"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0203-OGR-1-3011N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0812) Ogrodnictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia ogólna
Jednostka: Instytut Nauk Przyrodniczych
Grupy: Ogrodnictwo, semestr III, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów;

(2) Treści kształcenia:

1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz.

2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz.

3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz

4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz.

5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz.

6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz.

7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz.

8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz.

9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz.

10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz.

11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz.

12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz.

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004; Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007; Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015; Edmund Mokrzycki (red.), Kryzys i Schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (tom 1 i 2), PIW, Warszawa 1984

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”): podstawowe pojęcia z zakresu socjologii i nauk społecznych; podstawowe zależności i mechanizmy dotyczące podstawowych procesów, struktur i instytucji społecznych; podstawowe techniki i metody badań socjologicznych; UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): operować podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i nauk społecznych; opisywać zjawiska społeczne w kategoriach procesów, struktur i instytucji społecznych; dokonywać krytycznej obserwacji i analizy zjawisk społecznych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): świadomego i refleksyjnego uczestnictwa w życiu społecznym; przyjęcia postawy analitycznej i krytycznej wobec zjawisk świata społecznego; samodzielnego opisu i analizy rzeczywistości społecznej w kategoriach nauk społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:(1) Ocena aktywności studenta na zajęciach (czy wykonuje powierzone zadania, czy współpracuje z innymi członkami grupy, czy prezentując własne stanowisko w dyskusji argumentuje racjonalnie i w sposób uporządkowany, czy słucha innych, czy zachowuje krytycyzm wobec sądów wartościujących?); (2) Ocena sprawdzianu pisemnego obejmującego materiał przepracowany na zajęciaciach. Ocena ze sprawdzianu pisemnego może zostać poprawiona odpowiedzią ustną.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów;

(2) Treści kształcenia:

1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz.

2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz.

3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz

4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz.

5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz.

6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz.

7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz.

8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz.

9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz.

10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz.

11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz.

12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz. (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004; Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007; Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015; Edmund Mokrzycki (red.), Kryzys i Schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (tom 1 i 2), PIW, Warszawa 1984

Uwagi:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów;

(2) Treści kształcenia:

1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz.

2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz.

3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz

4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz.

5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz.

6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz.

7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz.

8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz.

9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz.

10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz.

11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz.

12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz. (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004; Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007; Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015; Edmund Mokrzycki (red.), Kryzys i Schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (tom 1 i 2), PIW, Warszawa 1984

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów;

(2) Treści kształcenia:

1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz.

2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz.

3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz

4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz.

5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz.

6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz.

7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz.

8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz.

9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz.

10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz.

11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz.

12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz.

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004; Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007; Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015; Edmund Mokrzycki (red.), Kryzys i Schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (tom 1 i 2), PIW, Warszawa 1984

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)