Podstawy pielęgniarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0201-PIEL-1-2080 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pielęgniarstwa |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
(1)Wymagania wstępne i dodatkowe Chemia, biologia z zakresu szkoły średniej (2)Treści kształcenia Wykłady 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Pielęgniarstwo i jego istota 2. Uwarunkowania historyczne, tradycja i kierunki rozwoju zawodu, rola nestorek pielęgniarstwa polskiego i światowego w rozwoju pielęgniarstwa. 3. Definiowanie kluczowych pojęć w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo jako zawód, profesja i nauka. 4. Współczesne tendencje rozwojowe w pielęgniarstwie, rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Aspekty prawne zawodu pielęgniarki. 5. Misja pielęgniarstwa. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki 6. Podstawowe założenia holistycznej opieki pielęgniarskiej. 7. Wprowadzenie w zagadnienia zdrowia. Potrzeby zdrowotne i ich zaspokajanie. 8. Pielęgniarka w zespole interdyscyplinarnym. Udział pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. 9. Odpowiedzialność pielęgniarki w procesie diagnozowania i rehabilitacji. Profilaktyka zakażeń wewnątrzszpitalnych. 10. Przyjęcie chorego do szpitala i oddziału. Pomoc pielęgniarki w rozwiązywaniu problemów towarzyszących hospitalizacji 11. Komunikowanie terapeutyczne z pacjentem. 12. Pielęgnowanie metodą procesu pielęgnowania, procedury gromadzenia informacji o pacjencie i jego rodzinie, diagnoza pielęgniarska, zasady planowania, realizacji i oceny opieki pielęgniarskiej. Dokumentowanie opieki pielęgniarskiej 13. Założenia i istota klasyfikacji diagnoz NANDA i ICNP 14. Pielęgnowanie tradycyjne a pielęgnowanie nowoczesne 15. Ocena stanu, potrzeb, rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych u chorego z zaburzeniami funkcji układów i narządów zmysłów: - układu termoregulacji - układu krwionośnego i oddechowego - układu moczowego - układu pokarmowego - układu nerwowego - narządów zmysłów: oko, ucho - skóry: zmiany na skórze, profilaktyka odleżyn 16. Ogólne zasady planowania opieki pielęgniarskiej nad chorym nieprzytomnym 17. Planowanie opieki pielęgniarskiej nad przewlekle chorym w wieku starszym 18. Chory cierpiący ból, chory umierający. Podstawowe zasady opieki hospicyjno-paliatywnej 19. Procedury przyjęcia chorego do szpitala i oddziału. Przygotowanie chorego do opuszczenia oddziału. 20. Prawa pacjenta w praktyce pielęgniarskiej, dyskusja w oparciu o artykuły z czasopism i własnych przemyśleń Ćwiczenia (wszystkie ćwiczenia prowadzone są w MCSM na fantomach niskiej i pośredniej wierności) I semestr - Wprowadzenie do zajęć w pracowni umiejętności pielęgniarskich. Higieniczne mycie rąk. Zakładanie i zdejmowanie rękawic jednorazowego użycia. - Przygotowanie łóżka na przyjęcie pacjenta. Wyposażenie łóżek szpitalnych, higiena łóżek. - Technika i zasady słania łóżka pustego. - Technika i zasady słania łóżka z pacjentem. - Pomoc pacjentowi w przemieszczaniu się w obrębie łóżka. Technika i zasady zmiany bielizny pościelowej na łóżku pustym i z pacjentem. - Technika i zasady zmiany bielizny osobistej. Technika i zasady zmiany bielizny u pacjentów nieprzytomnych oraz pozostających w pozycjach przymusowych - Podstawowe wiadomościami dotyczące materiałów opatrunkowych. Technika i zasady zakładania opatrunków na górną i dolną kończynę.Technika i zasady zakładania opatrunków na klatkę piersiową, brzuch i głowę. - Ocena stanu powłok skórnych i śluzówek pacjenta. Higiena całego ciała u człowieka zdrowego i chorego, technika i zasady toalety całego ciała u ciężko chorego w łóżku i w wannie. - Higiena jamy ustnej, technika i zasady wykonywania u człowieka zdrowego i ciężko chorego, nieprzytomnego. - Higiena głowy i włosów. Technika i zasady mycia głowy pacjenta leżącego w łóżku. - Skutki unieruchomienia pacjenta. Metody oceny zagrożenia odleżynami. Metody profilaktyki odleżyn i odparzeń, Sposoby oceny stopnia zagrożenia odleżynami stosowane w praktyce pielęgniarskiej - Ocena stanu zdrowia człowieka