Patologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0201-PIEL-1-2040 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologia |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
(1)Wymagania wstępne i dodatkowe 1. Znajomość anatomii człowieka 2. Znajomość fizjologii człowieka 3. Podstawowa znajomość cytofizjologii (2)Treści kształcenia Patomorfologia - Wykłady Wprowadzenie do przedmiotu ( zapoznanie z podstawami pojęciami patologii ogólnej, zadania patomorfologa, badanie sekcyjne zwłok, definicje i kryteria śmierci, znamiona śmierci, badanie tkanek organizmu). Zmiany postępowe i wsteczne. Patomorfologia zapaleń. Zaburzenia krążenia. Patologia układowa (na przykładzie najczęstszych chorób narządów układu oddechowego, układu pokarmowego, wątroby, trzustki, dróg żółciowych, układu moczowo-płciowego i gruczołu sutkowego. Biologia ogólna nowotworów. Patofizjologia - Ćwiczenia 1. Termoregulacja, hipotermia, hipertermia, gorączka; 2. Białkomocz (przyczyny, objawy, skutki), utrudnienie odpływu moczu (przyczyny, objawy, skutki) 3. Astma i POChP (przyczyny, objawy, skutki), kaszel, krwioplucie, czkawka i inne objawy chorób układu oddechowego (przyczyny, objawy i skutki) 4. Lewokomorowa niewydolność krążenia, ostra i przewlekła (przyczyny, objawy, skutki). 5. Prawokomorowa niewydolność krążenia, ostra i przewlekła (przyczyny, objawy, skutki) Tematyka zajęć-bez bezpośredniego udziału nauczyciela 1. Samodzielne opracowanie procedury postępowania personelu pielęgniarskiego w przypadku zgonu pacjenta (od momentu stwierdzenia stanu agonalnego do opuszczenia oddziału przez zwłoki i odesłania dokumentacji) z uwzględnieniem metody postępowania z rodziną zmarłego i ewentualność wykonywania badania pośmiertnego. 2. Samodzielne opracowanie procedury postępowania personelu pielęgniarskiego z materiałem do badania histopatologicznego od momentu jego pobrania do momentu odbioru przez Z. P. 3. Charakterystyka pewnych oznak śmierci człowieka. 4. Patologia narządowa (choroba niedokrwienna serca i nadciśnieniowa, niedokrwienne uszkodzenie mózgu, marskość wątroby, zapalenia nerek) 5. Choroba kesonowa (3)Metody dydaktyczne i pomoce naukowe Do wyboru: wykład, wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna, analiza indywidualnego przypadku, metoda projektowa, metoda warsztatowa, seminarium, burza mózgów, techniki dramowe. 1. Praca z podręcznikiem (samokształcenie); 2. Prezentacje multimedialne; 3. Wykłady |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Patologia / Alan Stevens, James Lowe ; red. nauk. wyd. pol. Elżbieta Korobowicz ; [przekł. z jęz. ang. Jerzy Barycki et al.]. - Lublin : Wydawnictwo Czelej, cop. 2004 Patologia / Daniel J. O'Connor [oraz] Bethan Goodman Jones - aut. 1 wyd. ; 1 wyd. pol. pod red. Włodzimierza T. Olszewskiego ; [tł. z ang. Włodzimierz T. Olszewski et al.]. - Wrocław : Elsevier Urban & Partner, cop. 2007. Patologia : podręcznik dla licencjackich studiów medycznych / Stefan Kruś. - Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL, 2006. Zarys patomorfologii : podręcznik dla studentów pielęgniarstwa / pod red. Macieja Kajora ; [aut. Grażyna Bierzyńska-Macyszyn et al.]. - Katowice : Śląska Akademia Medyczna, cop. 2003. Patofizjologia Człowieka, A. Badowska-Kozakiewicz PZWL, Warszawa 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Patomorfologia Kliniczna. Kruś Stefan: PZWL, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu; A.W.6 2 wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, układu trawiennego, układu hormonalnego, układu metabolicznego, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego A.W.7 3 czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne A.W.8 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych A.U.2 KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. O.K.7 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 0% - 59,99% Nie posiada wymienionych umiejętności Nie posiada wymienionych kompetencji Na ocenę 3 60 % - 74,99% W dostateczny sposób opanował wymienione umiejętności W dostateczny sposób opanował wymienione kompetencje Na ocenę 3,5 75% - 79,99% Dość dobrze opanował wymienione umiejętności Dość dobrze opanował wymienione kompetencje Na ocenę 4 80 – 88,99% Dobrze opanował wymienione umiejętności Dobrze opanował wymienione kompetencje Na ocenę 4,5 89% - 94,99% W znacznym stopniu opanował wymienione umiejętności W znacznym stopniu opanował wymienione kompetencje Na ocenę 5 95% - 100% Bardzo dobrze opanował wymienione umiejętności Bardzo dobrze opanował wymienione kompetencje PRACA INDYWIDUALNA STUDENTA - Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i/lub dodatkowymi materiałami; Przygotowanie prac zaliczeniowych; Przygotowanie, realizacja i ewaluacja projektów; Przygotowanie się do zaliczenia i/lub egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | PIOTR JAMROZIK | |
Prowadzący grup: | PIOTR JAMROZIK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".