"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0103-BW-1-2021S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1032) Ochrona osób i mienia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych i o Bezpieczeństwie
Grupy: Bezpieczeństwo wewnętrzne, semestr II, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Brak

Treści kształcenia:

1. Psychologia jako dziedzina nauki. Wymiar teoretyczny i praktyczny. Rys historyczny: Wundt, szkoła würzburska, psychologia aktów, psychologia postaci, funkcjonalizm.

2. Rys historyczny: Behawioryzm i Psychoanaliza

3. Rys historyczny: Psychologia poznawcza i Psychologia humanistyczna.

4. Biologiczne podstawy zachowania: anatomia mózgu i działanie neurotransmiterów na przykładzie działania dopaminy

5. Psychopatologia. Zaburzenia spostrzegania, zaburzenia afektywne, schizofrenia..

6. Psychologia społeczna: założenia, struktury wiedzy społecznej, sądy i oceny.

7. Psychologia społeczna: spostrzeganie innych.

8. Psychologia społeczna: konformizm, posłuszeństwo, mechanizmy wpływu społecznego.

9.Cyberpsychologia: relacja między człowiekiem, a przestrzenią wirtualną na przykładzie dehumanizacji w mediach społecznościowych.

10. Empatia jako problem psychologii moralności: czy powinniśmy kierować się empatią przy pomocy innym?

11. Psychologia międzykulturowa. Wybrane wnioski z badań międzykulturowych.

12. Powtórzenie

Literatura:

Podstawowa:

1. J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka – podręcznik, tom 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016

2. J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka – podręcznik, tom 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016

Uzupełniająca:

1. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2014

2. L. Cierpiałkowska, Psychopatologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013

3. J.W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

4. P. F. William, C.H. Richard, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

5. Spielman, R. M., Jenkins, W. J., Lovett, M. D., & Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Wydawnictwo: OpenStax

Polska.

6. Ogonowska, A. (2018). Cyberpsychologia. Nowe perspektywy badania mediów i ich użytkowników, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 10(4), 5-18.

7. Klimczyk, P. (2021). Korzystanie z mediów społecznościowych, a ich wpływ na funkcjonowanie adolescentów i młodych dorosłych – zarys problemu. Kultura i Wychowanie, 1(19), 41-55.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1 społeczny charakter psychologii jako nauki zajmującej się badaniem

zachowań człowieka, jej historię i przykładowy sposób prowadzenia

badań przez psychologów BW_W01

2 metody badania złożonych zachowań społecznych na przykładzie

badania konformizmu społecznego BW_W03

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1 wyjaśnić procesy psychologiczne warunkujące wydawanie osądu w

grupie społecznej i wskazać dlaczego nie zawsze są one trafne BW_U02; BW_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1 weryfikacji własnych sądów i ocen w oparciu o znajomość

heurystycznych sposób myślenia i innych czynników wpływających na

subiektywne postrzeganie rzeczywistości BW_K02

2 docenienia wartości wiedzy nauk o zachowaniu człowieka jako

wiarygodnego źródła poznania życia społecznego BW_K03

3 uznania zaburzeń afektywnych jako dobrze zbadanych jednostek

nozologicznych i odpowiedniego reagowania na osoby przejawiające

objawy danego zaburzenia BW_K04

4 rozumienia potrzeby rozwoju przez całe życie w oparciu o wiedzę z obszaru współczesnej psychologii rozwoju BW_K06

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy się obowiązkowym egzaminem pisemnym, z którego maksymalna ocena do uzyskania wynosi 4,5 oraz egzaminem ustnym dla tych studentów, którzy chcieliby uzyskać ocenę 5 – warunkiem przystąpienia do egzaminu ustnego jest zaliczenie egzaminu na ocenę 4,5 Egzamin pisemny składa się z 20 pytań testowych z możliwą jedną prawidłową odpowiedzią..

Ocena z egzaminu pisemnego ustalana jest według skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

Egzamin ustny polega na wylosowaniu 2 sytuacji problemowych, skonstruowanych w oparciu o materiały i przykłady prezentowane w trakcie wykładu. Student musi zająć stanowisko w ich sprawie i argumentować to stanowisko na podstawie treści z wykładu.

Oceniana będzie znajomość koncepcji psychologicznych, ich właściwe wykorzystanie do opisu danej sytuacji oraz logiczne powiązanie przez studenta wniosków z koncepcji i odniesieniu ich do sytuacji problemowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Klimczyk
Prowadzący grup: Piotr Klimczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Klimczyk
Prowadzący grup: Piotr Klimczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Klimczyk
Prowadzący grup: Piotr Klimczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Ambroziak
Prowadzący grup: Ewa Ambroziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Ambroziak
Prowadzący grup: Ewa Ambroziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)