Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0201-PIEL-1-2020 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
(1)Wymagania wstępne i dodatkowe Biologia, chemia i fizyka z zakresu szkoły ponadpodstawowej – rozszerzona Ukończony cykl zajęć z biochemii i biofizyki oraz anatomii (studia) (2)Treści kształcenia Cel kształcenia: Student opisuje funkcjonowanie poszczególnych jego układów z nawiązaniem do aspektów klinicznych, analizuje fizjologiczne procesy zachodzące w organizmie ludzkim i wdraża elementy wiedzy w praktyce zawodowej. Treści Kształcenia: 1. Funkcje życiowe człowieka. 2. Neurohormonalna regulacja procesów fizjologicznych. 3. Wyższe czynności ośrodkowego układu nerwowego. 4. Fizjologia układu sercowo-naczyniowego. Układ naczyniowy, hemodynamika i autoregulacja tkankowego przepływu krwi. 5. Układ hormonalny- oś Podwzgórze-Przysadka –Nadnercza; hormony tropowe, endokrynne, parakrynne i autokrynne. 6. Fizjologia układu oddechowego, mechanika i regulacja oddychania,. Krążenie płucne i wymiana gazowa, oddychanie wewnętrzne i zewnętrzne 7. Fizjologia nerek, filtracja nerkowa. Produkcja moczu. 8. Układ renina-angiotensyna. 9. Regulacja równowagi wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Układ trawienny-czynności motoryczne i wydzielnicze. 10. Hormony jelitowe. Trawienie i wchłanianie substancji w jelitach. Przemiana materii. 11. Metaboliczne regulacje stanu otyłości i anoreksji oraz bulimii. 12. Metaboliczne regulacje osteoporozy 13. Regulacja metaboliczna wykorzystania substratów energetycznych w wysiłku, ciąży oraz laktacji 14. Witaminy – rola i znaczenie w procesach metabolicznych, wpływ niedoborów witamin, witamina D i jej funkcja hormonalna (3)Metody dydaktyczne i pomoce naukowe Wykład – przekaz multimedialny z możliwością interakcji wykładowca-student (np. pytanie-odpowiedź) Ćwiczenia – aktywny udział studentów zajęciach – weryfikacja wiedzy zdobytej na wykładach i podczas prqcy własnej studenta; prezentacje multimedialne przygotowywane przez studentów; itp. Laboratoria – ćwiczenia praktyczne wykonywane w laboratorium – analiza płynów ustrojowych: krew, mocz itp.- przy użyciu profesjonlnego sprzętu laboraoryjno/diagnostycznego (pipety automatyczne, mikrowirówki, spektrofotometr, aparat do analizy moczu itp.); oznaczanie aktywności enzymów wątrobowych i stężenia bilirubiny w surowicy krwi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Fizjologia człowieka - pod redakcją S. Konturka, Elsevier 2013 Ilustrowana fizjologia człowieka, Stefan Silbernagl, PZWL, Warszawa 2010 Fizjologia człowieka z elementami Fizjologii Stosowanej i Klinicznej, Traczyk, Trzebski, PZWL, Warszawa 2015 Fizjologia człowieka. Konturek, pod redakcją T. Brzozowskiego, Urban&Partner 2019 Literatura uzupełniajaca: Thor Piotr.: Podstawy patofizjologii człowieka. Podręcznik dla studentów i lekarzy. 2001 Maśliński Sławomir, Ryżewski Jan (red.): Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2009 Biochemia Harpera, red. R. Murray, PZWL, Warszawa 2008 Leokadia Kłyszejko – Cytobiochemia, PZWL, Warszawa 2016 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 A.W2 neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych i elektrofizjologicznych zachodzących w organizmie; A.W2. 2 udział układów i narządów organizmu w utrzymaniu jego homeostazy; A.W3. 3 fizjologię poszczególnych układów i narządów organizmu A.W4. 4 podstawy działania układów regulacji (homeostaza) oraz rolę sprzężenia zwrotnego dodatniego i ujemnego A.W5. 5 witaminy, aminokwasy, nukleozydy, monosacharydy, kwasy karboksylowe i ich pochodne, wchodzące w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych A.W14. 6 mechanizmy regulacji i biofizyczne podstawy funkcjonowania metabolizmu w organizmie A.W15 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystywać znajomość topografii narządów ciała ludzkiego A.U1. 2 łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych A.U2. 3 współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biochemii i biofizyki A.U5. KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K7. |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratoria – wejściówki; kolokwia pisemne (pytania otwarte), aktywność na zajęciach Ćwiczenia – aktywność na zajęciach, kolokwia, prezentacje Wykład – egzamin pisemny składający się z różnego rodzaju pytań – otwartych, częściowo otwartych i testowych. Samokształcenie – zaliczenie bez oceny - obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
Laboratorium
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Soin | |
Prowadzący grup: | AGNIESZKA MICHALSKA, Joanna Soin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".