"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0103-ADM-1-1070
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura organizacyjna
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych i o Bezpieczeństwie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

(1)Wymagania wstępne i dodatkowe:

Studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu nauki o społeczeństwie, historii kultury oraz bezpieczeństwa państwa.

(2)Treści kształcenia:

1. Pojęcie kultury organizacyjnej w ujęciu interdyscyplinarnym

2. Istota i modele kultury organizacyjnej

3. Składniki kultury organizacyjnej

4. Typy i funkcje kultury organizacyjnej

5. Przejawy kultury organizacyjnej

6. Istota kultury organizacyjnej w zarządzaniu

7. Kształtowanie kultury organizacyjnej w praktyce

8. Kultura organizacyjna w procesie zarządzania administracją

9. Wpływ kultury organizacyjnej na zarządzanie kapitałem

10. Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa

11. Wpływ założeń kulturowych na kształtowanie postaw i zachowań ludzi w organizacji

12. Czynniki oddziałujące na kulturę organizacyjną

13. Kultura organizacyjna przedsiębiorstw wielonarodowościowych

14. Kultura organizacyjna we współczesnych uwarunkowaniach otoczenia

(3)Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Wykłady:

- informacyjne /konwencjonalne/

- z prezentacją multimedialną

Prezentacje multimedialne i referaty studentów

Dyskusje z udziałem studentów nad zagadnieniami programowymi z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy

Literatura:

Literatura podstawowa:

Administracja publiczna, red. J. Hausner, Warszawa 2005

M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Warszawa 2008

D. Osborne, T. Gaebler, Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną, Poznań 1994

A. Kasperek, Kultura przedsiębiorczości. Wprowadzenie do problematyki, Chorzów 2005

Literatura uzupełniająca:

G. Hofstede, G. J. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2007

T. Olejniczak, Czy kultura ma znaczenie? ZZL w japońskich fabrykach w Polsce, Warszawa 2015.

Wielowymiarowa analiza zachowań organizacyjnych (WAZO) w polskich przedsiębiorstwach, red. K. Januszkiewicz, Łódź 2016.

K. Czaińska, Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną przedsiębiorstw wielonarodowościowych, Poznań 2013

M. E. Raynor, M. Ahmed, Trzy reguły. Jak myślą wyjątkowe firmy?, przekład M. Halaba, M. Lipa, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”) wiedzę o człowieku, jako podmiocie różnorodnych stosunków społecznych i struktur (administracyjnych, prawnych, politycznych i ekonomicznych), z uwzględnieniem treści etycznych, socjologicznych i psychologicznych (A_W04);

wiedzę o metodach i narzędziach, pozwalających opisywać struktury, instytucje i procesy społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych instytucji publicznych oraz organizacji społecznych i gospodarczych (A_W05);

wiedzę o normach moralnych i etycznych, w tym dotyczących administracji publicznej w zakresie działalności zawodowej związanej z kierunkiem kształcenia (A_W08).

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”) wykazać umiejętność wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej, w powiązaniu z zachowaniem zasad etycznych (A_U04);

wykazać umiejętność komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy, sprawnego posługiwania się dostępnymi środkami informacji i techniki biurowej, aktywnego uczestnictwa w pracy grupowej oraz organizowania i kierowania niewielkimi zespołami (A_U07);

wykorzystaćumiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, politycznych i prawnych, w szczególności charakterystycznych dla sfery publicznej, do analizowaniazaproponowanych rozwiązań konkretnych proble-mów i przedstawić w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia oraz wdrożyć przyjęte rozwiązania (A_U09).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”) współdziałać w realizowaniu rozmaitych projektów społecznych, objaśniając aspekty prawne, ekonomiczne i zarządcze przedsięwzięć (A_K03);

określać priorytety służące skutecznej realizacji celów indywidualnych i grupowych (A_K04);

zrozumieć potrzebę postępowania etycznego i społecznie odpowiedzialnego w ramach wyznaczonych ról organizacyjnych i zawodowych (A_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Efekty dotyczące wiedzy będą ocenione poprzez test sprawdzający jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 51-59%, ocena dostateczna (3,0).

2. Więcej niż dostateczne - 60-69%, ocena dostateczny plus (3,5).

3. Dobre – 70-79% - ocena dobra (4,0).

4. Więcej niż dobre - 80-89% - ocena dobry plus (4,5).

5. Bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Jezierski
Prowadzący grup: Zdzisław Jezierski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Jezierski
Prowadzący grup: Zdzisław Jezierski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu nauki o społeczeństwie, historii kultury oraz bezpieczeństwa państwa

(2) Treści kształcenia:

1. Pojęcie kultury organizacyjnej w ujęciu interdyscyplinarnym

2. Istota i modele kultury organizacyjnej

3. Składniki kultury organizacyjnej

4. Typy i funkcje kultury organizacyjnej

5. Przejawy kultury organizacyjnej

6. Istota kultury organizacyjnej w zarządzaniu

7. Kształtowanie kultury organizacyjnej w praktyce

8. Wpływ założeń kulturowych na kształtowanie postaw i zachowań ludzi w organizacji

9. Czynniki oddziałujące na kulturę organizacyjną

10. Kultura organizacyjna we współczesnych uwarunkowaniach otoczenia

11. Kultura organizacyjna w procesie zarządzania Policją

12. Kultura organizacyjna w Służbie Ochrony Państwa

13. Kultura organizacyjna w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

14. Współczesna kultura organizacyjna instytucji totalnej na przykładzie Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Warszawie

15. Wpływ kultury organizacyjnej na proces szkolenia nowych funkcjonariuszy Straży Granicznej

16. Kultura organizacyjna działań Państwowej Straży Pożarnej podczas zagrożeń dla ludzi i środowiska

17. Wybrane aspekty kultury organizacyjnej w siłach zbrojnych

18. Kultura organizacyjna w procesie zarządzania administracją

19. Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa

20. Wpływ założeń kulturowych na kształtowanie postaw i zachowań ludzi w organizacji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kultura organizacyjna w służbach mundurowych, red. M. Hermanowski, K. Oblińska, Poznań-Warszawa 2015

2. J. Penc, Kultura i etyka w organizacji. Aspekty pragmatyczne i strategiczne, Szczytno 2010

3. Kultura organizacyjna w siłach zbrojnych, red. M. Cieślarczyk, E. Pomykała, Warszawa 2006

4. Administracja publiczna, red. J. Hausner, Warszawa 2005

5. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Warszawa 2008

6. A. Kasperek, Kultura przedsiębiorczości. Wprowadzenie do problematyki, Chorzów 2005

Literatura uzupełniająca:

1. M. Cieślarczyk, Kultura bezpieczeństwa i obronności, Siedlce 2006

2. K. S. Cameron, R. E. Quinn, Kultura organizacyjna. Diagnoza i zmiany, Warszawa 2015

3. Metody zarządzania kulturą organizacyjną, red. Ł. Sułkowski, Cz. Sikorski, Warszawa 2014

4. Cz. Sikorski, Kultura organizacyjna w instytucji, Łódź 1990

5. G. Hofstede, G. J. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2007

6. T. Olejniczak, Czy kultura ma znaczenie? ZZL w japońskich fabrykach w Polsce, Warszawa 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)