Neurologia i pielęgniarstwwo neurologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0201-PIEL-1-4031S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Neurologia i pielęgniarstwwo neurologiczne |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne jest realizowany w ramach przedmiotów - opieka specjalistyczna i obejmuje realizację wykładów, zajęć praktycznych, praktyk zawodowych i pracy własnej studenta. Prowadzony jest na drugim roku studiów I stopnia.Wykłady zawierają zagadnienia kliniczne z zakresu neurologii, a w tym omówienie podstawowych objawów uszkodzeń układu nerwowego, metod ich diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Wykłady z pielęgniarstwa neurologicznego zawierają treści dotyczące specyfiki pielęgniarstwa neurologicznego i zadań pielęgniarki składających się na poszczególne funkcje zawodowe w opiece nad osobami z zaburzeniami ze strony układu nerwowego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad komunikowania się oraz przygotowania pacjenta i jego rodziny do opieki nieprofesjonalnej. Spośród efektów kształcenia student powinien również uzyskać wiedzę i umiejętności z zakresu standardów i procedur postępowania w stanach nagłych w neurologii. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu" |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z prowadzonych form zajęciowych jest oceniana odrębnie. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: 100% obecność na zajęciach, wiedza studenta zostanie zweryfikowana w drodze pozytywnej oceny przedstawionej dokumentacji procesu pielęgnowania i edukacji zdrowotnej wybranego chorego, stosowania przez nauczyciela pytań otwartych. Umiejętności studenta zostaną zweryfikowane na podstawie oceny wykonywania czynności praktycznych związanych z realizacją procesu pielęgnowania. Kompetencje społeczne zostaną ocenione na podstawie prezentowanej przez studenta postawy na zajęciach, komunikowania się z chorym psychicznie, relacji studenta w grupie i z personelem oddziału;; Samokształcenie – Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat - zaliczenie bez oceny; Egzamin końcowy – Wiedza studenta zostanie zweryfikowana poprzez test jednokrotnego wyboru; Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie poprawności odpowiedzi wg skali: Poniżej 55.00 % - ocena (2)niedostateczny 55.00 % i więcej - ocena (3) dostateczny 60.00 % i więcej - ocena (3,5) dostateczny plus 70.00 % i więcej - ocena (4) dobry 80.00 % i więcej - ocena (4,5) dobry plus 90.00 % i więcej - ocena (5) bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 80 godzin
Wykład, 40 godzin
Zajęcia praktyczne, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Korybut | |
Prowadzący grup: | Grażyna Korybut, Grażyna Muszyńska, Małgorzata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, niezbędne do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach z zakresu neurologii i pielęgniarstwa neurologicznego, w tym: anatomii, fizjologii, farmakologii; nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa medycznego, zdrowia publicznego; spośród podstaw opieki pielęgniarskiej: etyki zawodu pielęgniarki, podstaw pielęgniarstwa, organizacji pracy pielęgniarskiej, zakażeń szpitalnych; Poza tym student powinien wykazać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi z zakresu opieki specjalistycznej – przede wszystkim chorób wewnętrznych i pielęgniarstwa internistycznego; |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Adamkiewicz B., Głąbiński A., Klimek A.: Neurologia dla studentów wydziału pielęgniarstwa, Wolters Kluwer Polska, 2011; 2. Borowicz A., Wieczorowska-Tobis K., Forycka M.: Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych, PZWL, Warszawa 2015; 3. Cambel W.: Objawy kliniczne w neurologii, Urban & Partner, Wrocław 2019; 4. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2015; 5. Kozubski W., Liberski P.: Neurologia- Podręcznik dla studentów medycyny, t.1-2. PZWL, Warszawa 2013; 6. Opara J.: Urazy czaszkowo-mózgowe - Diagnostyka, leczenie, rehabilitacja, PZWL, Warszawa 2016 7. Prusiński A.:Neurologia praktyczna, PZWL, Warszawa 2016; 8. Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NRPiP, Warszawa 2008; Literatura uzupełniająca: 1. Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000; 2. Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003; 3. Adamczyk K.: Turowski K.: Procedury pielęgnowania w neurologii i neurochirurgii. Neurocentrum, Lublin 2007; 4. Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Akademia Medyczna, Bydgoszcz 2002; 5. Fuller G.: Badanie neurologiczne – to proste. PZWL, Warszawa 2005; 6. Jóźwiak S., Michałowicz R.: Neurologia dziecięca w praktyce. BiFolium, Lublin 2001; 7. Kiwerski J.: Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2006; 8. Laidler P.: Rehabilitacja po udarze mózgu. PZWL, Warszawa 2004; 9. Lindsay K. W., Bone I. (wyd. I polskie, red. W. Kozubski): Neurologia i neurochirurgia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2006; 10. Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005; 11. Mumenthaler M., Mattle H.: Neurologia. Urban & Partner, Wrocław2001; |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".