dorosłego i dziecka: - pomiary antropometryczne (masa ciała, wzrost, obwody ciała), - parametry życiowe (temperatura, oddech, tętno, ciśnienie tętnicze krwi. Narzędzia do oceny pomiarów antropometrycznych – siatki centylowe, BMI - Ocena stanu świadomości pacjenta, wzroku i słuchu. - Pomoc w utrzymaniu aktywności ruchowej pacjenta. - Pozycje ułożeniowe, udogodnienia, ćwiczenia bierne i czynne. Przyrządowe i bezprzyrządowe metody przemieszczania i transportu pacjenta. - Technika i zasady stosowania zabiegów przeciwzapalnych. Stosowanie ciepła, zimna, kąpiele ochładzające, naświetlanie lampą Solux. Kąpiele lecznicze. - Technika i zasady stawiania baniek bezogniowych. - Metody wspomagające wentylację płuc: ćwiczenia oddechowe, wspomaganie odksztuszania wydzielony, drenaż ułożeniowy. Toaleta drzewa oskrzelowego. Pobieranie plwociny i wymazów, pomiar szczytowego przepływ wydechowy (PEF). - Drogi podawania leków. Zasady rozkładania leków – dokumentacja, przygotowanie tacy i wózka z lekami. - - Podawania leków drogą doustną i doodbytniczą. - Prawidłowe parametry krwi, oznaczanie poziomu glukozy we krwi za pomocą glukometru. Metody paskowe- badanie poziomu cukru i cholesterolu II semestr - Podawanie leków przez skórę i błony śluzowe ( do worka spojówkowego, ucha, nosa, pochwy). - Podawanie leków przez układ oddechowy: leki wziewne, inhalacje, doraźnie podanie tlenu, tlenoterapia. - Podawanie leków dotkankowo. Profilaktyka zakażeń przenoszonych drogą krwi. Postępowanie po ekspozycji. - Rodzaje iniekcji. Manipulacja sprzętem jednorazowego użytku. Przygotowanie zestawu do iniekcji. - Wstrzyknięcia śródskórne. Zasady wykonywania prób uczuleniowych - Wstrzyknięcia domięśniowe. Obliczanie dawek leków. - Wstrzyknięcia podskórne. Zasady podawania insuliny techniką tradycyjną i przy użyciu penu, pompy insulinowej. Ketotest. Zasady stosowania insulinoterapii, poradnik dla pacjenta - Technika i zasady nakłucia żyły. Pobieranie krwi do badań diagnostycznych metodą tradycyjną i metodą systemu zamkniętego. - Kaniulacja żył obwodowych. Pielęgnacja i obserwacja cewnika żylnego. Zasady podawanie leków dożylnych. Technika i zasady wykonania kroplowego wlewu dożylnego. Rodzaje płynów infuzyjnych. - - - Zasady podawania leków przez porty naczyniowe. - Kaniulacja żył obwodowych. Pielęgnacja i obserwacja cewnika żylnego. Zasady podawanie leków dożylnych. Technika i zasady wykonania kroplowego wlewu dożylnego. Rodzaje płynów infuzyjnych. - Zasady podawania leków przez porty naczyniowe. - Zasady podawania krwi i preparatów krwiopochodnych. Rodzaje preparatów krwiopochodnych. - Techniki karmienia pacjenta. Technika zakładania sondy do żołądka. Płukanie żołądka. Technika i zasady odżywiania przez sondę i przetokę. Zasady żywienia parenteralnego. - Zabiegi dorektalne. - Pomoc pacjentowi w zakresie wydalania. Technika i zasady enemy u dorosłego i dziecka, zakładanie rurki doodbytniczej, technika wykonania wlewu doodbytniczego. - Zasady i technika zakładania oraz wymiany worka stomijnego. przygotowanie pacjenta do samoobserwacji i samopielęgnacji - Pobieranie kału i wymazu do badań. - Pomoc pacjentowi w zakresie wydalania moczu. Zabiegi prowokacyjne, cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny. Jałowe mycie krocza. Pobieranie moczu do badania. Dobowa zbiórka moczu. Bilans płynów. - Asystowanie do punkcji jamy opłucnej i otrzewnej, mostka i kanału lędźwiowego. - Przygotowanie narzędzi i materiału opatrunkowego do sterylizacji, metody i techniki sterylizacji, kontrola skuteczności sterylizacji. - Technika chirurgicznego mycia rąk. Zakładanie sterylnych rękawiczek i sterylnego fartucha chirurgicznego. - Przygotowanie stolika opatrunkowego . Zaopatrzenie rany po zdjęciu szwów. Skład zestawu do szycia rany. - Pielęgnacja dziecka. Zasady i technika zmiany pieluchy, noszenia i układania dziecka. - Technika pozycji podczas karmienia, pomiary ciężaru i długości ciała, obwodu główki, siatki centylowe. - Pielęgnacja noworodka i niemowlęcia w warunkach domowych. Wskazówki dla rodziców Zaliczenie – końcowe zaliczenie o charakterze praktycznym, samoocena