Budowle ogrodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0203-OGR-1-6061S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0812) Ogrodnictwo
|
Nazwa przedmiotu: | Budowle ogrodowe |
Jednostka: | Instytut Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Ogrodnictwo, semestr VI, tryb stacjonarny Ogrodnictwo, semestr VI, tryb stacjonarny KTZ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Matematyka - podstawy geometrii na poziomie szkoły średniej Materiałoznawstwo, wiedza z zakresu podstawowych materiałów oraz budowy i wykonania ogrodów Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury. Treści kształcenia: 1. Podstawowe budowle ogrodowe. Podstawowe przepisy dotyczące budowli ogrodowych tj. ustawa prawo budowlane z 1994 r. po nowelizacjach, przepisy prawa lokalnego tj. plan zagospodarowania przestrzennego 2. Altany, domki, wiaty, - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. 3. Ogrodzenia - rodzaje ogrodzeń, cel budowy, zastosowania 4. Drogi i ścieżki - materiały, cel budowy. Zasady projektowania 5. Pergole i trejaże, kratki - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. Wykorzystanie roślinności 6. Mostki, kładki, schody - możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. 7. Grlie, ogniska, 8. Place zabaw, domki dla dzieci 9. oczka wodne - projektowanie, budowa, materiały. Możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. 10. Pozostałe budowle: domki dla owadów i ptaków. zbiorniki wodne na deszczówkę, cel główny to ochrona środowiska i potrzeby ochrony różnorodności biologicznej. Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne Power Point Rysunki pomocowe, autorskie Rysunki pomocowe wykonywane przez studentów z wcześniejszych roczników Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS): (1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 10 godz. (2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia praktyczne.: 30 godz. (3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz. (4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 35 godz. (5) Suma punktów ECTS: 3 ECTS |
Literatura: |
1/ podstawowa: Gadomska E. 2009. Urządzanie i pielęgnacja zieleni cześć II. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa Dlouhy B. 2006. Architektura ogrodów, Natalis, Warszawa 2006 2/ uzupełniająca: Brooks J. 1996. Zakładanie ogrodu. Muza S.A. Warszawa Marosz A. 2003. Ogródek skalny. Wyd. Działkowiec. Warszawa Marosz A. 2004. Oczko wodne. PWRiL. Warszawa Oficyna wydawnicza Delta, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (zna i rozumie) - w zaawansowanym stopniu: wybrane fakty, pojęcia i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia w zakresie rolnictwa i ogrodnictwa (OGR_W01) - charakter, miejsce oraz znaczenie rolnictwa i ogrodnictwa w systemie nauk oraz relacje rolnictwa i ogrodnictwa do innych nauk, w tym innych dyscyplin nauk rolniczych, nauk inżynieryjno-technicznych, nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk społecznych (OGR_W03) Umiejętności (potrafi i umie) - formułować oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy właściwe dla działalności ogrodniczej oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł, krytyczną ocenę, analizę i syntezę informacji, dobór adekwatnych metod, technik i narzędzi, w tym ICT (OGR_U01) -prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla działalności ogrodniczej (OGR_U04) Kompetencje (ma świadomość i jest gotów do) - doceniania znaczenia twórczego wyrażania i kreatywnej realizacji idei, planów i projektów, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, właściwy dla działalności ogrodniczej (OGR_K03) - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu, w szczególności związanych z rolnictwem i ogrodnictwem (OGR_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych. Opracowanie i przygotowanie projektu altany, lokalizacja na działce powiazanie z ogrodem. Opracowanie i przygotowanie planu ciągów komunikacyjnych w ogrodzie przydomowym. Praca w programie Gardenphilia designer |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
ĆW-P
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 37 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Marosz | |
Prowadzący grup: | Adam Marosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
ĆW-P
