Warzywnictwo szklarniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0203-OGR-1-7121N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0812) Ogrodnictwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warzywnictwo szklarniowe |
Jednostka: | Instytut Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Ogrodnictwo, semestr VII, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami. Wymagania wstępne i dodatkowe: -znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii |
Pełny opis: |
Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego • Typy osłon, technologie, gatunki • Zasady kontroli i sterowania klimatem Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonamin, następstwo roślin • Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych. • Nawozy i środki usprawniające produkcję podosłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin • Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia • Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie • Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie • Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.) • Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy • Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami (1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 9 godz. (2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia: 21 godz. (3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 30 godz. (4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 70 godz. (5) Suma punktów ECTS: 4 ECTS |
Literatura: |
Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o. Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o. Wszelkie dostępne materiały tematyczne. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”): • zasady, znaczenie i metody produkcji różnych gatunków warzyw w gruncie otwartym i pod osłonami ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych technologii oraz prośrodowiskowych, społecznych i prawnych uwarunkowań produkcji (OGR_W01, OGR_W08) • podstawowe techniczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania i rozwiązania w produkcji warzywniczej (OGR_W07) UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): • ocenić ryzyko występowania zjawisk i reakcji roślin oraz rozpoznawać i omawiać zjawiska i procesy zachodzące w uprawie różnych gatunków w polu i pod osłonami w odniesieniu do środowiska naturalnego (OGR_U01, OGR_U03,); • stosować metody uprawy , posługiwać się urządzeniami dla przeprowadzenia eksperymentów uwzględniających obserwacje i pomiary rozwoju roślin, oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski w zakresie procesowym i ekonomicznym (OGR_U05, OGR_U06); • posługiwać się standardami europejskimi i normatywami w celu utrzymania wysokiej jakości plonów warzyw (OGR_U04); • poprawnie wyrażać się w dyskusji i używać języka fachowego w zakresie dyscypliny (OGR_U16); KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): • poszerzania i propagowania wiedzy w zakresie produkcji warzyw, z uwzględnieniem aspektów poznawczych i praktycznych, krytycznej interpretacji treści zewnętrznych oraz kreatywnej dyskusji i wdrażania nabytej wiedzy i umiejętności w życie (OGR_K01) • odpowiedzialności za obowiązki zawodowe i postawę etyczną oraz budowania efektywnych relacji zawodowych i społecznych (OGR_K04, OGR_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
ĆWICZENIA: A: Wiedza: 3 -4 kolokwia (test) – ocena punktowa (0-25 pkt.) B: Umiejętności: wykonanie zadania: weryfikacja wyników analiz chemicznych, rozpoznawanie eksponatów – - ocena pozytywna, negatywna C:Kompetencje : obserwacja pracy, postawy i aktywności studenta w trakcie zajęć - ocena pozytywna, negatywna . OCENA KOŃCOWA: A + B (+/- 10%) + C (+/- 10%) WYKŁAD: A: Wiedza: egzamin – ocena punktowa (0-25 pkt.) Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 (niedostateczny) 55.00 % i więcej - ocena 3 (dostateczny) 60.00 % i więcej - ocena 3,5 (dostateczny plus) 70.00 % i więcej - ocena 4 (dobry) 80.00 % i więcej - ocena 4,5 (dobry plus) 90,00% i więcej –ocena 5 (bardzo dobry) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 22 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Stępowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami. Wymagania wstępne i dodatkowe: -znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego • Typy osłon, technologie, gatunki • Zasady kontroli i sterowania klimatem • Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin • Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena • i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych. • Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin • Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia • Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie • Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie • Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.) • Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy • Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o. Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o. Literatura uzupełniająca: Wszelkie dostępne materiały tematyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 22 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Stępowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami. Wymagania wstępne i dodatkowe: -znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego • Typy osłon, technologie, gatunki • Zasady kontroli i sterowania klimatem • Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin • Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena • i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych. • Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin • Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia • Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie • Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie • Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.) • Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy • Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o. Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o. Literatura uzupełniająca: Wszelkie dostępne materiały tematyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Stępowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami. Wymagania wstępne i dodatkowe: -znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego • Typy osłon, technologie, gatunki • Zasady kontroli i sterowania klimatem • Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin • Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena • i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych. • Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin • Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia • Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie • Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie • Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.) • Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy • Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o. Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o. Literatura uzupełniająca: Wszelkie dostępne materiały tematyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".