"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowle ogrodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0203-OGR-1-6061S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0812) Ogrodnictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Budowle ogrodowe
Jednostka: Instytut Nauk Przyrodniczych
Grupy: Ogrodnictwo, semestr VI, tryb stacjonarny
Ogrodnictwo, semestr VI, tryb stacjonarny KTZ
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Matematyka - podstawy geometrii na poziomie szkoły średniej

Materiałoznawstwo, wiedza z zakresu podstawowych materiałów oraz budowy i wykonania ogrodów

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury.

Treści kształcenia:

1. Podstawowe budowle ogrodowe. Podstawowe przepisy dotyczące budowli ogrodowych tj. ustawa prawo budowlane z 1994 r. po nowelizacjach, przepisy prawa lokalnego tj. plan zagospodarowania przestrzennego

2. Altany, domki, wiaty, - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja.

3. Ogrodzenia - rodzaje ogrodzeń, cel budowy, zastosowania

4. Drogi i ścieżki - materiały, cel budowy. Zasady projektowania

5. Pergole i trejaże, kratki - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. Wykorzystanie roślinności

6. Mostki, kładki, schody - możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja.

7. Grlie, ogniska,

8. Place zabaw, domki dla dzieci

9. oczka wodne - projektowanie, budowa, materiały. Możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni.

10. Pozostałe budowle: domki dla owadów i ptaków. zbiorniki wodne na deszczówkę, cel główny to ochrona środowiska i potrzeby ochrony różnorodności biologicznej.

Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne Power Point Rysunki pomocowe, autorskie

Rysunki pomocowe wykonywane przez studentów z wcześniejszych roczników

Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS):

(1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 10 godz.

(2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia praktyczne.: 30 godz.

(3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz.

(4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 35 godz.

(5) Suma punktów ECTS: 3 ECTS

Literatura:

1/ podstawowa:

Gadomska E. 2009. Urządzanie i pielęgnacja zieleni cześć II. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa

Dlouhy B. 2006. Architektura ogrodów, Natalis, Warszawa 2006

2/ uzupełniająca:

Brooks J. 1996. Zakładanie ogrodu. Muza S.A. Warszawa

Marosz A. 2003. Ogródek skalny. Wyd. Działkowiec. Warszawa

Marosz A. 2004. Oczko wodne. PWRiL. Warszawa Oficyna wydawnicza Delta, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza (zna i rozumie)

- w zaawansowanym stopniu: wybrane fakty, pojęcia i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia w zakresie rolnictwa i ogrodnictwa (OGR_W01)

- charakter, miejsce oraz znaczenie rolnictwa i ogrodnictwa w systemie nauk oraz relacje rolnictwa i ogrodnictwa do innych nauk, w tym innych dyscyplin nauk rolniczych, nauk inżynieryjno-technicznych, nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk społecznych (OGR_W03)

Umiejętności (potrafi i umie)

- formułować oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy właściwe dla działalności ogrodniczej oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł, krytyczną ocenę, analizę i syntezę informacji, dobór adekwatnych metod, technik i narzędzi, w tym ICT (OGR_U01)

-prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla działalności ogrodniczej (OGR_U04)

Kompetencje (ma świadomość i jest gotów do)

- doceniania znaczenia twórczego wyrażania i kreatywnej realizacji idei, planów i projektów, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, właściwy dla działalności ogrodniczej (OGR_K03)

- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu, w szczególności związanych z rolnictwem i ogrodnictwem (OGR_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych.

Opracowanie i przygotowanie projektu altany, lokalizacja na działce powiazanie z ogrodem.

Opracowanie i przygotowanie planu ciągów komunikacyjnych w ogrodzie przydomowym.

Praca w programie Gardenphilia designer

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 37 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Marosz
Prowadzący grup: Adam Marosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 37 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Marosz
Prowadzący grup: Adam Marosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Matematyka - podstawy geometrii na poziomie szkoły średniej

Materiałoznawstwo, wiedza z zakresu podstawowych materiałów oraz budowy i wykonania ogrodów

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury.

Treści kształcenia:

1. Podstawowe budowle ogrodowe. Podstawowe przepisy dotyczące budowli ogrodowych tj. ustawa prawo budowlane z 1994 r. po nowelizacjach, przepisy prawa lokalnego tj. plan zagospodarowania przestrzennego

2. Altany, domki, wiaty,

3. Ogrodzenia

4. Drogi i ścieżki

5. Pergole i trejaże

6. Mostki

7. Grlie, ogniska,

8. Place zabaw

Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne Power Point Rysunki pomocowe, autorskie

Rysunki pomocowe wykonywane przez studentów z wcześniejszych roczników

Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS):

(1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 10 godz.

(2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia praktyczne.: 30 godz.

(3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz.

(4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 35 godz.

(5) Suma punktów ECTS: 3 ECTS

Literatura:

1/ podstawowa:

Gadomska E. 2009. Urządzanie i pielęgnacja zieleni cześć II. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa

Dlouhy B. 2006. Architektura ogrodów, Natalis, Warszawa 2006

2/ uzupełniająca:

Brooks J. 1996. Zakładanie ogrodu. Muza S.A. Warszawa

Marosz A. 2003. Ogródek skalny. Wyd. Działkowiec. Warszawa

Marosz A. 2004. Oczko wodne. PWRiL. Warszawa Oficyna wydawnicza Delta, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Marosz
Prowadzący grup: Adam Marosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Matematyka - podstawy geometrii na poziomie szkoły średniej

Materiałoznawstwo, wiedza z zakresu podstawowych materiałów oraz budowy i wykonania ogrodów

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury.

Treści kształcenia:

1. Podstawowe budowle ogrodowe. Podstawowe przepisy dotyczące budowli ogrodowych tj. ustawa prawo budowlane z 1994 r. po nowelizacjach, przepisy prawa lokalnego tj. plan zagospodarowania przestrzennego

2. Altany, domki, wiaty, - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja.

3. Ogrodzenia - rodzaje ogrodzeń, cel budowy, zastosowania

4. Drogi i ścieżki - materiały, cel budowy. Zasady projektowania

5. Pergole i trejaże, kratki - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. Wykorzystanie roślinności

6. Mostki, kładki, schody - możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja.

7. Grlie, ogniska,

8. Place zabaw, domki dla dzieci

9. oczka wodne - projektowanie, budowa, materiały. Możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni.

10. Pozostałe budowle: domki dla owadów i ptaków. zbiorniki wodne na deszczówkę, cel główny to ochrona środowiska i potrzeby ochrony różnorodności biologicznej.

Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne Power Point Rysunki pomocowe, autorskie

Rysunki pomocowe wykonywane przez studentów z wcześniejszych roczników

Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS):

(1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 10 godz.

(2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia praktyczne.: 30 godz.

(3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz.

(4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 35 godz.

(5) Suma punktów ECTS: 3 ECTS

Literatura:

1/ podstawowa:

Gadomska E. 2009. Urządzanie i pielęgnacja zieleni cześć II. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa

Dlouhy B. 2006. Architektura ogrodów, Natalis, Warszawa 2006

2/ uzupełniająca:

Brooks J. 1996. Zakładanie ogrodu. Muza S.A. Warszawa

Marosz A. 2003. Ogródek skalny. Wyd. Działkowiec. Warszawa

Marosz A. 2004. Oczko wodne. PWRiL. Warszawa Oficyna wydawnicza Delta, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)