studenta, ocena nauczyciela Zajęcia praktyczne: 5% zajęć praktycznych w semestrze I i w semestrze II odbywa się w MCSM (6+6 godzin) - Omówienie zasad BHP, procedur i regulaminu stanowiskowego - Struktura szpitala (pion leczniczy, diagnostyczny, techniczny). Procedura przyjęcia pacjenta w oddział. Organizacja opieki stacjonarnej nad pacjentem. Zakres świadczonych usług - Indywidualna i zbiorcza dokumentacja szpitala. Zakres informacji zawartych w dokumentacji pacjenta. Zasady korzystania z dokumentacji medycznej. - Komunikowanie się z podopiecznym, jego rodziną i innymi pracownikami medycznymi. Prawa pacjenta w szpitalu. - Zbieranie danych o pacjencie metodą obserwacji, wywiadu, pomiarów bezpośrednich takich jak: tętno, oddech, ciśnienie tętnicze krwi, temperatura ciała, analizy dokumentacji medycznej. - Sprzęt i materiały stosowane w pielęgnacji pacjentów. - Ocena stanu zdrowia pacjenta metodą procesu pielęgnowania. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej. - Postępowanie ze sprzętem jednorazowego użytku. Metody sterylizacji, postępowanie ze sprzętem i materiałem jałowym. Ochrona pielęgniarki przed zakażeniami przenoszonymi drogą krwi. Zakażenia szpitalne – zasady zapobiegania. - Udział pielęgniarki w procesie rehabilitacji - stosowanie pozycji ułożeniowych i udogodnień - zapobieganie skutkom unieruchomienia - profilaktyka odleżyn. - Procedury pielęgniarskie w zakresie higieny, odżywiania, oddychania, wydalania, edukacji - Udział pielęgniarki w procesie leczenia: - podawanie leków droga doustną - podawanie leków drogą iniekcji podskórnych, śródskórnych domięśniowych, dożylnych. - Udział pielęgniarki w procesie diagnostycznym: - pomiary i ocena parametrów życiowych - pobieranie materiałów do badań ( krew, mocz, kał) - pobieranie wymazów. - asystowanie do badań diagnostycznych i punkcji. - Współpraca z zespole terapeutycznym. Zakres kompetencji i odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki i poszczególnych członków zespołu Zasady komunikacji w zespole terapeutycznym Zaliczenie – końcowe zaliczenie o charakterze praktycznym, samoocena studenta, ocena nauczyciela oraz opracowany proces pielęgnowania dowolnie wybranego pacjenta. Praktyka zawodowa: - Poznanie specyfiki i topografii, obowiązujących procedur oraz zasad BHP w oddziale. Zapoznanie z chorymi i zespołem terapeutycznym. Zapoznanie z programem i warunkami zaliczenia i regulaminem praktyk. - Postępowanie ze sprzętem jednorazowego użytku. Metody sterylizacji, postępowanie ze sprzętem i materiałem jałowym. Ochrona pielęgniarki przed zakażeniami przenoszonymi drogą krwi. Zakażenia szpitalne. - Udział pielęgniarki w adaptacji pacjenta do warunków szpitalnych. - Udział pielęgniarki w procesie leczenia: - podawanie leków drogą doustną, drogą iniekcji podskórnych, śródskórnych, domięśniowych, dożylnych oraz przez porty naczyniowe. - Ocena stanu zdrowia pacjenta oraz formułowanie procesu pielęgnowania. - Udział pielęgniarki w procesie diagnostycznym: pomiary i ocena parametrów życiowych, pobieranie materiałów do badań ( krew, mocz, kał), pobieranie wymazów, przygotowanie do badań diagnostycznych. - Ocena stanu zdrowia pacjenta z wykorzystaniem klasyfikacji i diagnoz pielęgniarskich. - Udział pielęgniarki w procesie rehabilitacji tj. stosowanie pozycji ułożeniowych i udogodnień, zapobieganie skutkom unieruchomienia, profilaktyka odleżyn. - Współpraca z zespole terapeutycznym. Zakres kompetencji i odpowiedzialności zawodowej i poszczególnych jej członków. Zasady komunikacji w zespole terapeutycznym. - Procedury pielęgniarskie w zakresie higieny, odżywiania, oddychania, wydalania, edukacji. - Sprzęt i materiały stosowane w pielęgnacji pacjentów. - Wypisanie chorego ze szpitala. Ocena pracy własnej studenta: stopień realizacji celów praktyki, prowadzonej dokumentacji procesu pielęgnowania pacjenta, współpracy studenta z zespołem i z personelem. (3)Metody dydaktyczne i pomoce naukowe Wykład, konwersatoria: wykład informacyjny i konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna ćwiczenia - pokaz, instruktaż, ćwiczenia w oparciu o procedurę, inscenizacja, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna zajęcia praktyczne - ćwiczenia praktyczne, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela, seminarium Praktyka zawodowa - ćwiczenia praktyczne, metoda problemowa, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem opiekuna |
