"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mikroekonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-ZARZ-1-2031N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mikroekonomia
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Zarzadzanie, semestr II, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kursu mikroekonomii jest zapewnienie dogłębnego zrozumienia zasad ekonomii, które mają zastosowanie do funkcji poszczególnych decydentów, zarówno konsumentów, jak i producentów, w ramach całościowego systemu gospodarczego. Kładzie główny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie rynków czynników produkcji oraz roli rządu w promowaniu większej wydajności i równości w gospodarce.

Pełny opis:

I. Cele kształcenia

- ogólny – zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej ekonomii;

- bezpośredni – prezentacja systemów społeczno-gospodarczych i zjawisk w skali mikro i makro

- pośredni – lepsze zrozumienie problematyki gospodarczej.

Cel kształcący: opanowanie umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej.

Cel poznawczy – zdobycie wiedzy o gospodarce, od której odchodzimy i do której zmierzamy, co pozwoli dokonać próby oceny systemu i problematyki charakterystycznej dla gospodarki przejściowej i rynkowej.

Cel motywacyjny – rozszerzenie zainteresowań problematyką rozwoju kraju i aktywne w nim uczestnictwo.

Metoda nauczania: prezentacja dorobku różnych nurtów teoretycznych, metoda ilustracji graficznej, wprowadzenie niezbędnego minimum ujęć algebraicznych.

Literatura:

Podstawowa:

R.Milewski (red.), Podstawy Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

E.Moroz, Podstawy mikroekonomii, PWE, Warszawa 2005, wydanie: I

S.Marciniak (red.), Makro- i Mikroekonomia, podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2013

P.A.Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

w stopniu zaawansowanym: fakty, pojęcia, zjawiska, procesy oraz koncepcje teoretyczne i metody objaśniające zależności między nimi, stanowiące wiedzę ogólną z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości i jego subdyscyplin oraz wybrane elementy wiedzy z zakresu dyscyplin pomocniczych niezbędnych w efektywnym zarządzaniu Z_W01


znaczenie i etapy ewolucji nauk o zarządzaniu i jakości oraz miejsce i rolę nauk o zarządzaniu i jakości w systemie nauk, a także powiązania nauk o zarządzaniu i jakości z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym: ekonomią i finansami, naukami prawnymi, psychologią, naukami socjologicznymi i in. Z_W02


normy, zasady, metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w zarządzaniu oraz rozwiązania wynikające z praktycznych zastosowań dyscyplin pomocniczych, w tym: ekonomii i finansów, prawa, w aktywnościach zawodowych typowych dla kierunku zarządzanie Z_W03


sposób funkcjonowania systemu gospodarki rynkowej oraz specyfikę różnego rodzaju struktur i instytucji ekonomicznych i społecznych, przemian w nich zachodzących, a także relacje między tymi strukturami i instytucjami w skali krajowej i międzynarodowej Z_W05


fundamentalne dylematy i trendy rozwojowe współczesnej cywilizacji i gospodarki, w tym zasady zrównoważonego rozwoju, genezę, dynamikę i 

skutki zachodzących przemian gospodarczych, społecznych, kulturowych i technologicznych, w tym: przemian zachodzących w obrębie zarządzania Z_W07

identyfikować, uczestniczyć w badaniach (w tym: badaniach marketingowych), analizować interpretować i oceniać różnorodne, powiązane z zarządzaniem zjawiska i procesy gospodarcze i społeczne oraz prognozować ich skutki z zastosowaniem posiadanej wiedzy oraz zastosowania ilościowych i jakościowych metod wykorzystywanych w zarządzaniu Z_U03

wykonywać typowe zadania, charakterystyczne dla różnego typu aktywności zawodowych powiązanych z zarządzaniem w oparciu o znajomość obowiązujących w zarządzaniu norm prawnych, ekonomicznych, społecznych, zawodowych i etycznych Z_U04

uczestniczyć w realizacji zadań na poziomie operacyjnym i strategicznym, charakterystyczne dla różnego typu aktywności zawodowych powiązanych z zarządzaniem Z_U05

krytycznej, konstruktywnej i refleksyjnej samooceny w zakresie posiadanej wiedzy umożliwiającej analizę i rozwiązywanie problemów oraz w zakresie przejawianych postaw życiowych i podejmowanych działań zawodowych Z_K01

uznawania roli i znaczenia rzetelnej, zweryfikowanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - samodzielnie lub we współpracy z ekspertami w danej dziedzinie Z_K02

