Historia sztuki ogrodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0203-OGR-1-6131S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0812) Ogrodnictwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki ogrodowej |
Jednostka: | Instytut Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Ogrodnictwo, semestr VI, tryb stacjonarny Ogrodnictwo, semestr VI, tryb stacjonarny KTZ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu historii sztuki ogrodowej Nauczenie studenta przeprowadzania analizy kompozycyjnej założeń ogrodowych (rezydencjonalnych, miejskich, klasztornych i zamkowych) w poszczególnych okresach stylistycznych. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części „Informacje o zajęciach w cyklu”. Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS): (1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 30 godz. (2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia: 10 godz. (3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz. (4) Praca własna studenta, w tym konsultacje: 60 godz. (5) Suma punktów ECTS /(kolumna w planie studiów ECTS): 4 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: Majdecki L. 2022, Historia ogrodów, tom I, Od starożytności po barok, PWN, Warszawa Majdecki L. 2022, Historia ogrodów, tom II, Od XVIII wieku do współczesności, PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”): 1. Posiada wiedzę z zakresu terminologii i metodologii badań historycznych obiektów ogrodowych. (OGR_W02) 2. Potrafi scharakteryzować poszczególne style sztuki ogrodowej, cechy indywidualnych założeń ogrodowych, ciągłości elementów, form i zasad kompozycji w czasie i przestrzeni. (OGR_W01) 3. Zna charakterystyczne tworzywo roślinne zabytkowych założeń ogrodowych w poszczególnych epokach historycznych ( od starożytności do modernizmu) oraz podstawowe cykle życia urządzeń i obiektów stosowanych w różnych okresach historycznych. (OGR_W05) UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): 1. Potrafi rozpoznać główne nurty w sztuce ogrodowej oraz wymienić najwybitniejsze przykłady historycznych założeń ogrodowych i ich twórców w poszczególnych epokach.(OGR_U02) 2. Samodzielnie dokonuje analizy formalnej dzieła sztuki ogrodowej- potrafi identyfikować charakterystyczne elementy struktury roślinnej, architektonicznej i budowlanej obiektu w celu określenia czasu i kontekstu społecznego jego powstania.(OGR_U05) 3. Potrafi dokonać analizy związków miarowych w kompozycji przestrzennej ogrodów geometrycznych (od starożytnej Grecji po Barok) oraz określić powiązania kompozycji parkowej i/lub ogrodowej z elementami struktury osadniczej i krajobrazem. (OGR_U01),(OGR_U05),(OGR_U06) KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): 1. Ma świadomość potrzeby dokształcania i doskonalenia się w zakresie historii sztuki ogrodowej. (OGR_K01) 2. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i Świata . (OGR_U04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-T
ĆW-T
W
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Violetta Stefanowska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Violetta Stefanowska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowego materiału roślinnego (drzewa i krzewy) w zakresie cech fizjonomicznych i wymagań siedliskowych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu historii sztuki ogrodowej Zapoznanie studenta z formą przestrzenną, układem funkcjonalnym oraz programem użytkowym założeń ogrodowych w kolejnych epokach ( od starożytności do modernizmu) w Polsce i na świecie. Zapoznanie studenta z charakterystycznym tworzywem roślinnym zabytkowych założeń ogrodowych w kolejnych epokach ( od starożytności do modernizmu). Nauczenie studenta przeprowadzania analizy kompozycyjnej założeń ogrodowych (rezydencjonalnych, miejskich, klasztornych i zamkowych) w poszczególnych okresach stylistycznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1.Bogdanowski J. 2000, Polskie ogrody ozdobne 2.Ciołek G., 1954: Ogrody polskie, wyd. I, Warszawa. 3.Ciołek G., 1978: Ogrody polskie, Warszawa 1978, wyd. II, red. i uzup. J. Bogdanowski 4.Hobhouse P., 2005, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa 5.Majdecki L. 2022, Historia ogrodów, tom I, PWN, Warszawa 6.Majdecki L. 2022, Historia ogrodów, tom II, PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1.Siewniak M., Mitkowska A. 1998, Tezaurus Sztuki Ogrodowej, Oficyna Wyd. RYTM, Warszawa 2.Szafrańska M. 1998, Ogród polski w XIX wieku. Antologia tekstów [w:] Ogrody 3 (9), Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu, Warszawa 3.Pevsner N., 1980, Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa 4.Rogers E. B. 2001, Landscape Design: A Cultural and Architectural History, New York: Harry N. Abrams 5.Szafrańska M. 1998, Ogród renesansowy, wyd. Zamek Królewski w Warszawie |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".