"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka o administracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0103-ADM-1-1030
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauka o administracji
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych i o Bezpieczeństwie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Rola administracji jest nieodzowna w poprawnym funkcjonowaniu państwa, jej wpływ na państwo, struktury politykę ma istotne znaczenie w jakości i sprawności a także efektywności działania państwa.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Brak

(2) Treści kształcenia:

Wykłady

1. Pojęcie administracji publicznej

2. Administracja publiczna i sektor publiczny. Nauka o administracji

3. Historia administracji

4. Teorie nauki administracji publicznej

5. Zarządzanie publiczne

6. Znaczenie prawa w administracji

Ćwiczenia

1. Współczesne systemy polityczne

2. Kadry w administracji publicznej

3. Etyka w administracji publicznej

4. Administracja i społeczeństwo

5. Finanse administracji publicznej

6. Ewolucja samorządu terytorialnego w Polsce

7. Ewolucja samorządu terytorialnego w Belgi

8. Ewolucja samorządu terytorialnego w Holandii

9. Ewolucja samorządu terytorialnego w Francji

10. Ewolucja samorządu terytorialnego w Republice Federalnej Niemiec

11. Ewolucja samorządu terytorialnego w Hiszpanii

12. Ewolucja samorządu terytorialnego w Anglii

13. Ewolucja samorządu terytorialnego w Norwegii i Szwecji

14. Ewolucja samorządu terytorialnego w Danii i Republiki Czeskiej

(3)Wykład konwersatoryjny, prezentacje, dyskusja (debata)

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Administracja publiczna, Wrocław 2004

E. Knosala, Nauka administracji, Kraków 2005

B .Kudrycka, B. Guy Peters, P.J. Suwaj ( red.), Nauka administracji, Warszawa 2009

Literatura uzupełniajaca:

H. Izdebski, M .Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)ogólną wiedzę z zakresu administracji oraz zarządzania administracji publicznej (A_W01)

wiedzę dotyczącą funkcjonowania typowych rodzajów struktur i instytucji społecznych, prawnych, politycznych i ekonomicznych oraz zastosowanie praktyczne tej wiedzy w działalności pracownika administracji jednostek samorządu terytorialnego (A_W02);

wiedzę dotyczącą prawidłowości funkcjonowania administracji i organów władzy publicznej (A_W03).

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi i ekonomicznymi oraz wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania wybranych aspektów funkcjonowania administracji publicznej oraz posiada umiejętność komunikowania się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii (A_U01);

zastosować w praktyce podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu prawa i administracji, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (A_U02);

zdobyć umiejętność właściwej analizy przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk w administracji oraz prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk (prawnych, ekonomicznych) w administracji (A_U03).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”) doskonalenia wiedzy i uczenia się przez całe życie oraz podejmowania samodzielnego doskonalenia wiedzy i umiejętności zawodowych (A_K01);

zrozumieć potrzebę postępowania etycznego i społecznie odpowiedzialnego w ramach wyznaczonych ról organizacyjnych i zawodowych (A_K06).

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE NA OCENĘ.

Kolokwium - test, 80% pytania zamknięte, 20% pytania otwarte.

Analiza przypadków, interpretacja wyników w formie dyskusji lub debaty.

Realizacja projektów (indywidualnych i zespołowych).

Skala ocen

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 50 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Brzeziński
Prowadzący grup: Cezary Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wiktorowicz
Prowadzący grup: Anna Wiktorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Rola administracji jest nieodzowna w poprawnym funkcjonowaniu państwa, jej wpływ na państwo, struktury politykę ma istotne znaczenie w jakości i sprawności a także efektywności działania państwa.

Pełny opis:

1) Wymagania wstępne: Brak

(2) Treści kształcenia:

Wykłady

1. Pojęcie administracji publicznej

2. Administracja publiczna i sektor publiczny. Nauka o administracji

3. Historia administracji

4. Teorie nauki administracji publicznej

5. Zarządzanie publiczne

6. Znaczenie prawa w administracji

Ćwiczenia

1. Współczesne systemy polityczne

2. Kadry w administracji publicznej

3. Etyka w administracji publicznej

4. Administracja i społeczeństwo

5. Finanse administracji publicznej

6. Ewolucja samorządu terytorialnego w Polsce

7. Ewolucja samorządu terytorialnego w Belgi

8. Ewolucja samorządu terytorialnego w Holandii

9. Ewolucja samorządu terytorialnego w Francji

10. Ewolucja samorządu terytorialnego w Republice Federalnej Niemiec

11. Ewolucja samorządu terytorialnego w Hiszpanii

12. Ewolucja samorządu terytorialnego w Anglii

13. Ewolucja samorządu terytorialnego w Norwegii i Szwecji

14. Ewolucja samorządu terytorialnego w Danii i Republiki Czeskiej

(3)Wykład konwersatoryjny, prezentacje, dyskusja (debata)

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Administracja publiczna, Wrocław 2004

E. Knosala, Nauka administracji, Kraków 2005

B .Kudrycka, B. Guy Peters, P.J. Suwaj ( red.), Nauka administracji, Warszawa 2009

Literatura uzupełniajaca:

H. Izdebski, M .Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-6 (2025-09-29)