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 37 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Marosz | |
Prowadzący grup: | Adam Marosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Matematyka - podstawy geometrii na poziomie szkoły średniej Materiałoznawstwo, wiedza z zakresu podstawowych materiałów oraz budowy i wykonania ogrodów Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury. Treści kształcenia: 1. Podstawowe budowle ogrodowe. Podstawowe przepisy dotyczące budowli ogrodowych tj. ustawa prawo budowlane z 1994 r. po nowelizacjach, przepisy prawa lokalnego tj. plan zagospodarowania przestrzennego 2. Altany, domki, wiaty, 3. Ogrodzenia 4. Drogi i ścieżki 5. Pergole i trejaże 6. Mostki 7. Grlie, ogniska, 8. Place zabaw Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne Power Point Rysunki pomocowe, autorskie Rysunki pomocowe wykonywane przez studentów z wcześniejszych roczników Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS): (1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 10 godz. (2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia praktyczne.: 30 godz. (3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz. (4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 35 godz. (5) Suma punktów ECTS: 3 ECTS |
|
Literatura: |
1/ podstawowa: Gadomska E. 2009. Urządzanie i pielęgnacja zieleni cześć II. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa Dlouhy B. 2006. Architektura ogrodów, Natalis, Warszawa 2006 2/ uzupełniająca: Brooks J. 1996. Zakładanie ogrodu. Muza S.A. Warszawa Marosz A. 2003. Ogródek skalny. Wyd. Działkowiec. Warszawa Marosz A. 2004. Oczko wodne. PWRiL. Warszawa Oficyna wydawnicza Delta, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Marosz | |
Prowadzący grup: | Adam Marosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Matematyka - podstawy geometrii na poziomie szkoły średniej Materiałoznawstwo, wiedza z zakresu podstawowych materiałów oraz budowy i wykonania ogrodów Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowli ogrodowych oraz budowy i wykonania ogrodów. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą w praktyce oraz w terenie. Umiejętność wyboru odpowiednich materiałów, obliczenia potrzebnej ich ilości, zastosowania w ogrodach. Umiejętność projektowania budowli ogrodowych, znajomość wymogów prawnych w zakresie małej architektury. Treści kształcenia: 1. Podstawowe budowle ogrodowe. Podstawowe przepisy dotyczące budowli ogrodowych tj. ustawa prawo budowlane z 1994 r. po nowelizacjach, przepisy prawa lokalnego tj. plan zagospodarowania przestrzennego 2. Altany, domki, wiaty, - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. 3. Ogrodzenia - rodzaje ogrodzeń, cel budowy, zastosowania 4. Drogi i ścieżki - materiały, cel budowy. Zasady projektowania 5. Pergole i trejaże, kratki - cel budowy, wskazania lokalizacyjne możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. Wykorzystanie roślinności 6. Mostki, kładki, schody - możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. materiały, budowa i konserwacja. 7. Grlie, ogniska, 8. Place zabaw, domki dla dzieci 9. oczka wodne - projektowanie, budowa, materiały. Możliwości wykorzystania w ogrodach przydomowych i terenach zieleni. 10. Pozostałe budowle: domki dla owadów i ptaków. zbiorniki wodne na deszczówkę, cel główny to ochrona środowiska i potrzeby ochrony różnorodności biologicznej. Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne Power Point Rysunki pomocowe, autorskie Rysunki pomocowe wykonywane przez studentów z wcześniejszych roczników Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS): (1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 10 godz. (2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia praktyczne.: 30 godz. (3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 40 godz. (4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 35 godz. (5) Suma punktów ECTS: 3 ECTS |
|
Literatura: |
1/ podstawowa: Gadomska E. 2009. Urządzanie i pielęgnacja zieleni cześć II. Hortpress Sp. Z o.o. Warszawa Dlouhy B. 2006. Architektura ogrodów, Natalis, Warszawa 2006 2/ uzupełniająca: Brooks J. 1996. Zakładanie ogrodu. Muza S.A. Warszawa Marosz A. 2003. Ogródek skalny. Wyd. Działkowiec. Warszawa Marosz A. 2004. Oczko wodne. PWRiL. Warszawa Oficyna wydawnicza Delta, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".