturystycznej, również w duchu permakultury (OGR_U17) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student (ma świadomość, jest gotów do) - ma świadomość odpowiedzialności ciążącej na ogrodnikach i rolnikach za stan środowiska przyrodniczego obszarów wiejskich i jest gotów rozwijać działalność ogrodniczą w oparciu o ideę rozwoju zrównoważonego, z wykorzystaniem prawideł projektowania permakulturowego i zasad ochrony przyrody (OGR_K02) - jest gotów kreatywnie pracować podczas prac zespołowych, kompetentnie rozdziela zadania do wykonania i określa ich priorytety w czasie ćwiczeń kameralnych i terenowych (OGR_K05) - ma świadomość uwarunkowań ekonomiczno-prawnych prowadzenia gospodarstw agroturystycznych oraz permakulturowych i rozumie konieczność ścisłej i aktywnej współpracy w grupach producenckich, związkach i zrzeszeniach producentów, czy usługodawców w zakresie usług turystycznych (OGR_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zajęć dydaktycznych wykorzystywane są następujące metody i pomoce dydaktyczne: - wykład - panel dyskusyjny - prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego) - projekt - praca w zespole - podręczniki - omawiane projekty zagospodarowania permakulturowego W ramach zaliczenia zajęć studenci przygotowują projekt polegający na: - osobistym odwiedzeniu (w grupie dwuosobowej) wybranego gospodarstwa agroturystycznego lub permakulturowego i przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z właścicielami oraz zgromadzeniu dokumentacji fotograficznej i innej wymaganej projektem - sporządzenie prezentacji multimedialnej na podstawie zgromadzonych danych i materiałów - opracowanie oceny danego gospodarstwa w odniesieniu do podanych parametrów - przedstawienie prezentacji multimedialnej przed grupą. Mogą również opracować projekt zagospodarowania permakulturowego realnie istniejącej działki lub przestrzeni (100% oceny). Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Traut - Seliga | |
Prowadzący grup: | Anna Traut - Seliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają: - wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności, - podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych, - walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej, - obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości, - powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi, - możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody; - możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń; - podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody; - podstawy projektowania permakulturowego; - podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi. Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS): 1. Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady (zgodnie z planem studiów): godz. 25 2. Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia, laboratoria, warsztaty, lektoraty itp. (zgodnie z planem studiów): godz. 0 3. Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): godz. 25 4. Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 25 godz. Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 2 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura Literatura podstawowa - Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa. - Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa. - Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Podsiadła, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin. - Remiarz, T. 2022. Ogrody leśne w praktyce. Wyd. Permakultura.Edu.Pl, Podlesie - Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa. - Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa. - Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca - Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa - Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Traut - Seliga | |
Prowadzący grup: | Anna Traut - Seliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają historię rozwoju turystyki, możliwości i zasady tworzenia gospodarstw agroturystycznych, a także poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC. Aby ugruntować swoją wiedzę, realizują projekt poznawczy w wybranym przez siebie gospodarstwie agroturystycznym lub permakulturowym. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają: - wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności, - podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych, - walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej, - obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości, - powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi, - możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody; - możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń; - podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody; - podstawy projektowania permakulturowego; - podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi. Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS): 1. Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady (zgodnie z planem studiów): godz. 25 2. Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia, laboratoria, warsztaty, lektoraty itp. (zgodnie z planem studiów): godz. 0 3. Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): godz. 25 4. Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 25 godz. Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 2 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa - Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. -Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa. - Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa. - Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Podsiadła, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin. - Remiarz, T. 2022. Ogrody leśne w praktyce. Wyd. Permakultura.Edu.Pl, Podlesie - Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa. - Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa. - Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca - Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa - Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Traut - Seliga | |
Prowadzący grup: | Anna Traut - Seliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studentów z funkcjonowaniem, znaczeniem oraz możliwością rozwoju gospodarstw agroturystycznych i permakulturowych. Studenci w ramach tego przedmiotu poznają etykę i podstawy zasad projektowania permakulturowego, zgodnie z zasadami PDC. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają: - wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności, - podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych, - walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej, - obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości, - powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi, - możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody; - możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń; - podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody; - podstawy projektowania permakulturowego; - podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa • Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. • Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa. • Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa. • Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. • Podsiadłą, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin. • Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa. • Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa. • Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca - Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń. - Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa - Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".