"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie otoczenia gospodarstw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0203-OGR-1-7141N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0811) Produkcja roślinna i zwierzęca Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie otoczenia gospodarstw
Jednostka: Instytut Nauk Przyrodniczych
Grupy: Ogrodnictwo, semestr VII, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu urządzania terenów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Każdy student, ogrodnik powinien posiadać podstawowa wiedze jak zagospodarować tereny wokół budynków gospodarczych np. w swoim gospodarstwie. Umiejętność wymiarowania działek, przygotowania inwentaryzacji i przygotowania projektu. Umiejętność czytania projektu oraz posługiwania się skalą. Dobór właściwych roślin.

Pełny opis:

Dendrologia – znajomość drzew i krzewów oraz umiejętność ich wykorzystania w projekcie

Rośliny Ozdobne – znajomość bylin roślin jednorocznych i dwuletnich, roślin nie zimujących w gruncie i ich wykorzystania w ogrodach zimowych

Warzywnictwo – znajomość i ziół i warzyw i ich znaczenie w we współczesnych ogrodach przydomowych

Sadownictwo – znaczenie i wykorzystanie drzew owocowych w projekcie ogrodu przydomowego

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu urządzania terenów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Każdy student, ogrodnik powinien posiadać podstawowa wiedze jak zagospodarować tereny wokół budynków gospodarczych np. w swoim gospodarstwie. Umiejętność wymiarowania działek, przygotowania inwentaryzacji i przygotowania projektu. Umiejętność czytania projektu oraz posługiwania się skalą. Dobór właściwych roślin.

Treści kształcenia

Wykłady

- Podstawy projektowania – wiadomości ogólne.

- Rodzaje gospodarstw i otoczenia. Rodzaje budynków gospodarczych i palców manewrowych.

- Podstawy rzutowania i rysunku.

- Skala, przekroje, rzuty aksonometryczne, perspektywa.

- Analiza terenu i schemat funkcjonalny. Wielkość i kształt terenu, wystawa, topografia, mikroklimat. Gleba (żyzność, pH, poziom wody gruntowej, przepuszczalność).

- Przygotowanie planu terenu

-Ustalanie priorytetów. Określanie potrzeb, przewidywanie zmian, efekt wizualny, akcent widokowy, operowanie barwą.

-Zasady projektowania: prostota, jedność i harmonia, równowaga, skala i proporcje, atrakcyjność i walory użytkowe.

-Rośliny do terenów otoczenia gospodarstw. Drzewa i krzewy, byliny.

-Elementy składowe terenów: trawnik, rabaty bylinowe, ziołowe,

-Instalacje w terenach. Osuszanie terenów nadmiernie wilgotnych, nawadnianie terenów suchych, instalacje elektryczne. Przepisy budowlane. Wskazówki praktyczne.

Ćwiczenia

-Materiały kreślarskie. Praktyczne wymiarowanie terenu.

-Przygotowanie schematu funkcjonalnego wymiarowanej terenu. Wykreślanie planu sytuacyjnego,

-Oznaczenia graficzne. Rysowanie i kreślenie oznaczeń. Czytanie mapy geodezyjnej do celów projektowych

-Przygotowywanie planu koncepcyjnego i technicznego. Papier milimetrowy i ołówek

-Zaliczenie ćwiczeń – oddanie i prezentacja planu sytuacyjnego, schematu funkcjonalnego, legendy, planu technicznego, koncepcyjnego i łącznie z listą roślin. Indywidualne omówienie planu przez studenta.

Literatura:

Podstawowa:

Podstawy architektury krajobrazu cześć I i III. Opracowanie zbiorowe. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa 2004.

Uzupełniająca:

Brooks J. 1996. Projektowanie ogrodów. Wyd. Wiedza i Życie. Warszawa

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1 Zna podstawowe przybory kreślarskie, rodzaje rysunków, projektów wykonywanych w architekturze krajobrazu. Potrafi je odpowiednio dobierać do odpowiednich prezentacji P6S_W6, P6S_WK

2 Ma podstawową umiejętność kreślenia i rysowania planu na papierze milimetrowym, w rzucie prostopadłym. Zna pojęcie skali i potorfi ją zastosować. P6S_WG, P6S_WK

3 Potrafi nakreślić za pomocą różnych technik wizję własnego projektu otoczenia gospodarstwa lub budynku gospodarczego. Umie dobierać rośliny drzewiaste i byliny do odpowiednich siedlisk i gleby. P6S_WK

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1 Umie wymiarować działki i ustalać priorytety projektowe. Umie wykreślić plan terenu w odpowiedniej skali P6S_UO

2 Umie przygotować inwentaryzację i przygotować plan działania w odniesieniu do założenia nowego terenu

3 Umie przygotować i przedstawić koncepcję własnego projektu ogrodu. Umie przygotować planu wykonawczy całości projektu P6S_UO

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1 Potrafi nawiązać i przeprowadzić rozmowę z inwestorem na temat projektu terenu w gospodarstwie. Potrafi ocenić teren i glebę dla potrzeb projektu ogrodu przydomowego. P6S_UO, P6S_KK

2 Ma świadomość dużego znaczenia roślin, terenów zieleni i dobrze utrzymanego otoczenia dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka. Watro mieć na uwadze stare polskie przysłowie „ Jak cię widzą tak cię piszą”.

3 Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej podczas projektowania terenu za stan środowiska i odpowiedzialności etycznej w stosunku do inwestora.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena pracy studenta

- ćwiczenia z kreślenia działek w skali – ocena (3; 3,5; 4; 4,5; 5)

- przygotowanie projektu terenu przy budynku gospodarczym – ocena (3; 3,5; 4; 4,5; 5)

- przygotowanie opisu projektu terenu przy budynku gospodarczym – ocena (3; 3,5; 4; 4,5; 5)

Średnia z 3 ocen jest oceną końcową z ćwiczeń z projektowania ogrodów: na ocenę bardzo dobra prace są poprawne merytorycznie i graficznie, posiadają opisy, są podpisane i oddawane terminowo.

Na ocenę dostateczną prace są oddane po terminie, i posiadają błędy merytoryczne w opisie, są niedokładne, graficznie słabo rozwinięte.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Marosz
Prowadzący grup: Adam Marosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Marosz
Prowadzący grup: Adam Marosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)