"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neurologia i pielęgniarstwwo neurologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0201-PIEL-1-4031S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurologia i pielęgniarstwwo neurologiczne
Jednostka: Instytut Nauk o Zdrowiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne jest realizowany w ramach przedmiotów - opieka specjalistyczna i obejmuje realizację wykładów, zajęć praktycznych, praktyk zawodowych i pracy własnej studenta. Prowadzony jest na drugim roku studiów I stopnia.Wykłady zawierają zagadnienia kliniczne z zakresu neurologii, a w tym omówienie podstawowych objawów uszkodzeń układu nerwowego, metod ich diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Wykłady z pielęgniarstwa neurologicznego zawierają treści dotyczące specyfiki pielęgniarstwa neurologicznego i zadań pielęgniarki składających się na poszczególne funkcje zawodowe w opiece nad osobami z zaburzeniami ze strony układu nerwowego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad komunikowania się oraz przygotowania pacjenta i jego rodziny do opieki nieprofesjonalnej. Spośród efektów kształcenia student powinien również uzyskać wiedzę i umiejętności z zakresu standardów i procedur postępowania w stanach nagłych w neurologii.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu"

Metody i kryteria oceniania:

Każda z prowadzonych form zajęciowych jest oceniana odrębnie.

Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: 100% obecność na zajęciach, wiedza studenta zostanie zweryfikowana w drodze pozytywnej oceny przedstawionej dokumentacji procesu pielęgnowania i edukacji zdrowotnej wybranego chorego, stosowania przez nauczyciela pytań otwartych. Umiejętności studenta zostaną zweryfikowane na podstawie oceny wykonywania czynności praktycznych związanych z realizacją procesu pielęgnowania. Kompetencje społeczne zostaną ocenione na podstawie prezentowanej przez studenta postawy na zajęciach, komunikowania się z chorym psychicznie, relacji studenta w grupie i z personelem oddziału;;

Samokształcenie – Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat - zaliczenie bez oceny;

Egzamin końcowy – Wiedza studenta zostanie zweryfikowana poprzez test jednokrotnego wyboru;

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie poprawności odpowiedzi wg skali:

Poniżej 55.00 % - ocena (2)niedostateczny

55.00 % i więcej - ocena (3) dostateczny

60.00 % i więcej - ocena (3,5) dostateczny plus

70.00 % i więcej - ocena (4) dobry

80.00 % i więcej - ocena (4,5) dobry plus

90.00 % i więcej - ocena (5) bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Korybut
Prowadzący grup: Grażyna Korybut, Grażyna Muszyńska, Małgorzata Wojciechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, niezbędne do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach z zakresu neurologii i pielęgniarstwa neurologicznego,

w tym: anatomii, fizjologii, farmakologii; nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa medycznego, zdrowia publicznego; spośród podstaw opieki pielęgniarskiej: etyki zawodu pielęgniarki, podstaw pielęgniarstwa, organizacji pracy pielęgniarskiej, zakażeń szpitalnych; Poza tym student powinien wykazać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi z zakresu opieki specjalistycznej – przede wszystkim chorób wewnętrznych i pielęgniarstwa internistycznego;

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamkiewicz B., Głąbiński A., Klimek A.: Neurologia dla studentów

wydziału pielęgniarstwa, Wolters Kluwer Polska, 2011;

2. Borowicz A., Wieczorowska-Tobis K., Forycka M.: Rehabilitacja osób z

zaburzeniami funkcji poznawczych, PZWL, Warszawa 2015;

3. Cambel W.: Objawy kliniczne w neurologii, Urban & Partner, Wrocław

2019;

4. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa

2015;

5. Kozubski W., Liberski P.: Neurologia- Podręcznik dla studentów

medycyny, t.1-2. PZWL, Warszawa 2013;

6. Opara J.: Urazy czaszkowo-mózgowe - Diagnostyka, leczenie,

rehabilitacja, PZWL, Warszawa 2016

7. Prusiński A.:Neurologia praktyczna, PZWL, Warszawa 2016;

8. Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie

neurochirurgicznym. NRPiP, Warszawa 2008;

Literatura uzupełniająca:

1. Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000;

2. Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej,

Lublin 2003;

3. Adamczyk K.: Turowski K.: Procedury pielęgnowania w neurologii i

neurochirurgii. Neurocentrum, Lublin 2007;

4. Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa

neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Akademia

Medyczna, Bydgoszcz 2002;

5. Fuller G.: Badanie neurologiczne – to proste. PZWL, Warszawa 2005;

6. Jóźwiak S., Michałowicz R.: Neurologia dziecięca w praktyce. BiFolium,

Lublin 2001;

7. Kiwerski J.: Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2006;

8. Laidler P.: Rehabilitacja po udarze mózgu. PZWL, Warszawa 2004;

9. Lindsay K. W., Bone I. (wyd. I polskie, red. W. Kozubski): Neurologia i

neurochirurgia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2006;

10. Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005;

11. Mumenthaler M., Mattle H.: Neurologia. Urban & Partner, Wrocław2001;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)