"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0203-OGR-1-3031N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0812) Ogrodnictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjologia roślin
Jednostka: Instytut Nauk Przyrodniczych
Grupy: Ogrodnictwo, semestr III, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Fizjologia roślin jest przedmiotem konsumującym wiedzę z przedmiotu Botanika i uzupełniającym ją o ważne z punktu widzenia ogrodnictwa i rolnictwa elementy wiedzy. Dotyczą one funkcjonowania roślin.

Studenci dowiedzą się jak fizjologia roślin wpływa na ich funkcjonowanie w środowisku i jakie to ma znaczenie praktyczne.

Pełny opis:

Rola wody w roślinie. Charakterystyka pobierania i transportu wody przez roślinę. Dyfuzja i osmoza. Transpiracja, jej rodzaje,

rola i wpływ różnych czynników. Czynny i bierny mechanizm pobierania wody. Budowa i funkcjonowanie aparatów szparkowych.

Gospodarka mineralna roślin. Rola i objawy niedoboru poszczególnych pierwiastków w roślinie. Pobieranie i transport minerałów w

roślinie. Funkcjonowanie ksylemu i floemu. Mikoryza. Fotosynteza i jej rola dla życia na Ziemi. Budowa chloroplastów. Chemizm

fotosyntezy, faza jasna i ciemna. Budowa i działanie fotosystemów. Synteza ATP i NADPH. Fosforylacja niecykliczna i cykliczna. Faza

ciemna fotosyntezy. Cykl Calvina-Bensona. Mechanizmy u roślin typu C-4 i CAM. Sprawność fotosyntezy. Fotooddychanie. Wpływ

czynników środowiskowych na przebieg fotosyntezy. Rola światła i innych czynników w fotosyntezie. Chemosynteza. Oddychanie, typy i

chemizm procesów. Glikoliza i jej produkty. Cykl pentozowy. Cykl Krebsa. Łańcuch transportu elektronów i protonów (synteza ATP).

Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na przebieg procesów oddechowych. Fermentacje. Wzrost i rozwój roślin. Czynniki

wpływające. Okresy i podetapy rozwojowe roślin. Rozwój zarodkowy, dojrzewanie i spoczynek nasion. Typy i czynniki kiełkowania nasion.

Kiełkowanie i fazy rozwojowe roślin; starzenie się i śmierć rośliny. Mechanizm kwitnienia: fotoperiodyzm. Budowa i rola fitochromu.

Jarowizacja. Hormony roślinne: auksyny; gibereliny; cytokininy; kwas abscyzynowy; etylen. Występowanie, transport, wpływ na rośliny i

zastosowanie praktyczne. Ruchy roślin. Abiotyczne stresy roślinne

Literatura:

Lewak S.; Kopcewicz J.:: Fizjologia roślin. PWN, Warszawa 2008; Lewak S.; Kopcewicz J.: Podstawy fizjologii roślin, PWN, Warszawa,

1998.; Lewak S.; Kopcewicz J.:: Fizjologia roślin. Wprowadzenie. PWN, Warszawa, 2009; Kopcewicz J.: Podstawy biologii roślin. PWN,

Warszawa, 2012; Mizerski W. Tablice biologiczne. Wydawnictwo Adamantan, 2004;

konspekty wykładów dostarczane mailowol

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna rolę wody w roślinie oraz mechanizmy przyswajania soli mineralnych

Ma wiedzę dotyczącą fotosyntezy u różnych typów roślin

Opisuje główne fazy oddychania komórkowego oraz wskazuje czynniki wpływające

Charakteryzuje główne fazy wzrostu i rozwoju roślin oraz rolę w nich czynników zewnętrznych i wewnętrznych

Umiejętności

Potrafi wyjaśnić rolę soli mineralnych i wody w roślinie i mechanizmy ich przyswajania i transportu

Potrafi opisać przebieg fazy jasnej fotosyntezy i różnych typów fazy ciemnej fotosyntezy

Umie posługiwać się wiadomościami na temat przebiegu procesów oddechowych u roślin oraz wykorzystuje praktycznie wiedzy z tego

zakresu w ogrodnictwie

Korzysta z w praktyce ogrodniczej z wiadomości dotyczących procesów zachodzących podczas wzrostu i rozwoju roślin oraz roli w nich hormonów roślinnych

