Warzywnictwo II
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0203-OGR-1-5201S |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0812) Ogrodnictwo
|
| Nazwa przedmiotu: | Warzywnictwo II |
| Jednostka: | Instytut Nauk Przyrodniczych |
| Grupy: |
Ogrodnictwo, semestr V, tryb stacjonarny KTZ Ogrodnictwo, semestr V, tryb stacjonarny Ogrodnictwo, semestr V, tryb stacjonarny PO |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami. Wymagania wstępne i dodatkowe: -znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii |
| Pełny opis: |
Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego • Typy osłon, technologie, gatunki • Zasady kontroli i sterowania klimatem • Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin • Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych. • Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin • Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia • Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie • Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie • Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy • Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”): • zasady, znaczenie i metody produkcji różnych gatunków warzyw w gruncie otwartym i pod osłonami ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych technologii oraz prośrodowiskowych, społecznych i prawnych uwarunkowań produkcji (OGR_W01, OGR_W08) • podstawowe techniczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania i rozwiązania w produkcji warzywniczej (OGR_W07) UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): • ocenić ryzyko występowania zjawisk i reakcji roślin oraz rozpoznawać i omawiać zjawiska i procesy zachodzące w uprawie różnych gatunków w polu i pod osłonami w odniesieniu do środowiska naturalnego (OGR_U01, OGR_U03,); • stosować metody uprawy , posługiwać się urządzeniami dla przeprowadzenia eksperymentów uwzględniających obserwacje i pomiary rozwoju roślin, oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski w zakresie procesowym i ekonomicznym (OGR_U05, OGR_U06); • posługiwać się standardami europejskimi i normatywami w celu utrzymania wysokiej jakości plonów warzyw (OGR_U04); • poprawnie wyrażać się w dyskusji i używać języka fachowego w zakresie dyscypliny (OGR_U16); KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): • poszerzania i propagowania wiedzy w zakresie produkcji warzyw, z uwzględnieniem aspektów poznawczych i praktycznych, krytycznej interpretacji treści zewnętrznych oraz kreatywnej dyskusji i wdrażania nabytej wiedzy i umiejętności w życie (OGR_K01) • odpowiedzialności za obowiązki zawodowe i postawę etyczną oraz budowania efektywnych relacji zawodowych i społecznych (OGR_K04, OGR_K06) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
ĆW-P
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 35 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Stępowska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Stępowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące uprawy roślin warzywnych pod osłonami. Wymagania wstępne i dodatkowe: -znajomość technik pracy umysłowej, matematyki, chemii, botaniki, fizjologii roślin, genetyki i hodowli, gleboznawstwa Znajomość podstaw propedeutyki produkcji roślinnej, agrometeorologii, uprawy roli oraz nawożenia i żywienia roślin, fitopatologii i entomologii |
|
| Pełny opis: |
Przedmiot i zakres warzywnictwa szklarniowego • Typy osłon, technologie, gatunki • Zasady kontroli i sterowania klimatem • Uprawy w glebie: warunki glebowe dla upraw pod osłonami, zasady nawożenia i nawadniania, pobieranie próbek analizy gleby i interpretacja wyników, obliczanie dawek i ustalanie zaleceń nawozowych dla warzyw pod osłonami, następstwo roślin • Uprawy bezglebowe: klasyfikacja substratów, charakterystyka i wykorzystanie, organoleptyczna ocena • i rozpoznawanie substratów uprawowych, zasady nawożenia i nawadniania, zasady komponowania pożywek, interpretacja wyników analiz chemicznych. • Nawozy i środki usprawniające produkcję pod osłonami: nawozy dokorzeniowe i dolistne, stymulatory i regulatory wzrostu i rozwoju, Środki poprawiające właściwości gleby , wykorzystanie trzmieli. Program poprawy jakości plonów –kompleksowy program stosowania nawozów i środków wspomagających wzrost i rozwój roślin • Produkcja rozsad : metody produkcji i wyposażenie mnożarek, metody szczepienia • Gatunki ciepłolubne (pomidor, ogórek, papryka): wiadomości ogólne, charakterystyka cech odmianowych, wymagania klimatyczne, metody uprawy , przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, wymagania jakościowe, zbiór i pakowanie • Gatunki krótkoterminowe (sałata, rzodkiewka): wiadomości ogólne, typy uprawne, wymagania klimatyczno-glebowe, okresy uprawy i dobór odmian, przyczyny i skutki zaburzeń fizjologicznych -rozpoznawanie objawów, zbiory i pakowanie • Gatunki mało popularne (melon, kawon, pepino, warzywa liściowe itp.) • Uprawy przyspieszone (pietruszka na natkę, szczypior, koper, ziemniaki itp.)- ogólne zasady uprawy • Zasady integrowanej i ekologicznej uprawy warzyw pod osłonami Nakład pracy studenta (bilans godzin i punktów ECTS): (1) Udział w zajęciach teoretycznych – wykłady: 15 godz. (2) Udział w zajęciach praktycznych – ćwiczenia: 35 godz. (3) Łącznie zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1+2): 50 godz. (4) Praca własna studenta, w tym konsultacje (PWS): 50 godz. (5) Suma punktów ECTS: 4 ECTS |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Dobrzańska J. 2007 Ogórki pod osłonami. Hortpress Sp. z o.o. Dobrzańska J., Dobrzański A. 1997 Papryka pod szkłem i folią. PWRiL Stępowska A., Rogowska M. 2004. Uprawa sałaty w polu i pod osłonami. Plantpress Sp.z o.o. Stępowska A., Rogowska M. 2006. Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami. Plantpress Wysocka-Owczarek M. 2004. Zaburzenia wzrostu i rozwoju pomidora. Plantpress Sp. z o.o. Literatura uzupełniająca: Wszelkie dostępne materiały tematyczne. |
|
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
