Podstawy sztucznej inteligencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202-INF-1-5021N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy sztucznej inteligencji |
Jednostka: | Instytut Nauk Informatyczno-Technicznych |
Grupy: |
Informatyka, semestr V, tryb niestacjonarny Informatyka, semestr V, tryb niestacjonarny BBiS Informatyka, semestr V, tryb niestacjonarny GiPD |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student zostaje wprowadzony w problematykę sztucznej inteligencji oraz nabywa praktycznych umiejętności pozwalających na:
Do udziału w przedmiocie niezbędne są umiejętność programowania oraz znajomość zagadnień z zakresu statystyki. |
Pełny opis: |
Szczegółowe informacje o wymaganiach wstępnych, treściach kształcenia oraz metodach dydaktycznych i pomocach naukowych są dostępne w części dotyczącej cyklu dydaktycznego. |
Literatura: |
Podstawowa: Pozycja 1. Aggarwal, C.C., Hinneburg, A., Keim, D.A.: On the Surprising Behavior of Distance Metrics in High Dimensional Space. In: Van den Bussche J., Vianu V. (eds) Database Theory — ICDT 2001. ICDT 2001. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 1973, p. 420-434, Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: 10.1007/3-540-44503-X_27 Pozycja 2. Duda, R.O., Hart, P.E., Stork, D.G. Chapter 4 – Nonparametric Techniques, Pattern Classification (Second Edition), Wiley-Interscience 2000, pp.161-214, ISBN: 0-471-05669-3 Pozycja 3. Guo, Gongde & Wang, Hui & Bell, David & Bi, Yaxin. (2004). KNN Model-Based Approach in Classification Pozycja 4. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11 Uzupełniająca: Pozycja 5. Bednarek Józef (red.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014. Pozycja 6. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: Various approaches to modelling of the mass using the size of the class in the Centroid Based Classification. Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania 2019, Vol. 60, No. 6, pp. 62-65, Warszawa, Polska. DOI: 10.15199/13.2019.6.13 Pozycja 7. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: A Geometrical Divide of Data Particle in Gravitational Classification of Moons and Circles Data Sets. Entropy 2020, Vol. 22, Issue 10, Basel, Switzerland. DOI: 10.3390/e22101088 Pozycja 8. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza („Student zna i rozumie…”) - metody organizacji informacji oraz funkcjonowanie baz danych, w tym ich administrację i zabezpieczenia na wszystkich etapach obsługi klienta (INZ_W05), - kluczowe zagadnienia dotyczące infrastruktury informatycznej, obejmujące sieci komputerowe i ich zastosowania, systemy operacyjne, organizację i zarządzanie danymi, bezpieczeństwo systemów oraz obowiązujące normy techniczne w branży IT (INZ_W08), - podstawowe aspekty prawne i etyczne związane z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji przechowywanych w bazach danych (INZ_W12). Umiejętności („Student potrafi…”) - efektywnie pracować zarówno indywidualnie, jak i w zespole, określać role w ramach grupowych projektów inżynierskich oraz realizować zaplanowany harmonogram działań w wyznaczonym czasie (INZ_U02), - przygotowywać dokumentację techniczną dotyczącą realizacji zadań inżynierskich w języku polskim i obcym, zgodnie z obowiązującymi normami i standardami (INZ_U03), - posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz stosować specjalistyczną terminologię branżową, umożliwiającą analizę tekstów technicznych z zakresu informatyki i telekomunikacji oraz skuteczną komunikację ustną i pisemną (INZ_U06). Kompetencje społeczne („Student jest gotów do…”) - współpracy w ramach zespołów projektowych, wykazywania inicjatywy oraz podejmowania działań przedsiębiorczych (INZ_K02), - ustalania właściwych priorytetów przy rozwiązywaniu problemów oraz przestrzegania zasad uczciwości intelektualnej w pracy zespołowej i postępowania zgodnie z normami etycznymi (K_K03), - stosowania skutecznych metod uczenia się oraz samokształcenia, dążenia do ciągłego rozwoju zawodowego i językowego; student rozwija swoje kompetencje komunikacyjne w języku angielskim w kontekście branżowym i codziennym, a także wykazuje otwartość na różnorodność kulturową i szacunek wobec innych użytkowników języka (INZ_K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wartość oceny z przedmiotu jest średnią ważoną ocen uzyskanych ze wszystkich form zajęć zgodnie ze schematem:
Uzyskana wartość jest następnie przeliczana na ocenę z przedmiotu zgodnie z poniższym schematem:
|
Praktyki zawodowe: |
Informacje jak postępować z zaliczeniem praktyk zawodowych są dostępne na stronie ANSB. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
N W
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rybak | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rybak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe: Języki i paradygmaty programowania, Programowanie I, Programowanie II, Programowanie III Treści kształcenia:
Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Studium przypadku, Praca z danymi, Praca z użyciem komputera, Ćwiczenia praktyczne, Metoda projektów, Praca własna studenta |
|
Literatura: |
Podstawowa:
Uzupełniająca:
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rybak | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rybak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe: Języki i paradygmaty programowania, Metody probabilistyczne i statystyka, Programowanie I, Programowanie II, Programowanie III Treści kształcenia: Wykład:
Ćwiczenia praktyczne:
Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Studium przypadku, Praca z danymi, Praca z użyciem komputera, Ćwiczenia praktyczne, Metoda projektów, Praca własna studenta |
|
Literatura: |
Podstawowa:
Uzupełniająca:
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina Otręba | |
Prowadzący grup: | Marcelina Otręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Student zostaje wprowadzony w problematykę sztucznej inteligencji oraz nabywa praktycznych umiejętności, które pozwalają na: • implementację algorytmów sztucznej inteligencji; • dokonanie ewaluacji algorytmów sztucznej inteligencji; • selekcję algorytmu optymalnego w zdefiniowanych kryteriach. • Tworzenie diagramów w programie Modelio Source Open 5.3.1 Do udziału w przedmiocie niezbędne są umiejętność programowania oraz znajomość zagadnień z zakresu statystyki oraz j. angielskiego. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Pozycja 1. Aggarwal, C.C., Hinneburg, A., Keim, D.A.: On the Surprising Behavior of Distance Metrics in High Dimensional Space. In: Van den Bussche J., Vianu V. (eds) Database Theory — ICDT 2001. ICDT 2001. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 1973, p. 420-434, Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: 10.1007/3-540-44503-X_27 Pozycja 2. Duda, R.O., Hart, P.E., Stork, D.G. Chapter 4 – Nonparametric Techniques, Pattern Classification (Second Edition), Wiley-Interscience 2000, pp.161-214, ISBN: 0-471-05669-3 Pozycja 3. Guo, Gongde & Wang, Hui & Bell, David & Bi, Yaxin. (2004). KNN Model-Based Approach in Classification Pozycja 4. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11 Uzupełniająca: Pozycja 5. Bednarek Józef (red.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014. Pozycja 6. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: Various approaches to modelling of the mass using the size of the class in the Centroid Based Classification. Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania 2019, Vol. 60, No. 6, pp. 62-65, Warszawa, Polska. DOI: 10.15199/13.2019.6.13 Pozycja 7. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: A Geometrical Divide of Data Particle in Gravitational Classification of Moons and Circles Data Sets. Entropy 2020, Vol. 22, Issue 10, Basel, Switzerland. DOI: 10.3390/e22101088 Pozycja 8. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina Otręba | |
Prowadzący grup: | Marcelina Otręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Student zostaje wprowadzony w problematykę sztucznej inteligencji oraz nabywa praktycznych umiejętności pozwalających na:
Do udziału w przedmiocie niezbędne są umiejętność programowania oraz znajomość zagadnień z zakresu statystyki. |
|
Pełny opis: |
Student zostaje wprowadzony w problematykę sztucznej inteligencji oraz nabywa praktycznych umiejętności, które pozwalają na: • implementację algorytmów sztucznej inteligencji; • dokonanie ewaluacji algorytmów sztucznej inteligencji; • zapoznanie się z tworzeniem poleceń dla sztucznej inteligencji, • selekcję algorytmu optymalnego w zdefiniowanych kryteriach. • Tworzenie diagramów w programie Modelio Source Open 5.3.1 Do udziału w przedmiocie niezbędne są umiejętność programowania oraz znajomość zagadnień z zakresu statystyki oraz j. angielskiego. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Pozycja 1. Aggarwal, C.C., Hinneburg, A., Keim, D.A.: On the Surprising Behavior of Distance Metrics in High Dimensional Space. In: Van den Bussche J., Vianu V. (eds) Database Theory — ICDT 2001. ICDT 2001. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 1973, p. 420-434, Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: 10.1007/3-540-44503-X_27 Pozycja 2. Duda, R.O., Hart, P.E., Stork, D.G. Chapter 4 – Nonparametric Techniques, Pattern Classification (Second Edition), Wiley-Interscience 2000, pp.161-214, ISBN: 0-471-05669-3 Pozycja 3. Guo, Gongde & Wang, Hui & Bell, David & Bi, Yaxin. (2004). KNN Model-Based Approach in Classification Pozycja 4. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11 Uzupełniająca: Pozycja 5. Bednarek Józef (red.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014. Pozycja 6. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: Various approaches to modelling of the mass using the size of the class in the Centroid Based Classification. Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania 2019, Vol. 60, No. 6, pp. 62-65, Warszawa, Polska. DOI: 10.15199/13.2019.6.13 Pozycja 7. Rybak, Ł.; Dudczyk, J.: A Geometrical Divide of Data Particle in Gravitational Classification of Moons and Circles Data Sets. Entropy 2020, Vol. 22, Issue 10, Basel, Switzerland. DOI: 10.3390/e22101088 Pozycja 8. Hossin, M.; Sulaiman, M.N. A Review on evaluation metrics for data classification evaluations. Int. J. Data Min. Knowl. Manag. Process 2015, 5, pp. 1–11 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".