Kompetencja społeczne

Jest świadomy wpływu intensyfikacji produkcji ogrodniczej na jakość owoców i warzyw oraz zdrowie człowieka

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz przedstawienia swojego doświadczenia badawczego z naukowym opisem;

Egzamin pisemny z całości przedmiotu (testowo-opisowy) – skala ocen (pkt): 0-50% -ndst; 51-60%: dst; 61-70% : dst+; 71-80%: db;

81-90% : db+; 91-100% : bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARCIN HORBOWICZ
Prowadzący grup: MARCIN HORBOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARCIN HORBOWICZ
Prowadzący grup: MARCIN HORBOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Traut - Seliga
Prowadzący grup: Anna Traut - Seliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie przedstawienie wiedzy dotyczącej przebiegu procesów fizjologicznych u rośliny wyższych. Wykłady są

powiązane z ćwiczeniami praktycznymi, które mają za zadania wykazać ważność tych procesów dla życia roślin.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu w bieżącym roku akademickim będą poruszane następujące zagadnienia:

Rola wody w roślinie. Charakterystyka pobierania i transportu wody przez roślinę. Dyfuzja i osmoza. Transpiracja, jej rodzaje,

rola i wpływ różnych czynników. Czynny i bierny mechanizm pobierania wody. Budowa i funkcjonowanie aparatów szparkowych.

Gospodarka mineralna roślin. Rola i objawy niedoboru poszczególnych pierwiastków w roślinie. Pobieranie i transport minerałów w

roślinie. Funkcjonowanie ksylemu i floemu. Mikoryza. Fotosynteza i jej rola dla życia na Ziemi. Budowa chloroplastów. Chemizm

fotosyntezy, faza jasna i ciemna. Budowa i działanie fotosystemów. Synteza ATP i NADPH. Fosforylacja niecykliczna i cykliczna. Faza

ciemna fotosyntezy. Cykl Calvina-Bensona. Mechanizmy u roślin typu C-3, C-4 i CAM. Sprawność fotosyntezy. Fotooddychanie. Wpływ

czynników środowiskowych na przebieg fotosyntezy. Rola światła i innych czynników w fotosyntezie. Chemosynteza.

Oddychanie, typy i chemizm procesów. Glikoliza i jej produkty. Cykl pentozowy. Cykl Krebsa. Łańcuch transportu elektronów i protonów (synteza ATP).

Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na przebieg procesów oddechowych. Fermentacje. Wzrost i rozwój roślin. Czynniki

wpływające. Okresy i podetapy rozwojowe roślin. Rozwój zarodkowy, dojrzewanie i spoczynek nasion. Typy i czynniki kiełkowania nasion.

Kiełkowanie i fazy rozwojowe roślin; starzenie się i śmierć rośliny. Mechanizm kwitnienia: fotoperiodyzm. Budowa i rola fitochromu.

Jarowizacja.

Hormony roślinne: auksyny; gibereliny; cytokininy; kwas abscyzynowy; etylen. Występowanie, transport, wpływ na rośliny i

zastosowanie praktyczne. Ruchy roślin. Abiotyczne stresy roślinne

Ćwiczenia: przyswajanie i utrwalanie informacji uzyskanych na wykładach za pomocą ćwiczeń wspomagających zapamiętywanie i wiązanie ze sobą poszczególnych procesów.

Literatura:

Podręcznik główny:

Szmidt-Jaworska, A., Kopcewicz, J. 2020. Fizjologia roślin. Wyd. PWN Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Lewak S.; Kopcewicz J.:: Fizjologia roślin. PWN, Warszawa 2008;

Lewak S.; Kopcewicz J.: Podstawy fizjologii roślin, PWN, Warszawa,

1998.; Lewak S.; Kopcewicz J.:: Fizjologia roślin. Wprowadzenie. PWN, Warszawa, 2009;

Kopcewicz J.: Podstawy biologii roślin. PWN,

Warszawa, 2012;

Mizerski W. Tablice biologiczne. Wydawnictwo Adamantan, 2004;

Prezentacje multimedialne z wykładów dostarczane mailowo

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)