Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102-MSEP-2-2030 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego |
Jednostka: | Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu opis - informacja zamieszczona jest w polu "informacje o zajęciach w cyklu" |
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne: brak (2) Treści kształcenia: 1. Charakterystyka sektora publicznego w gospodarce rynkowej: Istota i rola państwa w gospodarce; Podmioty sektora publicznego; Funkcje państwa (funkcje finansów publicznych);Rodzaje dóbr (dobra publiczne, społeczne, prywatne) 2. Problem zawodności państwa. Źródła nieefektywności w sektorze publicznym. Narzędzia i metody oceny efektywności funkcjonowania sektora publicznego. Metody zwiększania efektywności sektora publicznego. 3. Teoria dóbr publicznych. Klasyfikacja dóbr publicznych. Metody finansowania i dystrybucji dóbr publicznych. 4. Sektor publiczny a sektor prywatny. Rodzaje interakcji pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym. Źródła problemów w kontaktach pomiędzy sferą publiczną i prywatną. Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma modernizacji sektora publicznego. Organizacje 5. Efektywność a sprawiedliwość społeczna; teoria wydatków publicznych . 6. Teoria opodatkowania i redystrybucja dochodów a) Teoretyczne założenia opodatkowania b) Rozkład podatków c) Ubezpieczenie społeczne d) Stabilność społeczna vs zakłócenie bodźców ekonomicznych 7. Sektor publiczny w Unii Europejskiej i transformacja modelu państwa dobrobytu a) Zakres i rola sektora publicznego w UE, fundusze strukturalne b) Przyszłość państwa dobrobytu 8. System ubezpieczeń społecznych a) Klasyfikacja ubezpieczeń. b) Rozwój ubezpieczeń społecznych. c) Ryzyka społeczne a struktura Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. d) Rola i zadania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązek ubezpieczenia społecznego. e) Ubezpieczenie społeczne rolników – funkcjonowanie Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. f)Konstrukcja systemu emerytalnego w Polsce. 9. Sektor ochrony zdrowia a) Modele organizacji i finansowania ochrony zdrowia b) Reformy opieki zdrowotnej w Polsce c) Rola państwa w dziedzinie opieki zdrowotnej d) Ubezpieczenia zdrowotne w Polsce e) Sektor prywatny (3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, prezentacja, debata, quizy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stiglitz J.E. (2006), Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca: Kawiński M. , Ubezpieczenia publiczne i prywatne w polityce społecznej skuteczność i efektywność, Wydawnictwo C.H.BECK, 2011 Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) zjawiska, metody i teorie wyjaśniające wzajemne zależności i oddziaływania zachodzące pomiędzy sektorem publicznym a rynkiem (MSEP_W01); charakter, miejsce i znaczenie ekonomii sektora publicznego w systemie nauk ekonomicznych (MSEP_W03); zjawiska oraz procesy zachodzące w sektorze publicznym, formułuje własne propozycje rozwiązania problemów funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce rynkowej (MSEP_W04); różne typy organizacji zajmujących się pomocą społeczną, ochroną zdrowia, ubezpieczeniami, ocenia ich strukturę i funkcjonowanie (MSEP_W05); główne trendy rozwojowe ekonomii sektora publicznego (MSEP_W06); normy ekonomiczne i prawne związane z ekonomicznymi aspektami funkcjonowania sektora publicznego (MSEP_W08) UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) wykorzystywać posiadaną wiedzę z dziedziny ekonomii sektora publicznego podczas przygotowywania i realizacji zadań menedżerskich (MSEP_U01); identyfikować kluczowe problemy społeczne i projektuje adekwatne mechanizmy ich rozwiązania (MSEP_U06); integrować wiedzę z zakresu ekonomii sektora publicznego z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi poznanymi podczas studiów menedżerskich (MSEP_U09); prowadzić debatę na tematy związane z z ekonomią sektora publicznego (MSEP_U015) KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) uznawania znaczenia ekonomii sektora publicznego w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (MSEP_K02); działania zgodnie z interesem społecznym w ramach ekonomii sektora publicznego (MSEP_K04); podejmowania i inicjowania działań w celu rozwiązywania konkretnych problemów w ramach ekonomii sektora publicznego (MSEP_K05); kierowania pracą w grupie nad rozwiązaniem konkretnych problemów z zakresu ekonomii sektora publicznego (MSEP_K10); |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA efekty weryfikowane będą na podstawie egzaminu testowego, UMIEJĘTNOŚCI efekty weryfikowane będą na przygotowanej przez studenta prezentacji, KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Efekty weryfikowane będą na podstawie obserwacji pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć Ocena końcowa wystawiana na podstawie wyników egzaminu testowego (70%) oraz przygotowanej prezentacji (30%): Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Stasiak | |
Prowadzący grup: | Jacek Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".