Socjologia (ĆW)
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0201-PIEL-1-1172S |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
| Nazwa przedmiotu: | Socjologia (ĆW) |
| Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
| Grupy: |
Pielęgniarstwo, semestr I, tryb stacjonarny |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
0.50
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata i problematyki zawodowej oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni. |
| Pełny opis: |
1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia; rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 3. Człowiek jako istota społeczna. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. Rodzina w perspektywie socjologicznej. Geneza rodziny. Historyczno-kulturowa zmienność form życia rodzinnego. Społeczne funkcje rodziny. 6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 7. Problematyka władzy. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: J. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; B. Tobiasz-Adamczyk, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Znak, Kraków 2000 B. Tobiasz-Adamczyk B, Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Znak, Kraków 2002 |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”): Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu socjologii i nauk społecznych; podstawowe zależności i mechanizmy dotyczące podstawowych procesów, struktur i instytucji społecznych; zna problematykę relacji człowiek a środowisko społeczne; zna problematykę społecznego zróżnicowania i nierówności społecznych i rozumie jej wagę dla rozwoju społecznego. UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): operować podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i nauk społecznych; opisywać zjawiska społeczne w kategoriach procesów, struktur i instytucji społecznych; dokonywać krytycznej obserwacji i analizy zjawisk społecznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): świadomego i refleksyjnego uczestnictwa w życiu społecznym; przyjęcia postawy analitycznej i krytycznej wobec zjawisk świata społecznego. Przejawiania zrozumienia i empatii w relacjach międzyludzkich oraz poszanowania podmiotowości własnej i innych. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy na zajęciach. Sprawdzian pisemny. Ocena ze sprawdzianu pisemnego ustalana jest według skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 Sprawdzian pisemny jest podstawą wystawienia oceny końcowej. |
| Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Aleksandra Stankiewicz | |
| Prowadzący grup: | Aleksandra Stankiewicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Bez prerekwizytów |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Tobiasz-Adamczyk B. (2000), Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Znak, Kraków 2. Tobiasz-Adamczyk B. (2002), Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Znak, Kraków 3. Szacka B. (2003), Wstęp do Socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 4. Sztompka P. (2002), Socjologia, Znak, Kraków 5. Giddens A. (2004), Socjologia, PWN Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Kawczyńska-Butrym Z., Taranowicz L, Majchrowska A. (2000), Wybrane elementy socjologii dla pielęgniarek, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2. Ostrowska A. (2009), Socjologia medycyny. Podejmowane problemy. Kategorie analizy, IFiS PAN, Warszawa 3. Firkowska-Mankiewicz A. (1990), Rodzina a problemy zdrowia i choroby, Warszawa, CPBP 09.02. 4. Kawczyńska-Butrym Z. (2008), Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Lublin, Wyd. Makmed. 5. Ostrowska A. (2005), Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa. Warszawa, IFiS PAN. 6. Piątkowski W., Brodniak W.A. (2005), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna. Tyczyn, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza. 7. Popielski K. Skrzypek M., Albińska E. (2010), Zdrowie i choroba w kontekście psychospołecznym. Lublin, Wyd. KUL. 8. Skrzypek M. (2011), Perspektywa chorego w socjologii choroby przewlekłej. Lublin Wyd. KUL. 9. Sokołowska M (1986), Socjologia medycyny. Warszawa, PZWL. 10. Sztompka P., Bogunia-Borowska M.(2008), Socjologia codzienności. Kraków, Wyd. Znak. 11. Woźniak Z. (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Warszawa, Wyd. „Academica”. 12. Cialdiny R. (2014), Wywieranie wpływu na innych, teoria i praktyka, Warszawa: GWP. 13. Holler I. (2015), Porozumienie bez przemocy, Warszawa: Czarna Owca. 14. Witkowski J. (2006), Rozwiązywanie konfliktów, Wrocław, Moderator. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Tomasz Krakowiak | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Krakowiak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata i problematyki zawodowej oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni. |
|
| Pełny opis: |
1. Zdrowie i choroba jako zjawisko i społeczny problem. 2. Socjologiczna kategoria instytucji totalnych wg. E. Goffmana 3. Relacja medyk - pacjent w perspektywie socjologicznej. 4. Nierówności społeczne w kontekście nierówności w dostępie do zdrowia. 5. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. 6. Sfera publiczna i jej socjogeneza. Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 7. Socjologia stylów życia. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: J. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; B. Tobiasz-Adamczyk, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Znak, Kraków 2000 B. Tobiasz-Adamczyk B, Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Znak, Kraków 2002 |
|
| Uwagi: |
- |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Marcin Madziała | |
| Prowadzący grup: | Marcin Madziała | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zdobycie przez studenta wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć i kategorii socjologii ogólnej. Przedmiot przedstawia społeczny obraz zdrowia i choroby w aspekcie socjologii medycyny. Celem jest ponadto poznanie zachowań związanych ze zdrowiem i chorobą jako istotnego elementu wiedzy o społeczeństwie. Celem jest również kształtowanie świadomości studentów w aspekcie humanizacji medycyny, świadomości o wieloprzyczynowości choroby i konieczności holistycznego podejścia do pacjenta i jego problemów zdrowotnych. Treści programowe realizowane są zgodnie w odniesieniu do efektów kształcenia określonych w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573). |
|
| Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części "Informacje o zajęciach w cyklu". |
|
| Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Ostrowska A. (red.), Socjologia medycyny, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. 2. Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2002. 3. Tobiasz-Adamczyk B.: Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000. 4. Tobiasz-Adamczyk B.: Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. 5. Kowalska Joanna, Dziurla Rafał, Bargiel-Matusiewicz Kamilla. Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Red. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2018, 173 s. ISBN 978-83-235-3547-8, doi: https://doi.org/10.31338/uw.9788323535478 6. Jarema, Marek. Uzależnienia i substancje psychoaktywne. Red. . Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018, 201 s. ISBN 978-83-200-5593-1 LITERATURA DODATKOWA: 1. Tobiasz-Adamczyk B., Szafraniec K., Bajka J.: Zachowania w chorobie. Opis przebiegu choroby z perspektywy pacjenta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999. 2. Sztompka P.: Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006. 3. Turner J.: Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 1998. 4. Jędrzejko, Mariusz. Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych. Red. . Warszawa: Aspra, 2012, 165 s. ISBN 978-83-754-5047-7 |
|
| Uwagi: |
Student jest zobowiązany posiadać należyte przygotowanie na każde zajęcia poprzez opanowanie materiału dotychczas przedstawionego. Studenta obowiązuj obecność na wszystkich zajęciach, a także czynny i aktywny udział podczas ich przebiegu. Niespełnienie warunków 100% uczestnictwa w zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia końcowego. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Tomasz Krakowiak | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Krakowiak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata i problematyki zawodowej oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni. |
|
| Pełny opis: |
1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia; rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 3. Człowiek jako istota społeczna. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. Rodzina w perspektywie socjologicznej. Geneza rodziny. Historyczno-kulturowa zmienność form życia rodzinnego. Społeczne funkcje rodziny. 6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 7. Problematyka władzy. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: J. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; B. Tobiasz-Adamczyk, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Znak, Kraków 2000 B. Tobiasz-Adamczyk B, Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Znak, Kraków 2002 |
|
| Uwagi: |
- |
|
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