Metody i kryteria oceniania:

2 kolokwia w semestrze; ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskana z obu ocen; każde kolokwium musi być zaliczone co najmniej na 3); kolokwium obejmuje pytania otwarte i zadania; jest nieparzysta ilość pytań i aby zaliczyć trzeba mieć 50%+1 (np. jest 9 pytań – żeby zaliczyć trzeba mieć 5 dobrze)

egzamin końcowy, do którego przystępują osoby mające zaliczenie z ćwiczeń; forma taka jak w przypadku kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Jacek Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu mikroekonomii jest zapewnienie dogłębnego zrozumienia zasad ekonomii, które mają zastosowanie do funkcji poszczególnych decydentów, zarówno konsumentów, jak i producentów, w ramach całościowego systemu gospodarczego. Kładzie główny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie rynków czynników produkcji oraz roli rządu w promowaniu większej wydajności i równości w gospodarce.

Pełny opis:

I. Cele kształcenia

- ogólny – zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej ekonomii;

- bezpośredni – prezentacja systemów społeczno-gospodarczych i zjawisk w skali mikro i makro

- pośredni – lepsze zrozumienie problematyki gospodarczej.

Cel kształcący: opanowanie umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej.

Cel poznawczy – zdobycie wiedzy o gospodarce, od której odchodzimy i do której zmierzamy, co pozwoli dokonać próby oceny systemu i problematyki charakterystycznej dla gospodarki przejściowej i rynkowej.

Cel motywacyjny – rozszerzenie zainteresowań problematyką rozwoju kraju i aktywne w nim uczestnictwo.

Metoda nauczania: prezentacja dorobku różnych nurtów teoretycznych, metoda ilustracji graficznej, wprowadzenie niezbędnego minimum ujęć algebraicznych.

Literatura:

Podstawowa:

R.Milewski (red.), Podstawy Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

E.Moroz, Podstawy mikroekonomii, PWE, Warszawa 2005, wydanie: I

S.Marciniak (red.), Makro- i Mikroekonomia, podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2013

P.A.Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 23 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu mikroekonomii jest zapewnienie dogłębnego zrozumienia zasad ekonomii, które mają zastosowanie do funkcji poszczególnych decydentów, zarówno konsumentów, jak i producentów, w ramach całościowego systemu gospodarczego. Kładzie główny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie rynków czynników produkcji oraz roli rządu w promowaniu większej wydajności i równości w gospodarce.

Pełny opis:

I. Cele kształcenia

- ogólny – zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej ekonomii;

- bezpośredni – prezentacja systemów społeczno-gospodarczych i zjawisk w skali mikro i makro

- pośredni – lepsze zrozumienie problematyki gospodarczej.

Cel kształcący: opanowanie umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej.

Cel poznawczy – zdobycie wiedzy o gospodarce, od której odchodzimy i do której zmierzamy, co pozwoli dokonać próby oceny systemu i problematyki charakterystycznej dla gospodarki przejściowej i rynkowej.

Cel motywacyjny – rozszerzenie zainteresowań problematyką rozwoju kraju i aktywne w nim uczestnictwo.

Metoda nauczania: prezentacja dorobku różnych nurtów teoretycznych, metoda ilustracji graficznej, wprowadzenie niezbędnego minimum ujęć algebraicznych.

Literatura:

Podstawowa:

R.Milewski (red.), Podstawy Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

E.Moroz, Podstawy mikroekonomii, PWE, Warszawa 2005, wydanie: I

S.Marciniak (red.), Makro- i Mikroekonomia, podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2013

P.A.Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 23 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu mikroekonomii jest zapewnienie dogłębnego zrozumienia zasad ekonomii, które mają zastosowanie do funkcji poszczególnych decydentów, zarówno konsumentów, jak i producentów, w ramach całościowego systemu gospodarczego. Kładzie główny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie rynków czynników produkcji oraz roli rządu w promowaniu większej wydajności i równości w gospodarce.

Pełny opis:

I. Cele kształcenia

- ogólny – zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej ekonomii;

- bezpośredni – prezentacja systemów społeczno-gospodarczych i zjawisk w skali mikro i makro

- pośredni – lepsze zrozumienie problematyki gospodarczej.