Literatura: |
Literatura podstawowa Ciechaniewicz W. (red): Pielęgniarstwo - Ćwiczenia., W-wa, PZWL, 2006 Górajek-Jóźwik J.(red): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej., W-wa, PZWL, 2007 Ślusarska B. (red)., Zarzycka D., Zahradniczek K.: Podstawy pielęgniarstwa., Wyd. Czelej, Lublin 2004 Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007. Kózka Maria, Płaszewska-Żywko Lucyna: Procedury Pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2009 Kózka M. Płaszewska-Żywko: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. W-wa, PZWL, 2008 Kompendium pielęgniarstwa Huber Andreas 2014 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2017 Czekirda M.: Obliczanie dawek leków Wydanie: 1, PZWL Wydawnictwo Lekarskie,Warszawa 2017 Ciemierz R., Gibiński M., Dokumentacja medyczna w praktyce pielęgniarki i położnej Warszawa, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2016 Szewczyk M.T.; Jawień A.: Leczenie ran przewlekłych Wydanie: 2, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2019 Kędziora-Kornatowska K, Krajewska-Kułak E, Muszalik M.: Repetytorium z pielęgniarstwa Podręcznik dla studiów medycznych. Wydanie: Warszawa, 1, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2019 Zahradniczek K (red.): Pielęgniarstwo Podręcznik dla studiów medycznych Wydanie: Warszawa, 1, PZWL 2018 Majda A, Ślusarska B, Zarzycka D(red.): Umiejętności pielęgniarskie Katalog check-list Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa Wydanie: Warszawa, 1, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2019 Literatura uzupełniająca Krupiewicz A.: Podstawy pielęgniarstwa Repetytorium przedegzaminacyjne Wydanie: 1, Wyd. Edra Urban & Partnerzy 2018 Poznańska S., Płaszewska-Żywko L.: Wybrane modele pielęgniarstwa. Kraków, Wyd. CMUJ, 2001 Budynek M., Nowacki C.: Opatrywanie ran wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008 Dzirba A: Wstrzyknięcia domięśniowe. Podręcznik dla studiów medycznych, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2010 Czasopisma: Pielęgniarka i Położna, Pielęgniarstwo XXI wieku, Magazyn Pielęgniarki i Położnej, Problemy pielęgniarstwa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 Zna i rozumie uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa; C.W.1 2 Zna i rozumie pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia; C.W.2 3 Zna i rozumie funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej; C.W.3 4 Zna i rozumie proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej; C.W.4 5 Zna i rozumie klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; C.W.5 6 Zna i rozumie istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman); C.W.6 7 Zna i rozumie istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; C.W.7 8 Zna i rozumie zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; C.W.8 9 Zna i rozumie zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej; C.W9 10 Zna i rozumie zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; C.W10 11 Zna i rozumie udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia ,profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji; C.W11. 12 Zna i rozumie zasady żywienia osób zdrowych i chorych w różnym wieku oraz żywienia dojelitowego i pozajelitowego; C. W23. 13 Zna i rozumie podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki; C.W28 14 Zna i rozumie pojęcie zakażeń związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w tym zakażeń szpitalnych, z uwzględnieniem źródeł i rezerwuaru drobnoustrojów w środowisku pozaszpitalnym i szpitalnym, w tym dróg ich szerzenia; C. W36 15 Zna i rozumie mechanizm i sposoby postępowania w zakażeniu krwi, zakażeniu ogólnoustrojowym, szpitalnym zapaleniu płuc, zakażeniu dróg moczowych i zakażeniu miejsca operowanego; C.W38. 