"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warzywnictwo szklarniowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0203-OGR-1-7121N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0812) Ogrodnictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warzywnictwo szklarniowe
Jednostka: Instytut Nauk Przyrodniczych
Grupy: Ogrodnictwo, semestr VII, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

-znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB

Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii

Pełny opis:

Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego

• Typy osłon, technologie, gatunki

• Zasady kontroli i sterowania klimatem

Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady

nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja

wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw

pod osłonamin, następstwo roślin

• Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i

wykorzystanie, organoleptyczna ocena

i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i

nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników

analiz chemicznych.

• Nawozy i środki usprawniające produkcję podosłonami: nawozy

dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju,

Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli.

Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania

nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin

• Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody

szczepienia

• Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne,

charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody

uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie

objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie

• Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy

uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór

odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie

objawów, zbiory i pakowanie

• Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.)

• Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki

itp.)- ogólne zasady uprawy

• Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami

(1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 9 godz.

(2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia: 21 godz.

(3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 30 godz.

(4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 70 godz.

(5) Suma punktów ECTS: 4 ECTS

Literatura:

Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o.

Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL

Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o.

Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress

Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o.

Wszelkie dostępne materiały tematyczne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”):

• zasady, znaczenie i metody produkcji różnych gatunków warzyw w gruncie otwartym i pod osłonami ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych technologii oraz prośrodowiskowych, społecznych i prawnych uwarunkowań produkcji (OGR_W01, OGR_W08)

• podstawowe techniczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania i rozwiązania w produkcji warzywniczej (OGR_W07)

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”):

• ocenić ryzyko występowania zjawisk i reakcji roślin oraz rozpoznawać i omawiać zjawiska i procesy zachodzące w uprawie różnych gatunków w polu i pod osłonami w odniesieniu do środowiska naturalnego (OGR_U01, OGR_U03,);

• stosować metody uprawy , posługiwać się urządzeniami dla przeprowadzenia eksperymentów uwzględniających obserwacje i pomiary rozwoju roślin, oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski w zakresie procesowym i ekonomicznym (OGR_U05, OGR_U06);

• posługiwać się standardami europejskimi i normatywami w celu utrzymania wysokiej jakości plonów warzyw (OGR_U04);

• poprawnie wyrażać się w dyskusji i używać języka fachowego w zakresie dyscypliny (OGR_U16);

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”):

• poszerzania i propagowania wiedzy w zakresie produkcji warzyw, z uwzględnieniem aspektów poznawczych i praktycznych, krytycznej interpretacji treści zewnętrznych oraz kreatywnej dyskusji i wdrażania nabytej wiedzy i umiejętności w życie (OGR_K01)

• odpowiedzialności za obowiązki zawodowe i postawę etyczną oraz budowania efektywnych relacji zawodowych i społecznych (OGR_K04, OGR_K06)

Metody i kryteria oceniania:

ĆWICZENIA:

A: Wiedza: 3 -4 kolokwia (test) – ocena punktowa (0-25 pkt.)

B: Umiejętności: wykonanie zadania: weryfikacja wyników analiz chemicznych, rozpoznawanie eksponatów – - ocena pozytywna, negatywna

C:Kompetencje : obserwacja pracy, postawy i aktywności studenta w trakcie zajęć - ocena pozytywna, negatywna . OCENA KOŃCOWA: A + B (+/- 10%) + C (+/- 10%)

WYKŁAD:

A: Wiedza: egzamin – ocena punktowa (0-25 pkt.)

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2 (niedostateczny)

55.00 % i więcej - ocena 3 (dostateczny)

60.00 % i więcej - ocena 3,5 (dostateczny plus)

70.00 % i więcej - ocena 4 (dobry)

80.00 % i więcej - ocena 4,5 (dobry plus)

90,00% i więcej –ocena 5 (bardzo dobry)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 22 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Stępowska
Prowadzący grup: Agnieszka Stępowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

-znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB

Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii

Pełny opis:

Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego

• Typy osłon, technologie, gatunki

• Zasady kontroli i sterowania klimatem

• Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin

• Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena

• i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych.

• Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin

• Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia

• Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie

• Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie

• Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.)

• Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy

• Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami

Literatura:

Literatura podstawowa:

Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o.

Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL

Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress

Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o.

Literatura uzupełniająca:

Wszelkie dostępne materiały tematyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 22 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Stępowska
Prowadzący grup: Agnieszka Stępowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

-znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB

Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii

Pełny opis:

Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego

• Typy osłon, technologie, gatunki

• Zasady kontroli i sterowania klimatem

• Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin

• Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena

• i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych.

• Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin

• Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia

• Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie

• Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie

• Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.)

• Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy

• Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami

Literatura:

Literatura podstawowa:

Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o.

Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL

Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress

Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o.

Literatura uzupełniająca:

Wszelkie dostępne materiały tematyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 21 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Stępowska
Prowadzący grup: Agnieszka Stępowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

-znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa w zakresie przewidzianym na kierunku Ogrodnictwo PUSB

Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii

Pełny opis:

Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego

• Typy osłon, technologie, gatunki

• Zasady kontroli i sterowania klimatem

• Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin

• Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena

• i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych.

• Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin

• Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia

• Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie

• Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie

• Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.)

• Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy

• Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami

Literatura:

Literatura podstawowa:

Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o.

Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL

Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress

Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o.

Literatura uzupełniająca:

Wszelkie dostępne materiały tematyczne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)