Cel kształcący: opanowanie umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej.

Cel poznawczy – zdobycie wiedzy o gospodarce, od której odchodzimy i do której zmierzamy, co pozwoli dokonać próby oceny systemu i problematyki charakterystycznej dla gospodarki przejściowej i rynkowej.

Cel motywacyjny – rozszerzenie zainteresowań problematyką rozwoju kraju i aktywne w nim uczestnictwo.

Metoda nauczania: prezentacja dorobku różnych nurtów teoretycznych, metoda ilustracji graficznej, wprowadzenie niezbędnego minimum ujęć algebraicznych.

Literatura:

Podstawowa:

R.Milewski (red.), Podstawy Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

E.Moroz, Podstawy mikroekonomii, PWE, Warszawa 2005, wydanie: I

S.Marciniak (red.), Makro- i Mikroekonomia, podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2013

P.A.Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 23 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu mikroekonomii jest zapewnienie dogłębnego zrozumienia zasad ekonomii, które mają zastosowanie do funkcji poszczególnych decydentów, zarówno konsumentów, jak i producentów, w ramach całościowego systemu gospodarczego. Kładzie główny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie rynków czynników produkcji oraz roli rządu w promowaniu większej wydajności i równości w gospodarce.

Pełny opis:

I. Cele kształcenia

- ogólny – zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej ekonomii;

- bezpośredni – prezentacja systemów społeczno-gospodarczych i zjawisk w skali mikro i makro

- pośredni – lepsze zrozumienie problematyki gospodarczej.

Cel kształcący: opanowanie umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej.

Cel poznawczy – zdobycie wiedzy o gospodarce, od której odchodzimy i do której zmierzamy, co pozwoli dokonać próby oceny systemu i problematyki charakterystycznej dla gospodarki przejściowej i rynkowej.

Cel motywacyjny – rozszerzenie zainteresowań problematyką rozwoju kraju i aktywne w nim uczestnictwo.

Metoda nauczania: prezentacja dorobku różnych nurtów teoretycznych, metoda ilustracji graficznej, wprowadzenie niezbędnego minimum ujęć algebraicznych.

Literatura:

Podstawowa:

R.Milewski (red.), Podstawy Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

E.Moroz, Podstawy mikroekonomii, PWE, Warszawa 2005, wydanie: I

S.Marciniak (red.), Makro- i Mikroekonomia, podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2013

P.A.Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 23 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem kursu mikroekonomii jest zapewnienie dogłębnego zrozumienia zasad ekonomii, które mają zastosowanie do funkcji poszczególnych decydentów, zarówno konsumentów, jak i producentów, w ramach całościowego systemu gospodarczego. Kładzie główny nacisk na charakter i funkcje rynków produktów i obejmuje badanie rynków czynników produkcji oraz roli rządu w promowaniu większej wydajności i równości w gospodarce.

Pełny opis:

I. Cele kształcenia

- ogólny – zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej ekonomii;

- bezpośredni – prezentacja systemów społeczno-gospodarczych i zjawisk w skali mikro i makro

- pośredni – lepsze zrozumienie problematyki gospodarczej.

Cel kształcący: opanowanie umiejętności praktycznego korzystania z pewnych narzędzi analizy ekonomicznej.

Cel poznawczy – zdobycie wiedzy o gospodarce, od której odchodzimy i do której zmierzamy, co pozwoli dokonać próby oceny systemu i problematyki charakterystycznej dla gospodarki przejściowej i rynkowej.

Cel motywacyjny – rozszerzenie zainteresowań problematyką rozwoju kraju i aktywne w nim uczestnictwo.

Metoda nauczania: prezentacja dorobku różnych nurtów teoretycznych, metoda ilustracji graficznej, wprowadzenie niezbędnego minimum ujęć algebraicznych.

Literatura:

Podstawowa:

R.Milewski (red.), Podstawy Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

E.Moroz, Podstawy mikroekonomii, PWE, Warszawa 2005, wydanie: I

S.Marciniak (red.), Makro- i Mikroekonomia, podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

D.Begg, S.Fischer, R.Dornbusch, Ekonomia Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE, Warszawa 2013

P.A.Samuelson, W.D.Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Warszawa 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)