16 Zna i rozumie metody samooceny pracy zespołu; C.W.47 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 Potrafi stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; C.U1. 2 Potrafi gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; C.U2. 3 Potrafi ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną C.U3. 4 Potrafi monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; C.U4. 5 Potrafi dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; C.U5. 6 Potrafi wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi, i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; C.U6. 7 Potrafi prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; C.U7. 8 Potrafi wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); C.U8. 9 Potrafi pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; C.U9. 10 Potrafi stosować zabiegi przeciwzapalne; C.U10. 11 Potrafi przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; C.U11. 12 Potrafi podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; C.U12. 13 Potrafi. wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; C.U13. 14 Potrafi. wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; C.U14. 15 . Potrafi. zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego; C.U15. 16 Potrafi. wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); C.U16. 17 Potrafi. przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod; C.U17. 18 . Potrafi. wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; C.U18. 19 Potrafi wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; C.U19. 20 Potrafi wykonywać zabiegi higieniczne; C.U20. 21 Potrafi pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; C.U21 22 Potrafi oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; C.U22. 23 Potrafi wykonywać zabiegi doodbytnicze; C.U23. 24 Potrafi zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik; C.U24. 25 Potrafi zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; C.U25. 26 Potrafi prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; C.U26. 27 Potrafi rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce pielęgniarskiej; C.U27. 28 Potrafi uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia; C.U31. 29 Potrafi podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole; C.U38. 30 Potrafi monitorować zagrożenia w pracy pielęgniarki i czynniki sprzyjające występowaniu chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy; C.U39. 31 Potrafi wdrażać standardy postępowania zapobiegającego zakażeniom szpitalnym; C.U48. 32 Potrafi stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współpracowników przed zakażeniami C.U49. KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną O.K1. 2 przestrzegania praw pacjenta O.K2. 3 samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; O.K3. 4 ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe; O.K4. 5 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu O.K5. 6 przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; O.K6. 7 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K7. |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Wykłady: Metody sprawdzania: test na zakończenie przedmiotu (2 semestr), esej na zaliczenie 1 semestru, kryteria oceny eseju: 1. Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy pielęgniarskiej oraz wiedzy zawartej w naukach humanistycznych. 2. Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów. 3. Logiczny układ treści, plan eseju, osobista refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów w przypadku eseju polemicznego. 