Terapia i rekreacja ruchowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0201-KOSM-1-5061N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1012) Pielęgnacja włosów i urody
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia i rekreacja ruchowa |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Terapia rekreacyjna może przybierać różne formy. Działania terapeutyczne mogą obejmować sport, taniec, czas spędzany ze zwierzętami, techniki zmniejszania stresu, muzykę, gry i wycieczki społeczne. Działania te zapewniają stymulację psychiczną i fizyczną uczestników zajęć, a niektóre działania pomagają rozwinąć określone umiejętności. Czasami stosuje się terapię rekreacyjną, aby pomóc zbudować pewność siebie, poprawić umiejętności społeczne, a nawet bardziej zintegrować się ze swoją społecznością. |
Pełny opis: |
WYKŁADY Historia rekreacji ruchowej i jej uwarunkowania. Wybrane zagadnienia rekreacji ruchowej. Metodyka rekreacji ruchowej. Metody i formy rekreacji ruchowej. Planowanie procesu rekreacji. Ocena w rekreacji. ĆWICZENIA Gry i zabawy ruchowe. Gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne-stretching, yoga. Ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej-metoda obwodu stacyjnego, podstawy crossfit. Zimowe formy rekreacji ruchowe-nordikwalking. Pływanie w rekreacji ruchowej-aquaaerobik,gimnastyka w wodzie. Terapeutyczne formy rekreacji ruchowej-dogoterapia,agility,hipoterapia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: „Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej“-G.Bielec,W.Płtorak,K.Warchoł Wyd.Proksenia&Uniwersytet Rzeszowski ,Kraków 2011. „Wprowadzenie do fizjologii i metodyki rekreacji ruchowej“-A. Eberhardt Wyd.ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna ,2011 „Optymalizacja treningu sportowego i zdrowotnego z perspektywy psychologii „-J.Blecharz Małgorzata Siekańska, Aleksandra Tokarz Wyd.AWF Krak,2012 Literatura dodatkowa: „Metodyczne podstawy aqua fitness“- Figurska Aneta, Stasikowska Izabela ,dr Beata Zysiak-Christ „ Psychomotoryka – ruch pełen znaczeń.“- Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L., Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu,2008 „Joga i Ajurweda”-Bartosz niedaszkowski,Wyd.Galaktyka,Łódź 2020 “Dogoterapia w pigułce”-Marta Paszkiewicz,Wyd.Psychoskok. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna proces rozwoju osobniczego od dzieciństwa poprzez dojrzałość do starości Posiada ogólną znajomość dotyczącą budowy i funkcji organizmu człowieka oraz biomechanicznej analizy postawy ciała i ruchów Zna aspekty rozwojowe aktów ruchowych człowieka w różnym ujęciu procesu uczenia się i nauczania ruchów, wykorzystywania różnych form aktywności w nauczaniu ruchów oraz planowania i kontrolowania procesu. Umiejętności: Potrafi w sposób właściwy wykorzystywać różne formy aktywności w nauczaniu ruchów oraz planowaniu i kontrolowaniu procesu opanowywania umiejętności ruchowych Potrafi wskazać podłoże i wyjaśnić kształtowanie się kontroli postawy ciała, wzorców ruchowych, nawyków ruchowych Potrafi zastosować pomoce do ćwiczeń oraz poinstruować i nauczyć pacjentów korzystania z tych przedmiotów Potrafi planować i realizować działania z zakresu rekreacji ruchowej Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej niezbędnych do poprawnego demonstrowania i przeprowadzania zajęć rekreacji ruchowej. Kompetencje społeczne: Rozumie konieczność ustawicznego kształcenia się oraz rozwoju zawodowego Jest świadom własnych ograniczeń i potrafi zwrócić się o pomoc do innych ekspertów Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady – egzamin pisemny z oceną Ćwiczenia – ocena na podstawie: 1)100% obecności na zajęciach- w uzasadnionych i usprawiedliwionych przypadkach dopuszcza się nieobecnosc na dwóch zajęciach; na zajęcia ruchowe wymagany jest strój sportowy i przygotowanie do zajęc w zakresie praktycznym ( maty,piłki,kije do nordic walkingu,koce itp.) odpowiednio do tematyki zajęć oraz merytorycznym-(brak przygotowania"-"); 2)ocenie podlega każdorazowe przygotowanie zadania domowego zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami, dobór ćwiczeń,metod i pomocy w zalezności od rodzaju zadania,sposób realizacji zagadnienia oraz zaangażowanie podczas zajęć zarówno przedstawiającego projekt jak i grupy uczestniczącej w zadaniu(słowna ocena zawierająca wskazówki do korekty); 3)ocenie podlega merytoryczne przygotowanie wyznaczonego toku lekcyjnego jako podsumowanie całości zajęć (w formie papierowej lub elektronicznej) oraz przeprowadzenie zaj.w/g konspektu; w przypadku nieobecności lub niedyspozycji na zaj.ruchowych dopuszcza się odrobienie zajęć z inną grupą po wcześniejszym zgłoszeniu tego faktu wykladowcy; Ocena końcowa jest średnią z w/w punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Neubart | |
Prowadzący grup: | Ewa Neubart | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".