"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0201-DIET-1-1020
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia II
Jednostka: Instytut Nauk o Zdrowiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

(1)WYMAGANIA WSTĘPNE:

Podstawowe wiadomości z zakresu biologii (nauki o człowieku)

(2)Forma zajęć – wykłady (12h):

1. Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu anatomii: komórka, tkanka, układ, narząd. Budowa ciała ludzkiego oraz jego układy. Okolice i linie ciała ludzkiego. Określenie orientacyjne w przestrzeni – płaszczyzny i osie ciała

2. Budowa ogólna układa pokarmowego. Topografia jamy brzusznej. Podział układu pokarmowego. Budowa ściany układu pokarmowego

3.Budowa i funkcje narządów jamy ustnej.

4. Budowa i funkcje gardła, przełyku, żołądka.

5. Budowa i funkcje jelita cienkiego

6. Budowa i funkcje jelita grubego

7. Gruczoły układu pokarmowego – ogólna charakterystyka. Unaczynienie i unerwienie narządów jamy brzusznej

8. Budowa i funkcje gruczołów ślinowych – topografia

9.Budowa, położenie, funkcje trzustki.

10.Budowa, położenie, funkcje wątroby. Najczęstsze schorzenia wątroby. Wątroba - krążenie wrotne i drogi żółciowe

11. Rozwój otrzewnej. Zaburzenia rozwojowe. Przepukliny. Narządy wewnątrzotrzewnowe i zewnątrzotrzewnowe. Jama otrzewnej

12.Anatomia przestrzeni zaotrzewnowej.

Forma zajęć – ćwiczenia:

1. Zapoznanie studenta z celami, efektami kształcenia i sposobami ich weryfikacji, treściami programowymi, literatura oraz sprawami organizacyjnymi. – 1h

2. Histologia układu pokarmowego 1. Budowa przewodu pokarmowego. Ogólny schemat budowy ściany przewodu pokarmowego. 2. Budowa histologiczna ściany przełyku (błona śluzowa, błona podśluzowa z gruczołami, połączenie przełykowo-żołądkowe – zwieracz dolny przełyku; błona mięśniowa – typy mięśniówki; błona zewnętrzna – przydanka). – 2h

3. Budowa histologiczna ściany żołądka (błona śluzowa – dołki żołądkowe, nabłonek, blaszka właściwa z gruczołami, mięśniówka śluzówki; omówienie rodzajów komórek budujących nabłonek gruczołów dna i trzonu żołądka). -2h

4. Budowa histologiczna jelita cienkiego, Struktura błony śluzowej jelita cienkiego (fałdy okrężne, kosmki jelitowe, mikrokosmki, gruczoły jelitowe). Charakterystyka poszczególnych odcinków jelita cienkiego ze szczególnym uwzględnieniem różnic w budowie błony śluzowej i podśluzowej (wielkość i kształt kosmków, obecność/brak gruczołów w błonie podśluzowej, obecność/brak grudek chłonnych – kępki Peyera). Omówienie składu komórkowego nabłonka jelita cienkiego. -2h

5. Budowa histologiczna jelita grubego i wyrostka robaczkowego ze wskazaniem najbardziej charakterystycznych cech budowy tych odcinków -2h

6. Fizjologia układu pokarmowego. Hormonalna regulacja łaknienia. Mikrobiom i jego rola. Odrębności fizjologiczne wieku dziecięcego [różnice w budowie przewodu pokarmowego, aktywności enzymów trawiennych, objawy niedojrzałości układu pokarmowego: ulewania, kolki, immunologia p pokarmowego, zasiedlanie przewodu pokarmowego drobnoustrojami w zależności od rodzaju porodu i sposobu karmienia] -2h

7. Motoryka przewodu pokarmowego i dróg żółciowych – 2h

(3)POMOCE DYDAKTYCZNE:

1. Prezentacje multimedialne

2. Modele, plansze dydaktyczne

3. Wykład

4. Dyskusja

Literatura:

Anatomia czynnościowa. Maciejewski R., Torres K. Wyd. Czelej 2007

Podstawy anatomii człowieka. Wojtowicz Z. (red.). Wyd. Czelej 2006

Anatomia. Gray. Podręcznik dla studentów. Tom I-III. R.L. Drake, A.W. Vogl, A.W.M. Mitchell, (red. wyd. I polskiego: M. Bruska). Wyd. Elsevier Urban&Partner 2010

Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego i fizjoterapii. Marecki B wyd. AWF Poznań 2004

Anatomia człowieka. Woźniak W. (red.) Wyd. Urban&Partner 2004

Atlas anatomii człowieka. Sobotta J: red. Putz R., Pabst R., Woźniak W., Jędrzejewski K.S, wyd Urban & Partner 2006

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Posiada zaawansowana wiedzę z anatomii, genetyki i fizjologii człowieka (K_W02)

UMIEJĘTNOŚCI:Posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystywać znajomość topografii narządów ciała ludzkiego (A.U2.)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:Jest zdolny do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz zdaje sobie sprawę z potrzeby ciągłego kształcenia się oraz podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych w celu właściwej realizacji zadań zawodowych (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: zajęcia kończą się egzaminem

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

uzyskanie pozytywnej oceny z cząstkowych kolokwiów (forma ustna, pisemna), obejmującego treści realizowane na ćwiczeniach.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie 50% maksymalnej liczby punktów. Obowiązująca punktacja:

50-60% dostateczny,

61-70%dostateczny plus,

71-80% dobry,

81-90% dobry plus,

91-100% bardzo dobry.

Nieusprawiedliwiona nieobecność podczas kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną.

Student może uzyskać oceny cząstkowe za aktywny udział w zajęciach (obserwacja zaangażowania studenta podczas zajęć).

Warunkiem zaliczenia wykładów jest:

udział w zajęciach, zdany pozytywnie egzamin testowy (30 pytań)

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu jest zdobycie 50% maksymalnej liczby punktów (15 punktów). Obowiązująca punktacja:

50-60% dostateczny,

61-70%dostateczny plus,

71-80% dobry,

81-90% dobry plus,

91-100% bardzo dobry.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Bylina
Prowadzący grup: Dorota Bylina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Bylina
Prowadzący grup: Dorota Bylina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)