"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieria oprogramowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0202-INF-1-4211N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inżynieria oprogramowania
Jednostka: Instytut Nauk Informatyczno-Technicznych
Grupy: Informatyka, semestr IV, tryb niestacjonarny
Informatyka, semestr IV, tryb niestacjonarny BSiS
Informatyka, semestr IV, tryb niestacjonarny GiPD
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z inżynierii oprogramowania, w zakresie specyfiki poszczególnych faz cyklu życia oprogramowania, rodzajów podejmowanych działań, wykorzystywanych metod i technik, kontroli wersji, wzorców projektowych, testowania kodu, refaktoryzacja

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu

Literatura:

Ogólne informacje dotyczące programowania:

  1. Wikipedia (różne nazwy / hasła / określenia występujące w kursie)
  2. Karol Kuczmarski „Kurs C++” : https://www.scribd.com/document/57695838/Karol-Kuczmarski-Kurs-C
  3. https://www.fuw.edu.pl/~werner/pmn/CPP_HTML/CPP_files/node1.html oraz literatura wymieniana tych wykładach
  4. ("biblia" :) Bjarne Stroustrup "Język C++", Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, ISNB 83-204-1871-2, B.Stroustrup jest autorem języka C++

UML

  1. Różne podręczniki dotyczące UML (również z biblioteki ANSB)

Wzorce, refaktoryzacja

  1. https://refactoring.guru/ ; (wersje angielska i polska, tj. obie)
Efekty uczenia się:

WIEDZA ("Student zna i rozumie..."):

  • [K_W04] Ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą podstaw programowania, algorytmów, systemów operacyjnych, technologii sieciowych, grafiki komputerowej, baz danych, inżynierii oprogramowania i kluczowych zagadnień informatyki.

  • [K_W07] Rozumie technologie internetowe, zna ich zastosowania i kierunki rozwoju

  • [K_W09] Zna podstawy inżynierii programowania, cyklu życia oraz środowisko budowy oprogramowania.

UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi..."):

  • [K_U07] Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi charakterystycznymi dla działalności inżynierskiej w obszarze informatyki

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):

  • [K_K02] Potrafi współdziałać w zespole projektowym, myśleć i być przedsiębiorczym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Szabelski
Prowadzący grup: Jacek Szabelski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Problematyka wykładu:

  1. Inżynieria oprogramowania – wstęp do przedmiotu;
  2. Kontrola wersji - Git
  3. Modele cyklu życia oprogramowania;
  4. Wstęp do metodyki UML;
  5. Wzorce projektowe.
  6. Wprowadzenie do refaktoryzacji.
  7. Wprowadzenie do testowania.

Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych:

  1. Analiza i konfiguracja narzędzi wspomagających realizację projektu programistycznego - Modelio, Git
  2. Definicja zadania projektowego, opracowanie harmonogramu prac;
  3. Specyfikacja wymagań;
  4. Modelowanie i analiza wymagań - diagramy przypadków użycia, diagramy czynności;
  5. Dziedziczenie - przykłady
  6. Implementacja wybranych wzorców projektowych.
  7. Refaktoryzacja istniejącego kodu z wykorzystanie wzorców.
  8. Projekt i implementacja testów.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)