4. Dobór literatury i poprawny jej zapis II. Kryteria oceny wiadomości: 1. Opanowanie całego materiału programowego, wiązanie wiedzy w logiczny układ, właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk, umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela, posługiwanie się poprawnym językiem, stylem i terminologią naukową. III. Ćwiczenia w pracowni umiejętności: 1. Metody sprawdzania: - test wiadomości, sprawdzian umiejętności: Student: 1. podaje cel, wskazania, p/wskazania, niebezpieczeństwa zabiegu 2. zgodnie z zasadami i procedurą: a) przygotuje pacjenta do zabiegu, b) przygotuje zestaw do zabiegu, c) wykona zabieg, d) uporządkuje zestaw i udokumentuje wykonanie zabiegu po szkoleniu z egzaminu OSCE nauczycieli akademickich – egzamin z zaliczenia pracowni (ćwiczenia) ta metodą IV. Zajęcia praktyczne: metody sprawdzania: obserwacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej chorego, ocena prowadzonej dokumentacji, sprawdzian umiejętności praktycznych, sprawdzian ustny kryteria oceny: 1. Rozpoznawanie braków własnej wiedzy albo umiejętności i poszukiwanie sposobów ich uzupełnienia. 2. Postępowanie zgodne z procedurami. 3. Zachowanie tajemnicy zawodowej. 4. Okazywanie szacunku i indywidualne traktowanie pacjenta. 5. Okazywanie uczciwości i sprawiedliwości w praktyce. V. Praktyka zawodowa: Ocena osiągnięcia założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności: • sprawdzian ustny (bieżący opisy przypadków klinicznych - ustalenie i prezentacja opieki pielęgniarskiej) • pisemny (prowadzenie procesu pielęgnowania pacjenta) • sprawdzian praktyczny: ćwiczenia praktyczne Ocena osiągnięcia założonych efektów zakresie postaw: przez opiekuna zawodowego i opiekuna dydaktycznego (nauczyciela akademickiego), personel oddziału VI. Ocena pracy własnej studenta: stopnia realizacji celów praktyki, prowadzonej dokumentacji procesu pielęgnowania pacjenta, współpracy studenta z zespołem i z personelem. Ocenie podlega: Zarządzanie opieką 1. Rozpoznawanie i relacjonowanie zagrożeń, które mogą być niebezpieczne dla pacjenta, studenta i innych członków interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. 2. Jasne, dokładne wypełnianie dokumentacji. 3. Prawidłowe wykonanie obliczeń, np. dawki leku, stężenia preparatu dezynfekcyjnego. 4. Praca efektywna z pacjentami i członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. Świadczenie opieki 1. Ocena stanu pacjenta przez obserwację i wywiad. 2. Bezpieczny, rzetelny pomiar, zapisywanie, interpretacja wyników: temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego. 3. Bezpieczne i skuteczne prowadzenie opieki przez pomaganie pacjentowi w zaspokojeniu potrzeby: jedzenia i picia, higieny osobistej, wydalania, oddychania, wypoczynku, zmianie pozycji, poruszaniu i transporcie. 4. Bezpieczny udział w procesie leczenia, tj. w podawaniu leków przez: układ oddechowy (inhalacje, tlen), skórę (maści, kremy), błony śluzowe (krople do oka), podskórnie (insulina, preparaty heparyny). 5. Bezpieczny udział w procesie diagnozowania: pobranie krwi żylnej i włośniczkowej, pobranie moczu, plwociny, kału do badania, założenie venflonu. 6. Nawiązywanie kontaktu z pacjentem i członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. 7. Zapewnienie prywatności i godności pacjentowi. Kryteria oceny: Obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych w programie. Samokształcenie: Przygotowanie odpowiedzi pisemnych na temat 10 zagadnień. Ćwiczenia praktyczne – pokaz i omówienie 10 zabiegów (I semestr), 5 zabiegów (II semestr) . Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną zaliczenie umiejętności, dokumentowanie pielęgnowania chorego, zaliczenie poszczególnych tematów zajęć, obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach. Praktyki zawodowe: Zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenie praktyki zawodowej: • obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach • punktualne uczęszczanie na zajęcia • przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej • zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności • prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego • kultura osobista, staranne umundurowanie W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zajęcia z zajęć praktycznych i praktyki zawodowej muszą być zrealizowane w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
Praktyka zawodowa
Wykład
Zajęcia praktyczne
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Zofia Komorowska, Mirosława Maślakiewicz, Grażyna Muszyńska, Barbara Sikora, Małgorzata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".